Фінкомітет ВР схвалив на друге читання законопроект про "Укрпошту" як квазібанк

Все про економіку та фінанси

НБУ повідомив, що комітет Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики рекомендував ухвалити у другому читанні та в цілому законопроєкт №2788-д про перетворення «Укрпошти» на квазібанк.

Коментар Нацбанку:

"Національний банк не підтримує ухвалення зазначеного законопроєкту. Ми вважаємо, що «Укрпошта» має бути залучена до надання фінансових послуг громадянам. Але не у передбачений законопроєктом спосіб.

У 2788-д є дві альтернативи:

- законопроєкт «Про платіжні послуги». Він дозволить усім поштовим операторам відкривати та вести платіжні рахунки.

- «Укрпошту» можна залучити до надання фінпослуг через агентську схему з банками. Неважливо, з державними чи приватними. «Укрпошта» має велику мережу відділень і гріх було б не скористатися нею для надання банківських послуг українцям.

Окремо про 2788-д:

Цей законопроєкт небезпечний, адже «Укрпошті» буде надано право залучати депозити у населення з вибірковим виконанням банківських правил та нормативів, та без необхідності отримувати ліцензію та неконтрольованість з боку регулятора. Тобто на власний розсуд розпоряджатися грошима громадян.

Негарантованість повернення вкладів. Норма про участь «Укрпошти» у Фонді гарантування вкладів є декларативною. Реалізувати її на практиці буде неможливо.

Причина проста: пошта не може бути виведена з ринку у разі невиконання своїх зобов’язань перед вкладниками. Відповідно й Фонд не зможе виплачувати кошти вкладникам. Для подолання можливих фінансових негараздів пошти потрібно буде залучати кошти з держбюджету.

Нереалістичність бізнес-моделі. Фінансові плани «Укрпошти» побудовані на великій кількості різних припущень.

Основний сумнів – люди старшого віку та селяни не зніматимуть готівку і залишатимуть свої залишки на платіжних рахунках в «Укрпошті».

Ще одне сумнівне припущення – можливість «Укрпошти» заробляти на перерозміщенні коштів. За відсутності нових зовнішніх шоків перспектива найближчих років – продовження зниження ставок за депозитами та ОВДП.

Роль держави у банківському секторі має зменшуватися, а не рости. Зменшення ролі держави сприятиме конкуренції, і відповідно – підвищенню якості фінансових послуг. Сьогодні частка держави – 55%. Уряд планував зменшити її до 25% до 2025 року завдяки частковій приватизації держбанків.

Розширення статусу «Укрпошти» – це крок до збільшення монополїі держави у фінсекторі, а не крок до конкуренції. До цієї дискусії має втрутитися власник державних банків - Уряд та сказати, чи потрібен Україні п’ятий державний банк.

У світовому досвіді запропонований підхід – модель позавчорашнього дня.

Якщо звернутися до досвіду більшості країн світу, то так звані «поштові банки» – уже десятки років окремі юрособи, якими повністю або частково володіє національний поштовий оператор. Тобто це – банки в чистому вигляді, які дотримуються правил та нормативів центральних банків.

Резюмуючи, законопроєкт №2788-д про перетворення «Укрпошти» в банк – небезпечна ідея. Вона красива лише на папері, але на практиці – надто ризикова. До того ж і витратна для держави.

Закликаємо народних обранців не ухвалювати цей законопроєкт".