Мінфін: уряд не зможе зупинити рішення іноземців про продаж держбанків

18.05.2017, 17:00

Міністерство фінансів пропонує змінити систему обрання наглядових рад державних банків. Відповідний законопроект був винесений на розгляд урядового комітету під головуванням першого віце-прем’єра Степана Кубіва 17 травня, пишуть «Наші гроші».

У пояснювальній записці Мінфін вказав, що разом з МВФ, Світовим банком та ЄБРР працює над реформування державного банківського сектору. Тому вирішено привести механізм управління держбанками до «найкращих міжнародних стандартів» шляхом створення ізольованої від політичних впливів системи управління. Такий механізм запропоновано реалізувати через створення незалежних від уряду наглядових рад.

Законопроектом пропонується, що наглядова рада держбанків буде складатися з семи осіб. По одній людині буде пропонувати президент та Кабмін, а п’ятеро членів наглядради будуть незалежними. Для відбору незалежних членів буде створена комісія – по три людини від президента та Кабміна. Самих претендентів на конкурс буде відбирати компанія, яка повинна мати мінімум десятирічний досвід з добору керівного складу провідних світових банків. 

Члени наглядових рад будуть виконувати свої функції на платній основі. Про вимоги до незалежних кандидатів - див. нижче фрагмент з документу.

В експертному висновку (весь документ) до проекту Мінфіна вказано, що перебудова моделі управління держбанками може призвести до втрати державою контролю над ними, а права держави як власника банків будуть меншими, ніж у власника приватної фінустанови.

Запропонований Мінфіном документ передбачає, що головою наглядової ради може бути тільки незалежний представник.

Експерти наводять приклад, що за запропонованою Мінфіном схемою незалежні члени наглядової ради можуть самостійно проголосувати про відчуження акцій державного банку. І цьому рішенню не зможуть завадити загальні збори акціонерів в особі уряду.

Крім того, незалежні члени ради зможуть самостійно, без представників уряду та президента, ухвалювати рішення. Незалежні члени ради можуть утворювати та очолювати комітети з аудиту та з питань призначення собі винагороди.

Експерти застерігають, що претендентів до наглядової ради держбанку, де 100% акцій належить державі, буде відбирати зарубіжна компанія. А запропоновані критерії до претендентів не дозволяють більшості українських фахівців фінансового сектору претендувати на цю посаду. Тому найбільші шанси будуть мати іноземці.

Також в експертній довідці вказано, що низка норм проекту Мінфіну не узгоджується з українським законодавством. Також пропонується дозволити держбанкам існувати в формі приватних акціонерних товариств, що зменшує до них (на відміну від нині існуючих публічних товариств) вимоги корпоративного управління та обсягу розкриття інформації.

Мінекономіки при узгодженні позицій пропонувало залишити норму, що загальні збори залишають за собою право приймати рішення щодо діяльності держбанку, але Мінфін відхилив цю пропозицію.

Коментар Finbalance

Видача держбанками «політичних» кредитів – одна з основних причин величезних збитків Ощадбанку та Укрексімбанку (й супровідних витрат держави на десятки мільярдів для їх докапіталізації). Чи не наймасштабніший тому приклад – «сонячні» позики ім. Клюєвих (з якими, до речі, мала бізнес-контакти й нинішній перший заступник міністра фінансів Оксана Маркарова, вона входить у наглядові ради в т.ч. двох названих держбанків).

Мінімізація політичного впливу на держбанки й підвищення ефективності корпоративного управління – очевидна необхідність, яка зафіксована в Меморандумі з МВФ.

Зрештою рухом у коректному напрямі можна було б вважати й підхід, закладений у законопроекті Мінфіну. За умови, що все-таки буде витриманий баланс в частині прав і відповідальності «іноземної» та «вітчизняної» частин наглядових рад держбанків.

Згадане вище делегування права, найімовірніше, іноземцям самостійно ухвалювати рішення про продаж держбанків видається сумнівною крайністю. Хоча б з огляду на те, що незрозуміло, наскільки вони керуватимуться інтересами України. Якщо не керуватиметься, то в чому полягатиме їх принципова перевага над доморощеними корупціонерами («патріотами» і «господарниками»), які досі грабували держбанки й зрештою всіх громадян України?

Відповідальність уряду має бути чітко зафіксовано. У т.ч. щоб не було спроб високопоставлених чиновників проштовхнути в наглядові ради держбанків своїх «засланих козачків» з паспортами інших держав і таким чином серед іншого спробувати убезпечитися від питань правоохоронців у майбутньому (коли правоохоронна система працюватиме більше адекватно, ніж зараз).

Та й зрештою навіть якщо в незалежних членів наглядових рад будуть найчистіші помисли, уряду України не варто відмовлятися від прав і зобов’язань бути урядом в Україні.