27 січня Незалежна асоціація банків України оприлюднила офіційну заяву про те, що «вважає позитивним оприлюднення інформації про зняття Кабінетом Міністрів України з обговорення законопроекту «Про фінансову систему України в особливий період».
Очевидно, малася на увазі заява глави НБУ В. Гонтарєвої про те, що Нацбанк «категорично не погодився» на запропоновану Мінфіном редакцію законопроекту “Про фінансову систему України в особливий період” і «підтримав рішення урядового комітету з питань економічного розвитку та європейської інтеграції, який 23 січня відхилив зазначений законопроект».
«Так, 23 січня 2015 року окремі ЗМІ поширили повідомлення, що КМУ розглядав законопроект про впровадження механізму вилучення вкладів громадян та юридичних осіб для задоволення потреб держави у фінансових ресурсах в особливий період шляхом зарахування їх до Державного бюджету, - йдеться в заяві НАБУ. – Однак, інформація була неповною, оскільки замовчувалось, що зазначений законопроект було того ж дня відхилено урядовим комітетом. Наявність подібної вибіркової інформації у загальнодоступних ресурсах могло привести до спеціально створеної штучної паніки серед вкладників, що похитнуло б рівновагу банківського сектору України», - йдеться в повідомленні.
По-перше, зауважимо, що інформацію про підготовку в уряді законопроекту «Про фінансову систему України в особливий період» вперше оприлюднив саме FINBALANCE.
По-друге, наведена НАБУ інформація не відповідає дійсності в частині, що «інформація була неповною, оскільки замовчувалось, що зазначений законопроект було того ж дня відхилено урядовим комітетом».
Про розробку в Кабміні згаданого законопроекту FINBALANCE повідомив у четвер 22 січня (див. тут). Ми також зазначали, що документ має розглядатися спеціальним комітетом Кабміну на чолі з А. Яценюком у п’ятницю 23 січня. І коли в п’ятницю, власне, цей розгляд відбувся й відповідний комітет відхилив законопроект, отримавши відповідні дані від джерел у Кабміні, FINBALANCE у цей же день (тобто в п’ятницю 23 січня) про це повідомив (див. тут). Крім того, наступного дня (в суботу 24 січня) ми ще раз продублювали цю інформацію окремим повідомленням (див. тут).
Це дає підстави нам стверджувати, що в своїй заяві НАБУ вводить в оману українське суспільство (зокрема, клієнтів банків, які є читачами й нашого видання) та свідомо або несвідомо намагається дискредитувати FINBALANCE.
З огляду на це, пропонуємо НАБУ принести публічне вибачення за поширення неправдивої інформації. Інакше ми будемо вимушені аналізувати варіант звернення до суду для захисту ділової репутації.
Крім того, редакція FINBALANCE вважає за доцільне наголосили, що запорукою стабілізації ситуації в банківському секторі є в т.ч. відновлення довіри між державою, банками та їх клієнтами (зокрема, вкладниками), а одним з важливих способів досягнення цієї мети – відкритий діалог між усіма сторонами щодо ймовірних сценаріїв реагування на критичні ситуації (зокрема, на ті з них, які спричиняє військова агресія Кремлівського Навіженого).
Ні владі, ні представникам банківського сектору не варто недооцінювати українське суспільство, вважаючи, що воно апріорі не готове в т.ч. до «непопулярних» рішень заради порятунку держави.
Більше того, якісний та своєчасний діалог допоможе виробити більш збалансовані рішення, аніж ті, які пропонувалися Мінфіном.
Зі свого боку FINBALANCE готовий максимально сприяти цьому.
Нагадаємо, як повідомляв FINBALANCE, на виконання Указу Президента від 24 вересня 2014 року та доручення прем’єр-міністра від 27 жовтня 2014 року Мінфін розробив законопроект «Про фінансову систему України в особливий період», який було погоджено з Нацбанком, Мінекономрозвитку, Мін’юстом, НКЦПФР, Нацкомфінпослуг, Міноборони, МВС (документ є в розпорядженні FINBALANCE). Проте 23 січня на засіданні урядового комітету, який очолює прем`єр А. Яценюк, цей документ був відхилений.
Законопроект, зокрема, передбачав, що в разі введення воєнного стану і запровадження мораторію на виплату банківських депозитів кошти клієнтів, що зберігаються на вкладних (депозитних) рахунках у банках, та кошти небанківських фінансових установ, які належать громадянам та/або залучалися від громадян на поворотній основі, "можуть залучатися для задоволення потреб держави у фінансових ресурсах в особливий період шляхом зарахування їх частини, розмір якої визначається Кабміном, до державного бюджету" (цитата з документу).
Також у докумені передбачалося, що кошти, залучені таким чином, включаються до державного боргу, який оформлюється державними цінними паперами, що передаються власникам цих коштів. Зобов’язання за такими цінними паперами виконуються державою після закінчення особливого періоду за рахунок коштів державного бюджету на умовах, визначених цими державними цінними паперами.
Це ж саме стосувалося коштів підприємств, установ та організацій усіх форм власності, фізичних осіб – підприємців, а також фермерських господарств.
У разі схвалення парламентом документ мав набрати чинності з наступного дня після його опублікування.
«Передбачені цим Законом обмеження прав і свобод людини і громадянина можуть бути застосовані у строк з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях до оголошення Верховною Радою України за поданням Президента України укладення миру», - зазначається в прикінцевих положеннях законопроекту.
Крім того, в законопроекті була передбачена можливість
- обмеження виплат відсотків та повернення коштів з вкладних (депозитних) рахунків фізосіб на час дії особливого періоду (введення мораторію на виплату банківських депозитів);
- заборони переказу коштів у національній та іноземній валюті за межі України;
- обмеження, зупинення на території України діяльності платіжних систем та операцій з електронними грошима;
- обмеження готівкових розрахунків за участю будь-яких суб’єктів;
- обмеження вивезення готівки за митний кордон України;
- введення тимчасової адміністрації в банки, що контролюються суб’єктами держав-агресорів та їх союзниками;
- виведення Нацбанком своїх активів та активів українських банків з фінансових установ держав-агресорів та їх союзників;
- обмеження чи зупинення проведення операцій за рахунками держав-агресорів та їх союзників.