Бюджетні зміни на 14,3 млрд грн: підвищення соцвиплат, витрат на оборону і плану доходів

Все про економіку та фінанси

Верховна Рада прийняла урядовий законопроект №3060 «Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік" (щодо підвищення прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати)». За відповідне рішення проголосували 340 нардепів.

Підвищення соцвиплат

У документі передбачено наближення розміру мінімальної заробітної плати з 1 грудня на 1 вересня та встановлення її у розмірі 1 378 гривень.

Так, у вересні 2015 року розмір мінімальної заробітної плати зросте на 13,1 відсотка.

Розмір посадового окладу працівника I тарифного розряду Єдиної тарифної сітки планується визначити з урахуванням збереження грошового розриву між розміром мінімальної заробітної плати та розміром посадового окладу працівника І тарифного розряду ЄТС, що склався у 2014 році (366 гривень).

Крім того, із 1 вересня зросте прожитковий мінімум
- на одну особу в розрахунку на місяць з 1 176 гривень до 1 330 гривень;
- для дітей віком до 6 років з 1 032 гривень до 1 167 гривень;
- для дітей віком від 6 до 18 років з 1 286 гривень до 1 455 гривень;
- для працездатних осіб з 1 218 гривень до 1 378 гривень;
- для осіб, які втратили працездатність: з 949 гривень до 1 074 гривень.

Враховуючи те, що прожитковий мінімум відповідно до Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні гарантії" є базовим державним соціальним стандартом, на основі якого визначаються розміри основних державних соціальних гарантій, з вересня 2015 року підвищуватимуться розміри пенсій і державних допомог.

У зв’язку з цим, з 1 вересня поточного року розмір мінімальної пенсії зросте з 949 грн. до 1 074 грн. і буде стосуватися 7,5 млн. українських пенсіонерів.

На цю мету законопроектом додатково передбачено видатки у обсязі 3,86 млрд грн., у тому числі 2,65 млрд грн. на покриття дефіциту коштів Пенсійного фонду України.

Для забезпечення фінансовим ресурсом виплат допомоги сім`ям з дітьми, малозабезпеченим сім`ям, інвалідам з дитинства і дітям-інвалідам, тимчасової допомоги дітям та допомоги на догляд за інвалідом I чи II групи загальний обсяг субвенції з державного бюджету пропонується збільшити на 598,69 млрд грн. до 42,9 млрд грн.

На виплату державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, грошового забезпечення батькам-вихователям і прийомним батькам за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім`ях за принципом "гроші ходять за дитиною" у зв’язку із зміною розміру прожиткового мінімуму пропонується додатково врахувати 19 млн грн.

На підвищення розміру стипендій аспірантам, клінічним ординаторам та докторантам навчальних закладів та наукових установ у зв’язку із змінами умов оплати праці пропонується врахувати додатково 22 млн грн.

На підвищення з 1 вересня 2015 року на 13% мінімальних ординарних (звичайних) академічних стипендій та соціальних стипендій учням професійно-технічних та студентам вищих навчальних закладів пропонується додатково врахувати видатки в обсязі 256,14 млн грн. по державному та місцевих бюджетах.

Також у зв’язку із змінами умов оплати праці пропонується збільшити обсяг освітньої субвенції на 1,6 млрд грн. та субвенції на підготовку робітничих кадрів – на 158,98 млн грн.

Крім того, як вказується в пояснювальній записці до проекту змін до держбюджету, законом України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік" (від 17.07.2015 № 648-VIII) серед іншого було скорочено видатки на придбання цифрових мамографів і ультразвукових діагностичних приладів вітчизняного виробництва. На теперішній час наявне медичне обладнання у державних та комунальних закладах охорони здоров’я майже вичерпало свій ресурс, що призводить до погіршення надання якісної медичної допомоги населенню.

Для забезпечення медичних закладів сучасним високотехнологічним медичним обладнанням для своєчасного надання медичної допомоги населенню законопроектом пропонується відновити відповідні видатки у обсязі 200 млн грн. за бюджетною програмою КПКВК 2301400 на придбання цифрових мамографів і ультразвукових діагностичних приладів вітчизняного виробництва. 

Збільшення витрат на оборону та безпеку

Законопроект передбачає нарощування витрат на сферу оборони та безпеки (зокрема, у зв’язку з проведенням АТО) на 948,54 млн грн.

Додаткові видатки пропонується спрямувати:

- Міністерству оборони та іншим силовим структурам на підвищення розмірів одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), поранення та інвалідності військовослужбовців у зв’язку із збільшенням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб у обсязі 47,64 млн грн.;

- Головному управлінню розвідки Міноборони на закупівлю сучасних засобів розвідки та поліпшення матеріально-технічного забезпечення підрозділів, які беруть участь в антитерористичній операції у обсязі 107,6 млн грн;

- Державній спеціальній службі транспорту на поліпшення матеріально-технічного забезпечення підрозділів у зоні антитерористичної операції у обсязі 11,4 млн грн;

- Апарату МВС на створення та утримання в регіонах підрозділів патрульної служби та підвищення розмірів одноразової грошової допомоги у зв`язку зі смертю (інвалідністю) працівника міліції із застосуванням величини прожиткового мінімуму для працездатних осіб відповідно до Закону України від 13.02.2015 № 208-VIII «Про внесення змін до статті 23 Закону України "Про міліцію" щодо виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) або каліцтва працівника міліції» у обсязі 390 млн грн;

- Адміністрації Держприкордонслужби на здійснення заходів з облаштування українсько-російського державного кордону, забезпечення пунктів пропуску на державному кордоні засобами біометричного контролю та підключення до баз даних МОКП-Інтерпол та поліпшення матеріально-технічного забезпечення підрозділів у зоні антитерористичної операції у обсязі 144,3 млн грн;

- Державній службі з надзвичайних ситуацій на придбання паливно-мастильних матеріалів для проведення аварійно-відновлювальних робіт на територіях Донецької та Луганської областей та модернізацію літака Ан-26 у медичний варіант у обсязі 185,3 млн грн;

- Державній міграційній службі на закупівлю бланків паспортів громадянина України та введення до експлуатації першої черги пункту тимчасового розміщення біженців у м. Яготині Київської області у обсязі 21,9 млн грн;

- Управлінню державної охорони на доукомплектування вакантних посад військовослужбовців у межах затвердженої чисельності та на службові відрядження у обсязі 24,6 млн грн;

- Адміністрації Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації на відновлення мережі урядового зв’язку, пошкодженої під час АТО у обсязі 10,4 млн грн;

- Службі безпеки на поліпшення матеріально-технічного забезпечення та службові відрядження військовослужбовців, які беруть участь в антитерористичній операції у обсязі 45,4 млн грн.

Для оперативного реагування на ліквідацію можливих наслідків надзвичайних ситуацій техногенного, природного, соціального характеру пропонується збільшити обсяг резервного фонду на 300 млн грн.

Не на соцсферу і не на оборону

Крім соцсфери та сфери оборони й безпеки, документ передбачає збільшення видатків на низку інших сфер:

- 2,7 млрд грн. – Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства на субвенцію на погашення заборгованості різниці в тарифах;

- 100 млн грн. – на створення та розповсюдження у 2015-2016 роках ігрових та документальних фільмів патріотичної тематики;

- 16,23 млн грн. – на трансляцію телерадіопрограм, вироблених державними телерадіокомпаніями, Концерном радіомовлення, радіозв’язку та телебачення;

- 10 млн грн. – на придбання обладнання для Українського центру оцінювання якості освіти;

- 20 млн грн. – на придбання ліцензійних прав на висвітлення XXXI Літніх Олімпійських ігор, що відбудуться з 5 по 21 серпня 2016 року в Ріо-де-Жанейро (Бразилія);

- 55,24 млн грн – на здійснення Національною телекомпанією України міжнародних розрахунків з Європейською мовною спілкою;

- 3,99 млн грн. – на придбання спеціалізованого спортивного обладнання та інвентарю для підготовки національних збірних команд до XV літніх Паралімпійських ігор 2016 року (м. Ріо-де-Жанейро, Бразилія) та забезпечення їх результативної участі у кваліфікаційних та рейтингових міжнародних змаганнях;

- 56 млн грн. - обласним державним адміністраціям на оплату праці з нарахуваннями для структурних підрозділів з питань соціального захисту населення, у зв’язку із зростанням навантаження, пов’язаним із збільшенням чисельності отримувачів житлових субсидій, та на утримання додаткової граничної чисельності працівників зазначених структурних підрозділів відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2015 № 106 "Про удосконалення порядку надання житлових субсидій".

Крім того, як вказується в пояснювальній записці до законопроекту, за фактично нарахованими пільгами та житловими субсидіями населенню на придбання твердого палива і скрапленого газу, фінансові зобов’язання, зареєстровані у органах Казначейства станом на 1 серпня поточного року, перевищили річні планові призначення на загальну суму 46,6 млн. гривень. У той же час, у Донецькій та Луганській областях залишок невикористаних бюджетних призначень становить 104,1 млн. гривень.

З метою забезпечення фінансовими ресурсами фактичних нарахувань пільг та житлових субсидій населенню на придбання твердого палива і скрапленого газу пропонується у межах передбаченого у Державному бюджеті України на 2015 рік обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на придбання твердого палива та скрапленого газу збільшити окремим регіонам бюджетні призначення за вказаною субвенцією для погашення простроченої кредиторської заборгованості, яка склалася на 01.08.2015, за рахунок залишку невикористаних бюджетних призначень у Донецькій та Луганській областях.

Зміни до додатка № 9 до Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік" розроблено з метою приведення у відповідність розподілу видатків, передбачених для реалізації у 2015 році проектів "Розвиток міської інфраструктури" та "Розвиток міської інфраструктури - 2", до видатків, реально необхідних для завершення у 2015 році проекту "Розвиток міської інфраструктури".

Додатком № 9 "Перелік кредитів (позик), що залучаються державою до спеціального фонду Державного бюджету України у 2015 році від іноземних держав, банків і міжнародних фінансових організацій для реалізації інвестиційних програм (проектів)" до Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік" Мінрегіону за бюджетною програмою "Розвиток міської інфраструктури і заходи в секторі централізованого теплопостачання України, розвиток системи водопостачання та водовідведення в м. Миколаєві, реконструкція та розвиток системи комунального водного господарства м. Чернівці" для реалізації проектів "Розвиток міської інфраструктури" та "Розвиток міської інфраструктури - 2" розподілені обсяги надання кредитів становлять відповідно 75,7 млн грн та 501,6 млн грн.

Через значне відхилення поточного курсу валют від курсу, що враховувався при підготовці проекту Державного бюджету України на 2015 рік розподіленої у додатку № 9 суми для проведення остаточних розрахунків за проектом "Розвиток міської інфраструктури" недостатньо, при цьому, за проектом "Розвиток міської інфраструктури – 2" у запланованих обсягах кошти до кінця року використанні не будуть через тривалі організаційні процедури. Таким чином, пропонується в межах однієї бюджетної програми головного розпорядника КПКВК 2751600 у додатку №9 здійснити відповідний перерозподіл, зокрема збільшити розподілений обсяг за проектом "Розвиток міської інфраструктури" на суму 115,4 млн грн за рахунок зменшення розподіленого обсягу за проектом "Розвиток міської інфраструктури - 2".

Така ж ситуація склалась за бюджетною програмою "Фінансування заходів по забезпеченню впровадження та координації проекту розвитку міської інфраструктури та заходів в секторі централізованого теплопостачання України" КПКВК 2751610, за якою фінансуються супроводжувальні заходи з реалізації зазначених проектів. В межах вказаної бюджетної програми головного розпорядника КПКВК 2751610 у додатку № 9 пропонується здійснити відповідний перерозподіл, зокрема збільшити розподілений обсяг за проектом "Розвиток міської інфраструктури" на суму 663,71 тис. грн. за рахунок зменшення розподіленого обсягу за проектом "Розвиток міської інфраструктури - 2".

Збільшення плану доходів, як і витрат, на 14,3 млрд грн

Ще законопроект передбачає підвищення плану доходів бюджету з податку та збору на доходи фізичних осіб на 0,3 млрд. грн. за рахунок підвищення мінімальної заробітної плати з 1 вересня 2015 року на 13,1%, що збільшить фонд оплати праці працівників.

З податку на прибуток підприємств пропонується збільшити на 1,6 млрд. грн. за рахунок погашення податкового боргу підприємств ПЕК та ЖКГ для перерахування субвенції місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, опалення та постачання гарячої води.

З податку на додану вартість пропонується збільшити на 9,2 млрд. грн., в т.ч.:
- податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів – на 12,9 млрд. грн., з них 3,2 млрд. грн. за рахунок погашення податкового боргу підприємств ПЕК та ЖКГ для перерахування субвенції місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, опалення та постачання гарячої води;
- податок на додану вартість з ввезених на територію України товарів – на 3,3 млрд. грн.;
- відшкодування ПДВ грошовими коштами – на 7,0 млрд. гривень.

«На збільшення прогнозу надходжень податку на додану вартість, крім інфляційних процесів, вплинуло запровадження у липні поточного року системи електронного адміністрування податку на постійній основі. Так, у серпні поточного року відбулось збільшення збору ПДВ з вироблених в Україні товарів порівняно з попереднім місяцем на 18,8%.

За підсумками січня-липня поточного року ефективна ставка податку з ввезених на територію України товарів становила 18,2%, що на 1 відсотковий пункт більше відповідного періоду 2014 року», - наголошують в уряду.

За рахунок зазначених факторів у січні-серпні 2015 року відбулося перевиконання показників розпису по надходженнях податку на додану вартість, зокрема:

• з податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) на 8,3 млрд. грн. (або 14,0 %);
• з податку на додану вартість з ввезених на територію України товарів на 3,2 млрд. грн. (або 3,9 %).

Також станом на 1 серпня поточного року існує сума заборгованості бюджету з відшкодування податку на додану вартість в розмірі близько 7 млрд. гривень.

По ввізному миту пропонується збільшити на 3,8 млрд. грн., що обумовлено поточним станом виконання визначеного показника (за січень-серпень 2015 року перевиконання становить 2,1 млрд. грн., або 10,2 %). На зазначене перевиконання вплинуло поступове збільшення протягом І півріччя поточного року розміру ефективної ставки оподаткування ввізним митом (з 1,61 % у січні 2015 року до 1,78 % у січні-червні 2015 року), вказується в пояснювальній записці до законопроекту.

По інших надходженнях пропонується збільшити на 1,5 млрд. грн., в т.ч. 0,8 млрд. грн. по пені за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності, збільшення річного показника здійснюється на обсяг перевиконання за січень-серпень 2015 року.

По спеціальному фонду доходи зменшено на 2,1 млрд. грн., із них:
- податок на прибуток підприємств на 0,6 млрд. грн.;
- податок на додану вартість з вироблених в Україні товарів на 1,5 млрд. грн.

«Зменшення показників з податку на прибуток податку підприємств та податку на додану вартість пов’язане з необхідністю погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, опалення та постачання гарячої води не через спеціальний фонд, а через загальний фонд державного бюджету за рахунок погашення податкового боргу підприємствами ПЕК та ЖКГ», - констатують в уряду.

Як зауважується в пояснювальній записці до законопроекту, за підсумками 8 місяців 2015 року спостерігається перевиконання дохідної частини загального фонду державного бюджету на 24,6 млрд. грн., в т.ч. за рахунок коштів від продажу 3G-ліцензій 8,8 млрд. грн.