Гетманцев: емісії не буде, план випуску ОВДП слід зменшити, а зовнішніх позик - збільшити

Все про економіку та фінанси

Глава парламентського комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев в інтерв’ю для tsn.ua констатував, що після того, як Кирило Шевченко очолив НБУ, міжнародні партнери України “зрозуміли, що політика НБУ є послідовною, не буде неконтрольованої емісії, і що всі позитивні напрацювання команди Якова Смолія збережуться” (цитата).

“Друкувати ми точно не будемо. У цьому нас запевнив голова НБУ. Жодної підстави говорити, що курс буде стрибати, немає <...> Пік виплат [по боргам] ми пройшли. У нас немає жодного макроекономічного показника, який би свідчив про тиск на гривню”, - зазначив Д. Гетманцев.

Також він вказав, що після зміни керівництва НБУ співпраця між центробанком і фінкомітетом ВР пожвавішала. 

"З приходом нового керівництва у нас багато що змінилося. Ми не маємо взагалі проблем зі спілкуванням з НБУ. Ми розуміємо плани законотворчої роботи, які необхідні НБУ. Врешті-решт, законотворча робота зрушилася з мертвої точки, бо після ухвалення законопроєкту восени минулого року про т. зв. спліт ми очікували від НБУ позицію по тим законопроєктам, які мали бути ухвалені під "спліт". Проте ми фактично так цього і не дочекалися. І тільки зараз ця робота пройшла і ми можемо говорити про те, що дійсно там відбуваються позитивні процеси", - зауважив Д. Гетманцев.

За його словами, банківська система є стабільною і прибутковою, інфляція - низька, платіжний баланс - профіцитний, валютні резерви - значні.

При цьому Д. Гетманцев виступає за зниження дефіциту держбюджету на 2021 рік з 6% ВВП, які запланував уряд, до 4,9% ВВП.

“Я запропонував зменшити дефіцит до 4,9%, знайшовши компенсатори. Це перший крок. Другий крок - ми повинні попрацювати над джерелами надходжень. Можливо, замінити внутрішні джерела, тобто ОВДП, на, можливо, якісь зовнішні джерела. Над цим треба попрацювати більш глибоко, ніж це зробив Мінфін. До фінального затвердження бюджету ми все це зробимо”, - зауважив глава фінкомітету ВР.

Раніше глава НБУ Кирило Шевченко критично оцінив заклики Мінфіну до держбанків збільшувати ОВДП-портфелі, а також вказував, що значний випуск ОВДП у 2021 році може сповільнити процес відновлення кредитування.

З приводу держборгу Д. Гетманцев озвучив таке:

"На жаль, чи на щастя, боргова держава - це той стан, який є у більшості розвинутих економік. Боргова держава прийшла на заміну податковій. І обсяг боргу сам по собі не є катастрофою для держави. Проблема у вартості цього боргу.

Борг України не надто великий, хоча він у цьому році завдяки коронокризі трохи перевищує норматив (в грудні 2019 року нам вдалося значно знизити обсяг боргу). Вже зараз він буде перевищувати 60%. Але це не катастрофа. Катастрофа - це вартість боргу.

Нормально, коли держава позичає, віддає старі борги, перекредитується. Це постійний процес, це роблять всі держави, це абсолютно нормальне явище. Але коли тобі треба позичати під великі відсотки, і коли, скажімо, в бюджеті 2021 - 12% - це обслуговування боргу - це дуже велика проблема. І наше з вами завдання - здешевити кредити, замінити дорогі на дешеві, короткі на довгі, збільшити гривневу складову у структурі державного боргу.

Якщо протягом трьох років завдяки послідовним діям ми на це вийдемо, то зможемо відмовитися від кредитування МВФ і інших такого роду організацій, які нас обтяжують додатковими зобов’язаннями і просто будемо працювати з боргом без будь-яких проблем. І дуже важливе питання тут - це наш кредитний рейтинг.

Сьогодні ми з вами змагаємося з такими державами, як Нігерія, Гана, Габон. Ми з вами ненадійний позичальник. Нам не довіряють. І те, що відбувається з МВФ, коли ми щось обіцяємо, але не виконуємо, це також впливає на наш кредитний рейтинг.

Факт співробітництва з МВФ (що безперечно не є нашою перемогою, а лише свідченням наших структурних проблем) - це також підвищення нашого кредитного рейтингу і відповідно зменшення вартості боргу. Наше завдання зараз працювати системно з боргом таким чином, щоб підвищуючи кредитний рейтинг ми зменшували вартість боргу".

Щодо закликів окремих політиків домовлятися з кредиторами про списання держборгів Д. Гетманцев сказав таке:

"Це махровий популізм. Причому вони навіть посилаються на конкретні заяви МВФ, що, мовляв, він списує борги. Цього року МВФ списав аж 500 млн доларів. У світі існують держави, як це не дивно, ще бідніші за Україну. Це держави, в яких повна катастрофа, і які боргували МВФ 15-20 млн доларів. При тому, що борг України перед МВФ складає 15% від загального боргу, то це питання (Можливість списання боргу. - Авт.) навіть не розглядається.

Популісти кажуть по-іншому: а давайте тоді зробимо реструктуризацію. Їм здається, що реструктуризація це щось інше, ніж дефолт. А що таке дефолт? Це тоді, коли ти своїм кредиторам заявляєш, що не в змозі сплачувати борг і тому пропонуєш їм обговорити інші умови. Це те ж саме, що реструктуризація, один в один. Дефолт - це ситуація Лівану.

Дефолт - це катастрофа. Дефолт - це коли ви в кишені одразу маєте грошей у кращому випадку на 30% менше, а в гіршому - на 100%-200%".