Фонд держмайна не домігся в судах повернення "Дніпроавіа" в держвласність

Все про економіку та фінанси

23 січня Північний апеляційний госпсуд залишив без змін рішення Госпсуду м. Києва від 11.09.2019 (в справі №904/299/16), яким Фонду держмайна було відмовлено в задоволенні позову до ТОВ “Галтера” (пов’язували з “приватівцями”) щодо розірвання договору купівлі-продажу 94,6% акцій “Дніпроавіа” від 28.08.2009.

Свій позов ФДМУ мотивував неналежним виконанням "Галтерою" зобов’язання передати злітно-посадкову смугу, радіомаячну систему та земельні ділянки, на яких вони розташовані, у власність держави до 02.09.2014. Також за оцінками ФДМУ, “Галтера” із передбачених 882,1 млн грн інвестицій до 31.12.2014 для оновлення аеропорту "Дніпропетровськ" (у т.ч. для реконструкції злітно-посадкової смуги) внесла лише 142,1 млн грн

Госпсуд м. Києва в своєму рішенні від 11.09.2019 констатував, що Кабмін лише 04.11.2015 визначив держорган, якому мало бути передане відповідне майно. При цьому з квітня 2014 року (тобто від початку АТО) аеропорт використовували військові, через що не було можливості здійснювати реконструкцію об’єкта. Також суд критично оцінив аргумент ФДМУ, що відповідні роботи могли бути проведені до квітня-2014, адже договором про приватизацію “Дніпроавіа” не було визначено дати початку реконструкції, а тому ТОВ “Галтера” мало право на власний розсуд її визначити в будь-який проміжок часу до 31.12.2014.

“Невиконання пунктів договору щодо внесення інвестицій у повному обсязі відбулося не через недобросовісність відповідача, а із незалежних від нього причин, через проведення антитерористичної операції на сході України із березня 2014 року, що унеможливило своєчасне завершення Інвестиційної програми”, - зауважив суд першої інстанції.

Суд апеляційної інстанції теж дійшов висновку, що Фонд держмайна не довів обставини “істотного порушення відповідачем зобов`язань за спірним договором”, внаслідок чого не було встановлено “обставин та підстав, з якими норми ст. 651 ЦК України пов`язують можливість розірвання спірного договору” (цитата).

Нагадаємо, цей спір розглядається в судах по другому колу. Так, 30.03.2017 Госпсуд Дніпропетровської області задовольнив позов ФДМУ. 27.06.2018 Дніпропетровської апеляційний госпсуд на вимогу ТОВ “Галтера” скасував це рішення. 15.01.2019 Верховний Суд передав цю справу на новий розгляд.

Нагадаємо, 10.10.2019 Верховний Суд відмовився задовольнити касаційну скаргу Приватбанку та залишив без змін рішення судів нижчих інстанцій, якими націоналізованому банку було відмовлено у визнанні його кредиторських вимог на 1,5 млрд грн до "Дніпроавіа" (у рамках справи №904/8902/17 щодо банкрутства цієї авіакомпанії).

Згідно з судовими матеріалами, вимоги Приватбанку включали винагороду та пеню за низкою кредитних договорів 2011-2014 років. Верховний Суд відхилив їх, базуючись на своїх же рішеннях про визнання частково недійсними відповідних угод, які були прийняті в т.ч. з урахуванням виконання поручителем основного боргового зобов’язання позичальника, а також з огляду на те, що “сплата винагороди (комісії) в установленому спірним договором порядку та розмірі не відповідає вимогам розумності та справедливості” (цитата).

Ініціатор справи про визнання банкрутом “Дніпроавіа” - “Укртатнафта” (це підприємство, як і "Дніпроавіа", підконтрольне “приватівцям”).

17.12.2018 Госпсуд Дніпропетровської області затвердив реєстр вимог кредиторів “Дніпроавіа”, включивши до нього в т.ч. вимоги Goiania Comercio E Servicos Internacionais LDA - 920,8 млн грн (4 черга) і 489,5 млн грн (6 черга); ТОВ "Альянс Партнер Груп" - 823,8 млн грн (4 черга); ТОВ "Міжнародний аеропорт "Дніпропетровськ" - 598,8 млн грн (4 черга); ТОВ "Галтера" - 545,9 млн грн (4 черга); Troyon Assets Limited - 340,6 млн грн (4 черга); Feyen Consulting Limited - 216,9 млн грн (4 черга); Brassbox Limited - 179,6 млн грн (4 черга); "Укртатнафти" - на 132,8 млн грн (4 черга).

Згідно з судовими матеріалами від 2011 року, «Дніпроавіа» орендувало літаки в Brassbox Limited, Goiania Comercio E Servicos Internatiocionais, Troyon Assets Limited, Feyen Counsulting Limited.

Восени 2017 року ЗМІ повідомляли, що в «Дніпроавіа» вже не було повітряних суден, а принаймні, частина з них перейшла до авіакомпанії "Роза вітрів".