ДВС: нехай "Укрзалізниця" повертає Сбербанку $68 млн боргу "Донецької залізниці"

Все про економіку та фінанси

Відділ примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції звернувся в Госпсуд Донецької області із заявою про заміну боржника (держпідприємства “Донецька залізниця”) у виконавчому провадженні №59296433 на його правонаступника (ПАТ “Українська залізниця”) в рамках примусового виконання наказу суду Донецької області від 06.02.2019 в справі №910/22858/17 про стягнення з “Донецької залізниці” на користь Сбербанку 68 млн дол заборгованості.

Розгляд заяви в суді призначений на 11 липня.

Як писав Finbalance, 14.05.2019 Верховний Суд відмовився задовольнити касаційну скаргу “Укрзалізниці” та залишив без змін рішення судів попередніх інстанцій у справі №910/22858/17, якими було задоволено позов Сбербанку та вирішено стягнути з держпідприємства “Донецька залізниця” заборгованість за договором кредитної лінії №70-В/11/66/ЮО від 29.12.2011 на суму 68 млн дол (в еквіваленті - 1,8 млрд грн).

При цьому 19.04.2018 Верховний Суд відмовився задовольнити касаційну скаргу Сбербанку та лишив без змін рішення судів нижчих інстанцій в справі №910/653/17, якими Сбербанку було відмовлено в задоволенні позову про стягнення 55 млн дол з ПАТ “Укрзалізниця” за кредитним договором №70-В/11/66/ЮО.

Згідно з судовими матеріалами, позичальником було ДП “Донецька залізниця”, а до ПАТ “Українська залізниця” банк звернувся із позовом як до правонаступника (на думку позивача).

Суди констатували, що згідно із законом «Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування» та відповідними постановами Кабміну, перехід прав і обов`язків ДП «Донецька залізниця» до ПАТ «Українська залізниця» пов’язується з інвентаризацією, складанням передавального акта та внесенням майна до статутного капіталу правонаступника. А цей процес незавершений, й відповідно, ПАТ “Українська залізниця” не стала повноцінним правонаступником ДП “Донецька залізниця”.

Загальний обсяг позовних вимог Сбербанку до "Укрзалізниці" та "Донецької залізниці" сягає 170 млн дол.

26.02.2019 Східний апеляційний госпсуд залишив без змін рішення Госпсуду Донецької області від 06.12.2018 (в справі №905/1562/18), яким було частково задоволено позов Сбербанку та вирішено стягнути з ДП “Донецька залізниця” 5,1 млн дол заборгованості за договором про відкриття кредитної лінії №32-В/12/66/ЮО від 21.09.2012.

21.03.2019 Госпсуд Донецької області задовольнив позов Сбербанку до ДП “Донецька залізниця” (в справі №908/5205/14) та вирішив стягнути з відповідача на користь позивача 1,25 млн дол за нарахованими процентами за користування кредитною лінією №11-В/13/66/КЛ-КБ від 30.04.2013.

31.01.2019 Північний апеляційний госпсуд відмовився задовольнити апеляційну скаргу Сбербанку в справі №910/537/17 та залишив без змін рішення Госпсуду м. Києва від 20.03.2017, яким скаржнику було відмовлено в задоволенні позову до ПАТ “Українська залізниця” про стягнення 47,8 млн дол та 59,6 млн грн заборгованості держпідприємства “Донецька залізниця” (позичальника за договором про відкриття кредитної лінії №32-В/12/66/ЮО від 21.09.2012).

22.04.2019 Госпсуд Донецької області відкрив провадження в справі №905/2043/18 за позовом Сбербанку до держпідприємства “Донецька залізниця” про стягнення 50,3 млн дол за кількома кредитними договорами від 30.04.2013 (№07-В/13/66/КЛ-КБ, №08-В/13/66/КЛ-КБ, №09-В/13/66/КЛ-КБ, №10-В/13/66/КЛ-КБ, №11-В/13/66/КЛ-КБ).

У січні 2019 року тодішній президент Петро Порошенко підписав закон про мораторій на стягнення активів з “Укрзалізниці” за борги “Донецької залізниці”.

Раніше "Укрзалізниця" заявляла, що на окупованій частині Донецької та Луганської областей залишилося близько 25 тисяч вагонів - як УЗ, так і інших власників. "Це приблизно чверть вагонів парку компанії. Крім того, там залишилося багато нерухомого майна УЗ. Приблизно 60-70% майна "Донецької залізниці" залишилися там", - зауважували в "Укрзалізниці".

За даними "Укрзалізниці", на 31.12.2018 боргові зобов’язання на неконтрольованих державою територіях включали процентні кредити та запозичення на суму 116 млн дол (під 10-12% річних) та 872 млн грн (під 11-18%).

Довідково

Як писав Finbalance, 05.06.2019 Госпсуд м. Києва відмовився задовольнити позов Таскомбанку до “Укрзалізниці” (в справі №910/16524/18) про прийняття нею (як правонаступником “Донецької залізниці”) на свій баланс зобов`язань по кредитному договору №НК 288 від 11.07.2012, укладеного між банком і “Донецькою залізницею”.

У ході судового процесу “Укрзалізниця” наголошувала, що не є правонаступником прав та зобов’язань “Донецької залізниці”, з урахування особливостей відповідних процедур, які передбачені постановами Кабміну №200 від 25.06.2014 та №604 від 12.11.2014.

У свою чергу суд зауважив, що “обставини переходу до відповідача обов`язків за вказаним вище договором підлягають встановленню саме в межах спору про стягнення заборгованості за таким правочином” (цитата).

У 2016 році Госпсуд м. Києва своїм рішенням, яке було залишене без змін Київським апеляційним госпсудом та Вищим госпсудом, задовольнив позов “Таскомбанку” до “Укрзалізниці” та “Донецької залізниці” в справі №910/6426/16 про стягнення 5,4 млн дол заборгованості. У 2017 році Верховний Суд ці рішення скасував та відправив справу на новий розгляд.

У вересні 2018 року Госпсуд м. Києва відмовився задовольнити відповідний позов “Таскомбанку” та зобов’язав банк повернути для “Укрзалізниці” 140 млн грн, сплачених "Укрзалізницею" для “Таскомбанку” в рамках виконання судового рішення в цій справі, винесеного в 2016 році.

Разом з тим, в листопаді 2018 року Північний апеляційний госпсуд за клопотанням “Таскомбанку” скасував ухвалу суду першої інстанції про повернення банком 140 млн грн для “Укрзалізниці”.

07.02.2019 Госпсуд Донецької області за клопотанням ліквідатора банку “Форум” зобов’язав відділ примусового виконання рішень департаменту державної виконавчої служби Мін’юсту поновити виконавче провадження №49067893 щодо примусового виконання наказу Госпсуду Запорізької області від 11.06.2015 (в справі №908/5205/14) про стягнення з держпідприємства “Донецька залізниця” 13,6 млн дол заборгованості.

Ухвалою Госпсуду Донецької області від 09.11.2016 “Донецькій залізниці” було відмовлено в задоволенні заяви про заміну неї як боржника по виконавчому провадженню її правонаступником - ПАТ “Українська залізниця”.

У 2017 році рішеннями судів першої, апеляційної та касаційної інстанції ліквідатору банку “Форум” було відмовлено в задоволенні аналогічної заяви.

Про борги “Укрзалізниці” та “Донецької залізниці” перед Промінвестбанком - тут, ВТБ Банком - тут, ПУМБ - тут, ВБР - тут.