Уряд: збиток "Укрзалізниці" за І квартал - 7 млрд грн, очікуваний дефіцит коштів - 16 млрд грн

Все про економіку та фінанси

За даними Кабінету Міністрів, "Укрзалізниця" за підсумками січня-березня 2020 року отримала збиток у розмірі 7 млрд грн, пише Liga.net.

Як зауважується, на показники компанії негативно впливає вимушена зупинка діяльності в зв`язку з карантином, введеним 11 березня.

За прогнозами УЗ, в зв`язку з необхідністю погашення кредитів і відсотків за ними (11 млрд грн і 3 млрд грн відповідно), дефіцит коштів на кінець року може скласти 16 млрд грн.

Як констатується, скорочення обсягів виробництва в Україні, зупинка роботи окремих підприємств-вантажовідправників і негативна кон`юнктура на міжнародних ринках призвели до зменшення загального вантажообігу в І кварталі на 4,8% в порівнянні з аналогічним періодом минулого року.

У зв`язку з несприятливою ситуацією Міністерство інфраструктури пропонує знизити норматив відрахування прибутку УЗ до бюджету з 90% до 30%.

Раніше в УЗ прогнозували, що отримають 6-10 млрд грн збитку в першому півріччі 2020 го в зв`язку з коронавірусом.

Контекст

Як писав Finbalance, за підсумками 2019 року "Укрзалізниця" декларувала прибуток 2,99 млрд грн (за 2018 рік - 203,9 млн грн). При цьому фінансовий план компанії на 2019 рік передбачав отримання прибутку 4,52 млрд грн.

Доходи компанії торік зросли до 90,35 млрд грн (з 83,4 млрд грн у 2018 році), в т.ч. від вантажних перевезень - до 72,5 млрд грн (з 67,5 млрд грн), від перевезення пасажирів та багажу - до 9,9 млрд грн (з 8,5 млрд грн), інші доходи та додаткові послуги - до 8 млрд грн (з 7,4 млрд грн).

Як зазначалося, чистий прибуток від курсових різниць становив 4,3 млрд грн (за 2018 рік - 539 млн грн).

Довгострокові зобов`язання за кредитами та запозиченнями збільшилися до 18,15 млрд грн (з 14,9 млрд грн), а короткострокові скоротилися до 14,5 млрд грн (з 17,1 млрд грн).

На кінець 2019 року загальний обсяг кредитної заборгованості УЗ становив 32,65 млрд грн (на кінець 2018 року - 32 млрд грн), у т.ч. 12,6 млрд грн - перед банками (на кінець 2018 року - 17,2 млрд грн), по євробондам - 19,6 млрд грн (на кінець 2018 року - 14,3 млрд грн), по іншим запозиченням - 501,3 млн грн (на кінець 2018 року - 500 млн грн).

Обсяг активів "Укрзалізниці" на кінець 2019 року - 269 млрд грн (на кінець 2018 року - 265,5 млрд грн), у т.ч. 13,7 млрд грн - на окупованих територіях.

У березні 2019 року відбулася індексація тарифів на вантажні перевезення в межах України на 14,2%. Тарифи на перевезення пасажирів, багажу і вантажобагажу у внутрішньому сполученні, впродовж 2019 року не підвищувались.

За даними "Укрзалізниці", у 2019 році вантажообіг перевезень залізничним транспортом склав близько 77,6% від загального обсягу вантажних перевезень в Україні (за виключенням трубопровідного транспорту), в 2018 році – близько 80,1%; пасажирообіг - 26,5% і 27,5% відповідно.

УЗ повідомляла, що на кінець 2019 року брала участь в судових справах з українськими фіскальними органами щодо нарахування додаткових зобов’язань з податку на прибуток, ПДВ та інших податків у розмірі 1,59 млрд грн. А потенційний можливий збиток групи за позовами третіх осіб у інших судових та арбітражних процесах становив 2,95 млрд грн.

За інформацією "Укрзалізниці", на кінець 2019 року поточні зобов’язання групи перевищували поточні активи на 9,09 млрд грн (на кінець 2018 року - на 19,4 млрд грн).

У липні 2019 року компанія випустила євробонди на 500 млн дол, а у вересні - дорозмістила папери на 94 млн дол (з терміном погашення у липні 2024 року).

"У 2020 році група повинна сплатити частину основної суми зобов’язання за єврооблігаціями у розмірі 100 млн. дол. США, а також здійснити виплати за іншими кредитами та позиками.

Станом на 31 грудня 2019 року балансова вартість короткострокових процентних кредитів та позик, відображена в короткострокових зобов’язання, складала 14 498 640 тис. грн.

При цьому, в березні 2020 року група своєчасно та в повному обсязі погасила частину основного боргу за єврооблігаціями у сумі 50 млн. дол. США та виплатила черговий купонний дохід за ними", - зазначає УЗ.

Компанія нагадувала, що в травні 2013 року розмістила євробонди на 500 млн дол. У березні 2019 року була здійснена реструктуризація, яка включала пролонгацію терміну погашення до 15 вересня 2021 року, зростання річної процентної ставки з 9,5% до 9,875% з 21 листопада 2015 року та зміну графіку погашення основної суми позики – 60% підлягало сплаті у 2019 році, 20% – у 2020 році, 20% – у 2021 році. У 2019 році УЗ здійснила в повному обсязі здійснила необхідний платіж.

“Укрзалізниця” уточнювала, що на кінець 2019 року зобов’язання неконтрольованих територій включали кредити та запозичення, деноміновані у доларах США, у розмірі 116,3 млн дол зі ставкою 10,65-12% річних та кредити та запозичення, деноміновані у гривні, у розмірі 871,7 млн грн зі ставкою 17,4-18% річних.

УЗ додавала, що на кінець 2019 року тривало порушення за довгостроковими кредитними угодами, які вона не мала змоги вчасно реструктурувати, на непогашену суму 4,6 млрд грн. Разом з тим, перехресний дефолт було усунуто, оскільки до звітної дати від відповідних кредиторів отримано письмові відмови від права на прискорене повернення позик та застосування будь-яких штрафних санкцій у зв’язку з таким порушенням.

За даними компанії, на кінець 2019 року невикористана частина кредитів, доступна для неї, становила 5,53 млрд грн (на кінець 2018 року - 5,36 млрд грн).

Разом з тим, міністр інфраструктури Владислав Криклій у квітні заявляв, що Івану Юрику як новому в.о. глави УЗ доручено врятувати компанію від технічного дефолту.

"Врятувати компанію від можливого технічного дефолту... Реструктуризація боргів, рефінансування, можливо, випуск облігацій. Пріоритизація з видаткової частини, з капітальних інвестицій, скорочення обсягів та закупівля виключно необхідних речей, щоб Укрзалізниця могла їхати", - зауважував глава Мінінфраструктури.

У середині квітня агентство Standard & Poor`s знизило рейтинг "Укрзалізниці" з В- до ССС.

Агентство зазначило, що в "Укрзалізниці" слабка ліквідність, а економічна криза може обмежити її доступ до ринків капіталу і негативно вплинути на її здатність генерувати грошовий потік від операційної діяльності.

"У разі необхідності група розраховує на необхідну підтримку з боку уряду, що може включати, серед іншого, додаткове підвищення тарифів, сприяння у наданні державних гарантій для нових позик, сприяння у залученні кредитів від державних банків, збільшення статутного капіталу тощо", - констатує УЗ у звітності.

В. Криклій заявляв, що розраховує на виділення "Укрзалізниці" фінансової підтримки в розмірі 4-5 млрд грн за рахунок отриманих від "Газпрому" коштів.