Мінфін: дефіцит держбюджету за 2019 рік - 2% ВВП

Все про економіку та фінанси

Міністерство фінансів констатує, що за оперативними даними Держказначейства, за підсумками 2019 року доходи загального фонду держбюджету зросли на 5,5% порівняно з 2018 роком - до 879,8 млрд грн (на 3,1% менше від розпису).

Видатки за загальним фондом держбюджету - 950,7 млрд грн, що на 3,2% менше за планові показники. Разом з тим, "уряд повністю профінансував необхідні захищені статті видатків та ряд інших видатків, які сприяють розвитку економіки та добробуту громадян" (цитата).

Як зазначається, загальний дефіцит був меншим за плановий і становив 81,2 млрд грн (близько 2% ВВП). Зокрема, дефіцит загального фонду держбюджету (69 млрд грн) був у межах планового показника.

Примітка: граничний обсяг дефіциту держбюджету на 2019 рік, який був встановлений законом, - 91,1 млрд грн (у т.ч. загального фонду держбюджету - 69,6 млрд грн).

Як зауважує Мінфін, дефіцит держбюджету було профінансовано за рахунок запозичень (які за загальним фондом становили 405 млрд грн, або 104% від початкового плану), а також приватизації (відповідні надходження становили 0,5 млрд грн, або 3,1% від початкового плану).

Всього в 2019 році на обслуговування та погашення держборгу в 2019 році було спрямовано в гривневому еквіваленті відповідно 119,2 млрд грн та 345,2 млрд грн.

За цей період внутрішні запозичення становили 341,2 млрд грн (з яких 222,6 млрд грн становили запозичення в гривні), а зовнішні запозичення в гривневому еквіваленті склали 63,8 млрд грн.

За оперативною оцінкою, держборг на кінець 2019 року становив у гривневому еквіваленті 1 764,2 млрд грн, а в доларовому 74,5 млрд дол. США і скоротився по відношенню до ВВП до близько 45% на кінець 2019 року. Гарантований державою борг на кінець року за оцінкою становив близько 6,6% ВВП.

Міністр фінансів Оксана Маркарова таким чином прокоментувала виконання держбюджету за 2019 рік:

"Оперативні дані ДКСУ ще будуть уточнені, але вже можемо впевнено сказати - все добре. Всі видатки профінансовано, заходи щодо доходів дали результат, спільні дії НАК і великої команди щодо захисту прав України та анбандлінгу дали змогу підписати транзитний договір і отримати виконання рішення суду по 2.9 млрд долларів в останній день року.

Дефіцит втримано в запланованих межах, державний борг рекордно знижено. Всі маніпуляції «недоотримання 100-150 млрд грн», «недофінансування важливих видатків», «доллар по 50», «пірамід і інших геометричних фігур ОВДП» та інших фантастичних прогнозів, якими лякали украінців, на щастя, не справдились і, сподіваюсь, залишаться в минулому році".

Нижче - розширений коментар Міністерства фінансів:

"Бюджетний 2019 рік був сповнений викликів. Перші півроку проходили на тлі політичної невизначеності, пов’язаної з проведенням подвійних виборів, змін цінової кон’юнктури на міжнародних ринках та нових макроекономічних трендів в Україні, зокрема посиленням гривні внаслідок ряду факторів. На жаль, подана вчасно Мінфіном перша середньострокова бюджетна декларація не була розглянута попереднім складом Кабміну і відповідно не була подана до парламенту, а ряд оглядів видатків не було вчасно завершено. Незважаючи на це, було запроваджено багато заходів зі стратегії реформування публічних фінансів, зокрема середньострокового бюджетування, ліквідності, перетворення Державної фіскальної служби. Протягом року Міністерство фінансів вирішувало питання, пов’язані з невиконанням доходної частини бюджету.

Новий уряд, призначений 29 серпня 2019 року, спрямував зусилля на швидке реагування на виклики та оперативно схвалив новий макроекономічний прогноз, підготовлений Мінекономіки, та спрямував до Верховної Ради проєкт змін до Державного бюджету на 2019 рік, який було підготовлено Мінфіном з врахуванням нового прогнозу. Важливим завданням змін до Державного бюджету, ухвалених депутатами 31го жовтня 2019 року, було вирішення першочергових задач та забезпечення ефективного використання бюджетних коштів. Зокрема, зміни дозволили профінансувати програми об’єднаних та нових міністерств. При внесенні змін уряд врахував виклики із виконанням доходів в результаті сильнішого курсу, ніж було прогнозовано, та стан використання коштів за різними бюджетними програмами. Зниження плану доходів було збалансовано зменшенням плану видатків на обслуговування державного боргу на 21,6 млрд грн. Це стало наслідком не стільки міцнішого курсу гривні до долара США та євро (що пояснює близько 6,3 млрд грн від цього зниження), але передусім це результат правильного та виваженого управління ліквідністю Міністерством фінансів. Зокрема, було скориговано графік запозичень, знижено середньозважені ставки за запозиченнями як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринках, а також здійснено перехід на випуск довших інструментів. Водночас, було збільшено рівень грошового забезпечення військовослужбовців Держприкордонслужби, Служби безпеки, Національної гвардії, Головного управління розвідки Міноборони, Управління державної охорони до рівня виплат у Збройних Силах, збільшено фінансування резервного фонду, створеного для забезпечення державою ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, та збільшено фінансування заробітної плати шахтарям.

Зараз ми можемо сказати, що впорались з викликами і скоординована та відповідальна робота всіх органів влади, дозволила нам виконати зобов’язання. За результатами року ми забезпечили фінансування захищених статей видатків, а також ряду інших видатків, які сприяють розвитку економіки та добробуту громадян. При цьому, аналіз пріоритетності видатків, який здійснили в кінці року всі головні розпорядники коштів, дозволив знизити частку неефективних видатків. Це ще раз проілюструвало важливість проведення оглядів витрат та визначення чітких показників ефективності та результативності бюджетних програм.

Бюджетний рік 2020 ми почали ще у 2019 році зі вчасного завтердження бюджетного розпису на 2020 рік. Ми також визначили перелік зі 114 бюджетних програм, по яких головним розпорядникам коштів потрібно підготувати або внести зміни до порядків використання коштів для вчасного та ефективного фінансування бюджетних програм. До 15 лютого головні розпорядники коштів повинні будуть ухвалити паспорти бюджетних програм з якісними показниками ефективності та результативності, про що Мінфін вже наголосив головним розпорядникам бюджетних коштів. З першого робочого дня 2020 року ДКСУ починає фінансувати бюджетні програми, а тому всі органи влади продовжують злагоджену роботу, щоб забезпечити безперебійне фінансування бюджетних зобов’язань.

У 2020 році ми завершимо огляди витрат, розпочаті 2019 року, та проведемо ґрунтовні огляди серед ширшого кола витрат, а також посилимо контроль за фіскальними ризиками державних підприємств та державних банків в співпраці з ЄС, МВФ та Світовим банком. Ми завершимо становлення нових Митної та Податкової служб, створимо потужний Офіс фінансового контролю, ефективне Бюро фінансових розслідувань та фахове Боргове агентство. Ми спільно з колегами з Уряду, Офісу Президента, НБУ та Парламенту завершимо підготовку до розгляду радою МВФ нової трирічної програми і продовжимо перемовини з офіційними партнерами для отримання нових інструментів пільгового кредитування від Світового банку, Євросоюзу та інших концесійних кредиторів.

Відповідно до останніх новин Мінекономіки, уповноваженого урядового органу з макроекономічного прогнозування, є очевидними підстави для перегляду макроекономічного прогнозу на 2020 рік, на якому ґрунтуються бюджетні показники. Мінфін відреагує на переглянутий макроекономічний прогноз відповідно до законодавства.

Водночас в першому кварталі під наглядом Мінфіну, ДПС та ДМС будуть надалі підвищувати ефективність своєї роботи і звужувати можливості до зловживань у податковій та митній сферах. Зокрема, йдеться про підвищення ефективності контролю за трансфертним ціноутворенням, зниження можливості до ухиляння від сплати податків з підакцизної групи товарів, подальше попередження спроб провозити контрабанду та посилення боротьби з переміщенням контрафактних товарів. Такі заходи забезпечать рівні правила гри для всього бізнесу, зменшить сірий бізнес і відповідно сприятиме прозорому наповненню бюджету. Також будемо докладати зусилля з розбудови сприятливого бізнес середовища, зокрема шляхом розширення функціоналу електронного кабінету платника податків, збільшення кількості електронних послуг, запровадження інституту АЕО. Подальше впровадження ризик-орієнтованого підходу при здійсненні контролю за сплатою податків сприятиме зменшенню кількості перевірок бізнесу з боку ДПС.

Важливе завдання Мінфіну на 2020 рік – підготовка якісної Бюджетної декларації на 2021-2023 роки, її вчасне ухвалення урядом та подання до парламенту".