Бюджетний комітет ВР - про бюджет-2021: слід прописати граничний обсяг держгарантій

Все про економіку та фінанси

Бюджетний комітет Верховної Ради висловив низку зауважень до урядового проекту держбюджету на 2021 рік, у т.ч. щодо відсутності граничного обсягу гарантованого державою боргу на 31.12.2021 і граничного обсягу надання державних гарантій у 2021 році.

Як констатується, граничний обсяг дефіциту проекту держбюджету на 2021 рік розрахунково становить 6% прогнозного ВВП (факт за 2019 р. – 2% ВВП, первинний план на 2020 рік – 2,1% ВВП, уточнений план на 2020 рік – 7,5% ВВП), а загальний обсяг державного боргу та гарантованого державою боргу на кінець 2021 року розрахунково враховано у сумі 2908,7 млрд грн, що становить 64,6% прогнозного ВВП (факт на 31.12.2019 – 50,3% ВВП, первинний прогноз на 2020 рік – 52,4% ВВП).

“Разом з тим, відсутність обмежень щодо надання державних гарантій містить ризики неконтрольованого зростання гарантованого державою боргу у 2021 р. та відповідно збільшення боргового навантаження на державний бюджет у наступних бюджетних періодах”, - йдеться у висновках парламентського комітету з питань бюджету.

Також у документі звертається увага на надання права Мінфіну в разі потреби за рішенням Кабміну випускати ОВДП для докапіталізації банків і підтримки ФГВФО. Як зауважується, впродовж останніх років аналогічні норми постійно передбачаються у законах про держбюджет, при цьому у 2018-2020 роках /станом на 01.09.2020/ такі операції не здійснювалися (щоправда, не виключено, що до кінця 2020 року або в 2021 році, зокрема, докапіталізація банку/банків таки буде проведена, - ред).

У висновках бюджетного комітету ВР є зауваження щодо програми медичних гарантій, які, згідно з законодавством, мають бути не менше 5% ВВП, тоді як за прогнозними розрахунками Мінфіну обсяг видатків проекту зведеного бюджету на 2021 рік на охорону здоров’я становитиме 191,1 млрд грн, або 4,2% ВВП, і до законопроекту не подана відповідна програма медичних гарантій.

“Натомість, як і у 2020 р., пунктом 3 розділу «Прикінцеві положення» законопроекту передбачається зупинити дію такої норми. Крім того, статтею 19 законопроекту пропонується установити, що у 2021 р. реалізація державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій здійснюється у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів /аналогічна норма діє у п.р./”, - йдеться у висновках комітету ВР з питань бюджету.

Крім того, наголошується, що хоча в проекті держбюджету передбачено подальше збільшення державних соціальних стандартів, однак показники прожиткового мінімуму визначено без врахування його фактичного розміру. Так, за офіційною інформацією Мінсоцполітики, фактичний розмір прожиткового мінімуму у цінах липня 2020 р. у розрахунку на місяць на одну особу становив 4466 грн, а у законопроекті середньозважений розмір такого мінімуму передбачено у сумі 2250 грн, що майже у 2 рази менше вказаного фактичного розміру.