13 січня парламентський комітет з питань фінансів, податкової та митної політики ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді відхилити законопроект №1208-2, який був прийнятий Верховною Радою в першому читанні на початку жовтня-2019.
Як зазначається, документ потребує "суттєвого доопрацювання та внесення на повторне друге читання" (цитата).
При цьому фінкомітет ВР послався на негативний висновок Головного юридичного управління апарату Верховної Ради від 14.11.2019.
У відповідних зауваженнях юристи ВР серед іншого звертали увагу
- на порядок проведення конкурсу на посаду директора БФР, зокрема, "непередбачені Конституцією України повноваження Верховної Ради та Президента в частині визначення ними осіб, які входять до складу конкурсної комісії з призначення директора БФР" (цитата);
- самостійне призначення директором БФР керівників підрозділів центрального апарату та територіальних управлінь БФР та їх заступників, "що не узгоджується з законом «Про центральні органи виконавчої влади», де передбачено, що такі питання мають погоджуватися з міністром" (цитата).
Нагадаємо, 02.10.2019 Верховна Рада схвалила у першому читанні законопроект №1208-2 «Про Бюро фінансових розслідувань» (був поданий нардепами Ольгою Василевською-Смаглюк та Денисом Монастирським). За відповідне рішення тоді проголосували 270 народних депутатів.
Як зазначало Міністерство фінансів, законопроект розроблено з метою розділення сервісної та правоохоронної функцій податкової служби, ліквідації податкової міліції, оптимізації структури та чисельності органів, які ведуть боротьбу зі злочинами у сфері фінансів, усунення дублювання їх функцій.
Законопроект передбачає створення Бюро фінансових розслідувань (БФР) як центрального органу виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів через міністра фінансів.
Бюро фінансових розслідувань – орган досудового розслідування, основним завданням якого буде запобігання, виявлення, припинення, розслідування та розкриття кримінальних правопорушень, віднесених до його підслідності.
Як передбачалося, Бюро фінансових розслідувань складатиметься з центрального апарату і територіальних управлінь, зареєстрованих як юридичні особи. Гранична чисельність працівників, а також умови та розміри оплати праці будуть встановлені Кабінетом Міністрів. Передбачається можливість переходу колишніх працівників податкової міліції на службу до Бюро фінансових розслідувань на загальних підставах за результатами проведення конкурсу.
До основної підслідності Бюро фінансових розслідувань будуть віднесені кримінальні правопорушення, визначені 24-ма статтями Кримінального кодексу (статті 204, 205, 205-1, 206, 206-2, 210, 211, 212, 212-1, 218-1, 219, 220-1, 220-2, 222, 222-1, 223-1, 223-2, 224, 229, 231, 232, 232-1, 232-2, 233 КК). Якщо під час розслідування зазначених кримінальних правопорушень будуть встановлені кримінальні правопорушення, передбачені статтями 192, 200, 216, 358, 366 Кримінального кодексу, досудове розслідування цих кримінальних правопорушень буде також здійснюватися детективами БФР.
Бюро фінансових розслідувань здійснюватиме самостійне проведення оперативно-розшукової діяльності, фізичний захист працівників буде надаватись органами Національної поліції.
За оцінками Мінфіну, прийняття законопроєкту сприятиме:
- запровадженню нових аналітичних підходів протидії фінансовим злочинам та проведенню результативних розслідувань складних злочинних схем;
- запобіганню втрат бюджету шляхом попередження фінансових злочинів та мінімізації недобросовісної конкуренції;
- оптимізації структури правоохоронних органів та матеріально-технічної бази;
- покращенню бізнес-клімату завдяки налагодженню партнерських відносин між бізнесом та контролюючими органами.