Кабмін вбачає ризик дефолту "Укрзалізниці"

Все про економіку та фінанси

За оцінками Кабміну, криза може завдати "нищівного удару" по залізничному сектору, "який був у скрутному становищі ще до початку пандемії".

Серед наслідків кризи для галузі уряд називає

- недоотримання доходів від вантажних перевезень через зниження попиту, зумовлене сповільненням економіки; від пасажирських перевезень – через їх зупинку на час карантину;

- відсутність ресурсів для інвестицій в умовах нестачі ліквідності унеможливить капіталовкладення у необхідну модернізацію;

- збільшення фінансового тиску та ризик дефолту внаслідок високих кредитних зобов’язань та зменшення інвестиційної привабливості.

Нагадаємо, в квітні міністр інфраструктури Владислав Криклій заявляв про ризик технічного дефолту “Укрзалізниці”.

За даними Кабміну, збиток “Укрзалізниці” в І кварталі становив 7 млрд грн, а дефіцит коштів на кінець року може скласти 16 млрд грн.

“Укрзалізниця” прогнозувала збиток за перше півріччя на рівні 6-10 млрд грн.

УЗ розраховує на кредити держбанків, держгарантії й, не виключено, докапіталізацію.

В. Криклій запевняв, що після карантину залізничні квитки для населення не здорожчають.

Уряд зауважує, що основу доходу залізниці формують вантажні перевезення (88% у 2019); з 2013 дохід від вантажних перевезень зріс майже вдвічі, незважаючи на поступове зниження обсягів, що обумовлено зростанням вартості перевезень

Структура вантажних перевезень змінюється: обсяг перевезеного кам’яного вугілля зменшився у 2,5 рази з 2013, в той час як обсяг перевезеного зерна і продуктів перемолу зріс вдвічі; ці зміни обумовлені в першу чергу військовими діями на сході України та зростанням врожайності зернових культур.

“Очікується падіння вантажоперевезень на 5% тільки у першому півріччі 2020 через сповільнення економіки”, - прогнозує Кабмін.

Він наголошує, що більшість активів залізниці є критично зношеними. Це негативно впливає на вартість, якість, швидкість та безпечність перевезень.

“Проблема є настільки значною, що приватні підприємства намагаються вирішити її самотужки: частка приватних вантажних вагонів склала 58% у 2019; приватні вагони знаходяться у значно кращому стані: 41% з них було куплено у 2017-2019 рр.

Відкриття ринку приватної тяги також допоможе модернізувати рухомий склад за допомогою приватного капіталу.

Для модернізації Укрзалізниці необхідно інвестувати 30-60 млрд доларів до 2030. У 2019 році розмір капітальних інвестицій склав 15 млрд грн”, - кажуть в уряді.