Антимонопольний комітет заявив, що розпочав розгляд справи за ознаками вчинення "Нафтогазом" порушення Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді "зловживання монопольним становищем на ринках природного газу шляхом встановлення, починаючи з 1 листопада 2018 року, цін на природний газ на рівні, який неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції" (цитата).
Як зауважує АМКУ, згідно з Положенням Кабміну про покладання спеціальних обов`язків, саме "Нафтогаз" продає природний газ постачальникам для потреб побутових споживачів, тобто населення. При цьому компанія встановлює на цьому сегменті ринку ціни, які базуються на ціні для промисловості, запропонованій цією ж компанією.
"За наявною в Комітеті інформацією, «Нафтогаз» встановлював для промислових споживачів ціни, які є вищими за ті, що склалися в умовах конкуренції, зокрема, за результатами електронних біржових торгів на ТБ «Українська енергетична біржа» та на європейських хабах за умовами доставки газу до кордону України (NCG).
Вищевикладене може свідчити про встановлення НАК «Нафтогаз України», починаючи з 1 листопада 2018 року, цін на природний газ для населення на рівні, який неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринках природного газу", - йдеться в повідомленні АМКУ.
Водночас "Нафтогаз" констатує, що не отримував жодних офіційних повідомлень від Антимонопольного комітету щодо відкриття вказаної справи.
"Після отримання від регулятора детальної інформації Нафтогаз надасть свою юридичну позицію.
Умови, на яких НАК «Нафтогаз України» реалізує газ для потреб населення в режимі спецобов’язків («ПСО»), з жовтня 2015 року визначаються постановами Кабінету міністрів України відповідно до ст. 11 Закону «Про ринок природного газу».
Законодавство зобов’язує Нафтогаз продавати газ роздрібним постачальникам газу для населення (газзбутам) на визначених урядом умовах. Ті ж умови обмежують можливість Нафтогазу продавати газ безпосередньо населенню: у 2019 році менше 3% побутових споживачів купували газ у компаній групи Нафтогаз.
В свою чергу, газзбути не обмежені у своїх правах купувати газ у інших продавців, які в значній кількості представлені на українському ринку. Минулого року приватні імпортери та видобувники реалізували на українському ринку обсяг газу, який перевищує потреби населення. Відтак, Нафтогаз не є єдиним джерелом газу на українському ринку.
Вартість газу для потреб населення з 1 листопада 2018 року визначалась постановою Кабінету міністрів від 19 жовтня 2018 року №867. Ця постанова чітко встановлювала ціну газу та не передбачала можливості Нафтогазу визначати її самостійно", - резюмує НАК.