Екс-голова правління НАК "Нафтогаз України" Андрій Коболєв відкидає звинувачення в нібито створенні компанією "діри" в держбюджеті-2021 на 10 млрд грн, вважає реальною причиною звільнення накопичені НАК $2 млрд вільних грошових коштів, хоча компанія й інформувала президента та уряд про плани перевести державі цього року 32 млрд грн додатково до податків. Про це А. Коболєв сказав в інтерв`ю агентству "Інтерфакс-Україна".
"Ми розуміємо, що вони розраховували на наші гроші - на 10 млрд грн. Наш план був замістити дивіденди тим чи іншим платежем (технологію можна обговорювати - від ОВДП в "авансування дивідендів") сумою 32 млрд грн… Цей план, який я комунікував прем`єр-міністрові та президентові, вони про це знають", - зауважив екс-глава НАКу.
Коболєв додав, що уряд також було завчасно поінформовано і про те, що замість планованого прибутку у фінплані 11 млрд грн буде збиток, оскільки "Нафтогаз" неодноразово попереджав про проблему неплатежів газзбутів і необхідність сформувати резерви за цією дебіторською заборгованістю.
Екс-голова правління наголосив, що на рахунку компанії на дату його звільнення було понад $2 млрд вільних грошових коштів, а в підземних сховищах - 7 млрд кубометрів природного газу, що належить "Нафтогазу", і це є підтвердженням його фінансової стійкості.
"Отже, фінансовим планом, який нам, на жаль, не затвердили на цей рік, ми планували гарантувати безпеку проходження наступної зими, забезпечити всі інвестиції у видобуток і передати на додачу до всіх стандартних податкових платежів ще 32 млрд грн", - заявив він.
Коболєв констатував, що останнім часом у компанії була дуже важка бесіда з Мінфіном, "який нас звинувачував, що ми якісь гроші приховуємо і щось не показуємо", оскільки на Єдиному казначейському рахунку коштів було значно менше, ніж у "Нафтогазу".
"Як керівник, який думає і про зиму, і про інші великі виклики, такі як перешкоджання завершенню будівництва "Північного потоку-2", я розумів необхідність планування нашої діяльності з точки зору того, щоб "Нафтогаз" був фінансово збалансований", - пояснив екс-голова правління необхідність створення такого запасу вільних грошових коштів. Він додав, що Україна не може претендувати на зупинення "Північного потоку-2", якщо створить ризики переривання транзиту своєю територією.
"Що таке безпека на наступну зиму - це достатньо грошових коштів. З $2 млрд ми 32 млрд грн, тобто понад $1 млрд готові були передати в той чи інший спосіб бюджету... Тому коли говорять: "Коболєв, у тебе надто багато грошей", то, по-перше, це не в мене, а в держкомпанії "Нафтогаз". По-друге, ці гроші потрібні для виконання важливих завдань: це видобуток, безпека постачань, проекти та інші речі", - зазначив екс-голова правління.
Він наголосив, що компанія і він виконували завдання у рамках контракту, зокрема з максимізації трансфертів до бюджету, які в 2020 році були рекордно високими.
"Якщо хтось хоче говорити нам, як робити, а не що робити, то так мені працювати не цікаво. Я краще буду звільнений за те, що робив правильні речі, але зі мною не погодився акціонер, ніж я зроблю неправильно, і мене потім звільнятимуть восени, коли буде порожня підземка або ми провалимо інші важливі проекти", - заявив Коболєв.
Він додав, що "Нафтогаз" був і залишається головним джерелом наповнення бюджету, й менеджмент домагався цього в рамках законодавства та в інтересах компанії.
"Тому підхід з мого боку щодо моєї посади був і залишається прагматичним: якщо потрібна робота за декларованими правилами (корпоративного управління насамперед), то мені цікаво працювати. Якщо правила змінені в бік повернення "Нафтогазу" під оперативне управління органами державної влади (а саме це сталося 28 квітня з точки зору наслідків), то я не бачу сенсу", - наголосив Коболєв.
Про наглядову раду
На думку Андрія Коболєва, НАК "Нафтогаз України" не може працювати без наглядової ради, оскільки в нього досить широкі повноваження, а уряд, як акціонер, не зможе їх виконувати.
"У нас регулярно відбуваються великі угоди, й виникає необхідність узгодження інших важливих рішень. Кабінет Міністрів неспроможний у потрібний термін ухвалювати таку кількість рішень", - сказав екс-глава правління "Нафтогазу".
Коболєв зазначив, що справа не у складі уряду й конфлікті інтересів.
"Просто з урахуванням кількості та складності цих рішень Кабмін буде безсилий це робити. Тому без наглядової ради компанія нормально працювати не зможе", - наголосив він.
Екс-голова правління вважає, що нинішній склад наглядової ради не заслужив на те, щоб його змінювали.
"Я вважаю цих людей дуже компетентними та професійними. Про це свідчить їхній досвід і результати діяльності "Нафтогазу", яких ми досягли за їхньої участі", - пояснив він.
Серед досягнень він відзначив великий внесок у перемогу в судових спорах із "Газпромом", анбандлінг, створення ринку природного газу.
Коболєв нагадав, що після приходу нової політичної влади акціонер спочатку додав до незалежних директорів двох представників держави Юлію Ковалів (колишня перша заступниця міністра економіки та колишня заступниця голови Офісу президента) і Наталію Бойко (колишня заступниця міністра енергетики).
"Вони добре знають "Нафтогаз", і я вважаю їх професійними людьми", - охарактеризував їх екс-голова правління.
Він нагадав, що впродовж останнього року конкурси з відбору членів наглядових рад були заморожені, а без конкурсу в наглядову раду було призначено Роберта Бенша, "котрий має величезний конфлікт інтересів, через який він жодного разу не зміг узяти участь у засіданнях ради".
Коболєв ще раз заявив, що рішення уряду про його звільнення і призначення новим головою правління Юрія Вітренка, а також про припинення повноважень наглядової ради було нелегітимним і ставить хрест на корпоративній реформі в Україні.
"Якщо встановлено нові правила, коли наглядова рада не впливає на питання оцінки, призначення і звільнення, тоді вона й не потрібна. Якщо ця історія залишиться в нинішньому стані - це означає, що наглядова рада для менеджменту будь-якої державної компанії тепер ніхто", - відзначив екс-голова правління негативний ефект від цього рішення.
Він висловив упевненість, що в разі збереження цієї ситуації сформувати професійну наглядову раду, що матиме довіру в партнерів компанії, буде неможливо.
"Після того, що робили з наглядовими радами протягом 2020 року, жоден нормальний фахівець до наглядової ради української державної компанії не піде. Навіщо? Щоб поливали брудом, платили 47 тис. грн і давали оцінку "незадовільно" ті представники уряди, які мають очевидний конфлікт інтересів? ... Я в це не вірю. Вірю, що залишатимуться такі люди, як Роберт Бенш", - зазначив Коболєв.
2 травня Кабмін заявив, що запропонував членам наглядової ради "Нафтогазу" залишитися на своїх посадах на період проведення нового конкурсу та обрання нових незалежних членів наглядової ради.
"Уряд сподівався, що Наглядова рада “Нафтогазу”, в продовження кращих практик корпоративного управління, пристане на позицію щодо подальшого виконання своїх обов’язків. Це забезпечить якісне, незалежне та стале управління найбільшою державною компанією НАК «Нафтогаз України».
Кабінет Міністрів залишається відданим реформі корпоративного управління за стандартами ОЕСР, яка покликана покращити управління підприємствами державного сектору", - йшлося в заяві Кабінету Міністрів.
Незалежні член наглядової ради НАК "Нафтогаз України" відповіли на пропозицію Кабміну залишитись працювати до обрання нового складу і заявили про конфлікт інтересів, свідчить лист незалежних членів наглядової ради НАК до прем’ер-міністра Дениса Шмигаля, констатує Lb.ua.
E документі зазначається, що чинному складу ради буде важко працювати з новим головою правління Юрієм Вітренком, в якого після критики роботи ради виник конфлікт інтересів. Окрім цього, члени ради вважають, що призначення Вітренко було здійснено з порушенням закону "Про запобігання корупції".
"Як ми розуміємо, Закон України “Про запобігання корупції” прямо забороняє такі призначення, а саме працевлаштування осіб, уповноважених на виконання функцій держави, у компаніях, на які вони мали вплив, протягом року з дня припинення відповідних повноважень. Такі важливі питання не пройшли б повз належну систему корпоративного врядування ще до призначення кандидата", - йдеться у листі.
"Ми не маємо сумнівів щодо повноважень акціонера припинити наші повноваження, навіть достроково. Це виключна компетенція КМУ як нашого акціонера. Однак зміна голови правління, що, вочевидь, належить до компетенції наглядової ради, є порушенням стандартів корпоративного врядування, особливо враховуючи, що за погодженням з КМУ та Президентом строк повноважень голови правління було нещодавно продовжено на чотири роки… Якщо уряд мав певні суттєві перестороги щодо роботи попереднього голови правління, це також було б необхідно обговорити з наглядовою радою", - зазначено у листі.
Окрім цього, у документй йдеться, про те, що розглядаючи питання продовження повноважень Андрія Коболєва, наглядова рада жодного разу не вважала Юрія Вітренка можливим кандидатом на цю посаду. У листі такох наголошується на сумнівну репутацію Роберта Бенша у світовій енергетичній галузі, якого Кабмін призначив до наглядової ради як представника держави.
Також члени ради не виключають можливість звільнення правління НАК.
"Багато хто з членів теперішнього складу правління та вищої керівної ланки працювали з Юрієм Вітренком, коли він був працівником Нафтогазу, і слід очікувати, що багато хто з них вирішить припинити роботу в "Нафтогазі" під його керівництвом, зокрема внаслідок такого непрозорого та сумнівного процесу призначення", - йдеться у документі.
Як повідомлялося, Кабінет Міністрів у рамках загальних зборів акціонерів "Нафтогазу" 28 квітня 2021 року визнав незадовільною роботу наглядової ради та правління компанії. Кабмін спочатку припинив повноваження усіх членів наглядової ради НАК - і незалежних, і представників від держави - з їх подальшим переобранням у повному складі, але з 30 квітня 2021 року.
Звільнивши наглядову раду на дві доби, уряд достроково припинив повноваження Коболєва, звільнивши його з посади голови правління "Нафтогазу" з 28 квітня, обрав і призначив з 29 квітня главою НАК терміном на один рік колишнього виконавчого директора компанії Юрія Вітренка, тодішнього в.о. міністра енергетики.
США, ЄС і МФО висловили глибоке занепокоєння рішенням КМУ розпустити наглядову раду й замінити главу "Нафтогазу", засумнівавшись у прихильності України курсу реформ у корпоративному управлінні.