НБУ наголошує на важливості співпраці з МВФ

Все про економіку та фінанси

НБУ констатує, що дотримання умов нової програми співпраці stand-by з МВФ, зокрема щодо проведення послідовної фіскальної та монетарної політики, дасть змогу забезпечувати макроекономічну стабільність, необхідну для впевненого та швидкого відновлення економіки.

“Підтримка МВФ є важливою для фінансування бюджетних витрат на подолання наслідків пандемії, збереження доступу на міжнародні ринки капіталу та зацікавленості міжнародних інвесторів в українських активах. Фінансування від МВФ та інших офіційних міжнародних партнерів допоможе підтримувати міжнародні резерви на рівні 29–30 млрд дол у 2020–2022 роках.

“Співпраця з Фондом є базовою передумовою для повноцінного фінансування дефіциту державного бюджету. Інший важливий пункт – отримання пов’язаного з програмою МВФ фінансування від міжнародних партнерів. Ця підтримка необхідна для найшвидшого відновлення української економіки. Натомість значне відтермінування або призупинення виконання зобов’язань у рамках співпраці з МВФ може не тільки сповільнити економічне відновлення, але й суттєво погіршити інфляційні та девальваційні очікування, для компенсації яких НБУ буде змушений проводити жорсткішу монетарну політику", - зауважує Нацбанк.

НБУ інформує, що із завершенням ІІІ кварталу 2020 року Україна успішно пройшла пік виплат за зобов’язаннями державного сектору. Так, за січень – вересень 2020 року за зовнішніми зобов’язаннями з урахуванням відсоткових платежів урядом було сплачено більше 5.5 млрд дол., із них 3.1 млрд дол. – у ІІІ кварталі.

Як зауважує Нацбанк, успішному проходженню пікових виплат 2020 року сприяла співпраця з МФО [міжнародними фінансовими організаціями], завдяки чому Україна протягом січня – вересня отримала близько 3 млрд дол. офіційного фінансування. Крім того, на тлі підтримки з боку МФО та більшої макрофінансової стійкості порівняно з попередніми кризами уряд двічі вдало виходив на ринки єврооблігацій. Завдяки цьому міжнародні резерви станом на кінець червня сягнули найвищого за останні вісім років рівня. Хоча вони дещо знизилися після значного обсягу планових погашень протягом ІІІ кварталу, зовнішня позиція України залишалася стійкою: резерви перевищували рівень початку року, а їх співвідношення до композитного критерію достотності МВФ (ARA metrics) досягло майже 90%.

НБУ додає, що попри те, що пікові виплати залишилися позаду, боргове навантаження залишається високим. Так, виплати уряду за зовнішніми зобов’язаннями у 2021 році перевищуватимуть 5 млрд дол., що разом із закладеним значним дефіцитом бюджету потребуватиме значного фінансування, зокрема зовнішнього.

“Подальша співпраця з міжнародними партнерами забезпечить нижчу вартість нових залучень, стабільний доступ на світові фінансові ринки, навіть в умовах несхильності інвесторів до ризику, що знижуватиме потенційні ризики для макрофінансової стабільності”, - зазначає НБУ.

Він очікує, що фіскальна політика до кінця 2020 року буде стимулюючою, з 2021 року фіскальні стимули скорочуватимуться у міру відновлення економіки після кризи.

Як зазначається, у поточному році задля формування фіскальних стимулів для економіки під час кризи дефіцит зведеного бюджету розшириться до 6.5% від ВВП. За умови невисоких приватизаційних надходжень він фінансуватиметься за рахунок офіційних та ринкових боргових запозичень.

“Визначальну роль тут відіграватиме продовження програми співпраці з МВФ, яка, крім отримання залежного від неї іншого офіційного фінансування, поліпшуватиме доступ до міжнародних ринків капіталу за прийнятними відсотковими ставками”, - підкреслює НБУ.

Нацбанк прогнозує, що доходи бюджету в поточному році будуть близькими до минулорічних, а в реальному вимірі скоротяться.

“Кризовий стан в економіці визначає зменшення обсягів окремих платежів до бюджету. Найбільше знизяться надходження від податку на прибуток через суттєве погіршення фінансових результатів підприємств, але перерахування дивідендів від окремих державних підприємств за результатами діяльності в минулому році дасть змогу частково компенсувати нестачу бюджетних надходжень.

Водночас уряд буде змушений нарощувати видатки соціального характеру для підтримання населення під час економічної кризи, а також видатки на боротьбу з поширенням епідемії. Крім того, для підтримання економіки та зайнятості збільшуватимуться капітальні видатки, зокрема на дорожнє будівництво. Така м’яка фіскальна політика є можливою лише за умов збереження можливостей уряду профінансувати один з найбільших в історії України дефіцитів бюджету”, - каже НБУ.

За його оцінками, на прогнозному горизонті дефіцит СЗДУ (сектору загального держуправління) поступово скорочуватиметься: до 4% від ВВП – у 2021 та до 3% від ВВП – у 2022 роках, оскільки з одного боку дефіцит обмежується наявністю джерел його фінансування, з іншого – під час відновлення сталого зростання економіки потреба в значних фіскальних стимулах з боку держави зменшиться, але зросте актуальність поліпшення боргової позиції.

НБУ прогнозує, що в 2020 році державний та гарантований державою борг зросте до 63% від ВВП через значне нарощування дефіциту бюджету, падіння номінального ВВП, а також слабший, ніж наприкінці минулого року, обмінний курс гривні. Надалі показник знижуватиметься на 2–3 в. п. щороку завдяки зростанню економіки, виваженій фіскальній політиці та помірній волатильності обмінного курсу.

“Продовження співпраці з МВФ є передумовою відновлення припливу боргового капіталу, який забезпечить фінансування дефіциту поточного рахунку у 2021–2022 роках

Продовження програми співпраці з МВФ та повернення інтересу інвесторів до країн EM [emerging markets] на тлі збереження м’яких фінансових умов провідними країнами забезпечать збільшення припливу капіталу до приватного та державного секторів, що повністю профінансує розширення дефіциту поточного рахунку. Приплив капіталу до приватного сектору стимулюватиме інвестиційну діяльність та врівноважуватиме валютний ринок.

Очікується надходження офіційного фінансування до державного сектору від ЄС, Світового банку, а також нових розміщень ОЗДП урядом. У другому півріччі 2021 року очікується відновлення попиту з боку нерезидентів на активи, номіновані в національній валюті. Приплив коштів до державного сектору дасть змогу профінансувати дефіцит бюджету в 2021–2022 роках та успішно подолати періоди значних виплат за зовнішніми боргами.

Додатне сальдо зведеного платіжного балансу разом із фінансуванням від МВФ допоможе наростити міжнародні резерви та утримувати їх на рівні 29 млрд дол у 2020–2022 роках”, - резюмує НБУ.