НБУ виступив проти прийняття законопроектів №2788-д і №2788 (перший з них сьогодні Верховна Рада прийняла в першому читанні).
Нижче - заява регулятора:
"Національний банк виступає проти ухвалення цих проєктів закону та проти створення державного «поштового» банку.
Наші аргументи такі:
1. Це нелогічно. Роль держави у банківському секторі має зменшуватися, а не рости. Зменшення ролі держави сприятиме конкуренції, і відповідно – підвищенню якості фінансових послуг. Сьогодні частка держави – 55%. Ми спільно з Урядом плануємо її зменшити до 25% до 2025 року завдяки частковій приватизації держбанків.
Розширення статусу «Укрпошти» – це крок до збільшення монополїі держави у фінсекторі, а не крок до конкуренції.
2. Це неконкурентно. «Укрпошта» опиниться у привілейованому стані, якщо порівняти з тими ж банками. Зважте самі. Поштовий оператор отримає всі переваги і можливості ведення банківської діяльності, але не нестиме жодної відповідальності. Поштовому оператору не потрібно отримувати банківську ліцензію, не потрібно виконувати нормативи та вимоги до роботи з коштами населення. НБУ зможе встановлювати для «Укрпошти» лише порядок відкриття і ведення рахунків. Тобто НБУ не буде регулювати банківську діяльність «Укрпошти».
До того ж "Укрпошта" змагатиметься з іншими держбанками - Ощадбанком і Приватбанком. Ми за конкуренцію, але не держбанків між собою за одних і тих же клієнтів. Боротьба на одному «клаптику землі» призведе до зменшення дохідності всіх. Переможців не буде, всі будуть у програші. У підсумку втратить держбюджет, включно з додатковими витратами «Укрпошти».
3. Це ризиково. «Укрпошта» не розуміє реальної вартості ведення банківського бізнесу. Банки витрачаються на побудову систем фінансового моніторингу, контроль ризиків, управління чужими коштами, комплаєнс, безпеку даних і відділень. До того ж "Укрпошта" має нижчу експертизу у фінмоніторингу, ніж банки. Тому виникає підвищений ризик відмивання коштів.
Тому ми закликали Уряд та Верховну Раду висловити спільну позицію та відхилити ці законопроєкти.
Але ми пропонуємо декілька альтернатив:
«Укрпошта» може надавати у сільській місцевості агентські послуги від імені банків. В «Укрпошти» широка мережа, тому це було б доцільно для підвищення фінансової інклюзії.
«Укрпошта» може працювати у межах нового платіжного законодавства. Нова редакція закону «Про платіжні послуги» дозволить поштовому оператору вести рахунки клієнтів та забезпечувати розрахунки, а також випускати власні платіжні картки без участі банку.
Цей варіант – оптимальний. Адже «Укрпошта» має ліцензію на надання платіжних послуг, яка може бути легко розширена у межах чинного законодавства".