Екс-глава Мінфіну США: Україна не переплатить кредиторам

Все про економіку та фінанси

«Інструмент відшкодування вартості боргу» (VRI), який є частиною угоди про реструктуризацію між урядом України та спецкомітетом кредиторів і встановлює залежність між обсягами боргових виплат та економічним зростанням України, визначено таким чином, що навіть у випадку відчутного зростання економіки України «левова частка цього зростання залишиться у розпорядженні народу України, а не її кредиторів». Таку думку в статті для Washington Post висловив Лоренс Х. Саммерс – професор Гарвардського університету, колишній міністр фінансів США та директор Національної економічної ради у Білому Домі.

«Це забезпечується наступними особливостями цього інструменту:

(i) його положення набирають чинності лише через 10 років;

(ii) він стосується повторного придбання облігацій України на відкритому ринку та, відповідно, наступних переговорів про умови угоди;

(iii) інструмент визначено таким чином, що кредитори зможуть скористатися лише першими позитивними результатами економічного зростання України, а не постійно отримувати зиск завдяки зростанню економіки країни», - констатував Л. Саммерс.

На його думку, "існує більш ніж достатньо підстав для схвалення цієї угоди".

"Ця угода є вигідною для України, а відмова у її схваленні матиме катастрофічні наслідки для економіки країни. У той же час, затвердження угоди є лише одним з компонентів амбітної економічної співпраці між Україною, Європою та Сполученими Штатами, яка має надзвичайно велике значення з геополітичної точки зору.

Я уважно спостерігаю за перебігом переговорів про реструктуризацію державних боргів протягом більше ніж 30 років, починаючи з кризи у Латинській Америці у 1980-х роках. Можу сказати, що угода, про яку домовилася Україна, є не менш швидкою та вдалою за інші відомі мені угоди такого роду.

Ця угода має чимало вигідних для України положень:

• вона знижує номінальну вартість українського боргу та передбачає чотирирічні канікули для виплат за сумою боргу;

• ця угода відкриває можливості для отримання масштабної підтримки від Міжнародного Валютного Фонду та інших міжнародних фінансових організацій;

• угода наближає той час, коли Україна зможе залучати великі за обсягом приватні інвестиції;

• угода затверджує чіткі принципи, які дадуть Україні можливість відтермінувати усі платежі за своїми зобов’язаннями перед Росією.

У разі (що є малоймовірним), якщо Верховна Рада не схвалить цю угоду, усі це переваги будуть втрачені. Припиниться надання міжнародної фінансової підтримки, оскільки Україна буде вважатися нездатною виконувати свої зобов’язання. Буде поставлено під сумнів стабільність грошової одиниці та банківської системи України. Також Україна втратить важелі впливу стосовно свого боргу перед Росією.

Тому я сподіваюся і очікую, що Верховна Рада оперативно ухвалить цю угоду. Якщо перефразувати Черчилля, це може і не буде кінцем, або навіть початком кінця економічних реформ в Україні, але це може стати кінцем початку.

Не слід забувати, що економічні успіхи України мають надзвичайно велике значення для Сполучених Штатів та Європи. Наші лідери правильно вважають, що військова сила часто не є вірним засобом для владнання міжнародних конфліктів. Допомога Україні у забезпеченні суттєвого покращення якості життя своїх громадян у порівнянні з Росією стала б великим тріумфом для Заходу. У цьому сенсі те, що ми робимо для України, є, можливо, важливішим, ніж те, як ми себе поводимо з Росією", - написав Л. Саммерс.