Бюджет може недоотримати від НБУ заплановані 25,7 млрд грн, - нардеп з фракції "Слуга народу"

Все про економіку та фінанси

5 лютого у Верховній Раді був зареєстрований законопроект №3017 “Про внесення змін до Закону України "Про Національний банк України" (автор - нардеп Андрій Холодов з фракції “Слуга народу”), який змінює порядок формування Нацбанком резервів та відповідно суму частини прибутку, яка підлягає сплаті в держбюджет.

Документом пропонується встановити, що базою для формування загальних резервів Нацбанку будуть тільки готівкові кошти НБУ, які випущені в обіг, та кошти на кореспондентських рахунках банків у національній валюті, а їх розмір (5-10%) буде визначатися правлінням та радою НБУ в залежності від обсягів зобов’язань та резервів.

“Діючою нормою передбачено 10% та значно ширша база для обрахунку, - йдеться в пояснювальній записці до законопроеку. - У зв’язку зі зміною монетарного режиму (запровадження Національним банком з 2016 року інфляційного таргетування) структура грошово-кредитних зобов’язань Національного банку, які відповідно до діючого Закону є базою для розрахунку резервів капіталу, суттєво змінилась, що призвело до формування загальних резервів Національного банку у значних обсягах та відповідного зменшення частки прибутку, що спрямовується до Бюджету. Крім того, така база розрахунку грошово-кредитних зобов’язань є високоволатильною, що спричиняє нерівномірні впливи на резерви і бюджет. За попереднім обрахунком, обсяг перерахування прибутку до Бюджету за звітний фінансовий 2019 рік може становити близько 15 млрд грн”.

У чинній редакції закону про держбюджет на 2020 рік передбачено, що НБУ має сплатити в бюджет (за підсумками діяльності в 2019 році) не менше 40,7 млрд грн (після підтвердження зовнішнім аудитом та затвердження радою Нацбанку фінансової звітності за минулий рік та формування Нацбанком резервів).

НБУ в 2019 році - за підсумками роботи в 2018 році - перерахував у держбюджет 64,9 млрд грн (тоді як в торішньому держкошторисі передбачалося, що центробанк має сплатити не менше 47,6 млрд грн).

Разом з тим, НБУ повідомляв, що за підсумками трьох кварталів 2019 року зміцнення курсу гривні до іноземних валют “спричинило негативний вплив на загальний фінансовий результат Національного банку”, який, як зазначалося, становив 12,3 млрд грн збитку

“Фінансовий результат включає нереалізовані витрати від переоцінки фінансових інструментів у іноземній валюті та монетарному золоті в сумі 42,4 млрд грн, що буде компенсований відповідним резервом переоцінки, який становить 80,4 млрд грн.

У результаті станом на кінець вересня 2019 року прибуток до розподілу становить близько 30 млрд грн. Водночас Законом про Державний бюджет України на 2020 рік передбачено перерахування Національним банком коштів до Державного бюджету України у сумі 40,7 млрд грн”, - зазначав Нацбанк наприкінці листопада 2019-го.

За даними Держказначейства, в період з початку січня до 6 лютого НБУ не здійснював відрахувань у держбюджет.

За підсумками січня доходи держбюджету були на 13,86 млрд грн (або 21,5%) меншими від плану (розпису) й на 3,83 млрд грн (або 7%) меншими, ніж за аналогічний період 2019 року.

Таку ситуацію в Мінфіні пояснювали зміцненням курсу гривні, нижчими цінами на газ тощо.