НБУ: частка ОВДП в активах держбанків на кінець року може зрости до 50%

Все про економіку та фінанси

За даними НБУ, на кінець травня держбанки мали на балансі ОВДП вартістю 386 млрд грн, або 84% загального обсягу паперів у власності українських банків. Із цієї суми 231 млрд грн – справедлива вартість ОВДП, які держбанки отримали через докапіталізацію в попередні роки.

Як зазначається, в березні-травні держбанки сукупно збільшили свої інвестиції в ОВДП на 60 млрд грн.

Приватні фінустанови значно менш активні на ринку ОВДП, хоча надалі їхній попит може зростати з огляду на високий рівень ліквідності, вважає регулятора.

“Активне придбання ОВДП державними банками суттєво змінить структуру їхніх активів. За оцінками НБУ, частка урядових цінних паперів у активах на кінець 2020 року може зрости до 50%.

Хоча ці інструменти не несуть кредитних чи валютних ризиків, така зміна матиме певні негативні наслідки. Держбанки по суті можуть стати квазіфондами фінансування державних програм. Це применшуватиме їх основну функцію – кредитування, та зумовить необхідність коригування бізнес-моделей, знизить долю класичного банківського бізнесу в операційних доходах. Водночас зросте частка фондування від НБУ в пасивах, вартість якого прив’язана до облікової ставки. А це – поява додаткових процентних ризиків”, - констатує НБУ.

За його оцінками, інший небажаний наслідок – подальше збільшення частки держави у банківському секторі. Внаслідок розчищення сектору та націоналізації Приватбанку частка державних банків зросла до понад половини активів системи. Державою чітко визначено, що ця частка має надалі неухильно знижуватися. Проте нарощення ОВДП в активах держбанків ускладнить досягнення цієї цілі.

НБУ додає, що значного фінансування державними банками дефіциту бюджету та інфраструктурних проєктів у поточному році не уникнути – це елемент вимушеної короткострокової антикризової політики.

“Вкрай важливо, щоб придбання ОВДП відбувалося на ринкових умовах та виважено. Проте в наступних роках від практики фінансування дефіциту бюджету потрібно відмовитися, тим самим забезпечивши збереження фінансової стійкості та інвестиційної привабливості державних банків”, - резюмує НБУ.