Укрсоцбанк оскаржує в суді штраф НБУ на 30 млн грн; НБУ уточнив, чому його наклав

Все про економіку та фінанси

22 лютого Окружний адмінсуд м. Києва відкрив провадження в справі №640/2404/19 за позовом Укрсоцбанку до НБУ про визнання неправомірним та скасування рішення Нацбанку №377/БТ про накладення штрафу на Укрсоцбанк, яке було прийняте 23 листопада 2018 року Комітетом з питань нагляду та регулювання діяльності банків, нагляду (оверсайту) платіжних систем.

Нагадаємо, в листопаді 2018 року НБУ наклав штраф на Укрсоцбанк у розмірі 30,5 млн грн за порушення в сфері фінмоніторингу.

Регулятор вказував на фінансові операції банку “з видачі готівкових коштів у сумі понад 1 мільярд гривень на підставі документів з ознаками фіктивності або взагалі за відсутності будь-яких підтверджуючих документів з рахунків клієнтів, які, зокрема, належать до соціально вразливих верств населення та не мають змоги володіти чи розпоряджатись такими активами, фігурують в кримінальних провадженнях тощо” (цитата).

У свою чергу Укрсоцбанк тоді зазначав, що відповідна перевірка НБУ проводилася за період діяльності банку з 2015 по 2017 рік, з яких період з 2015 по жовтень 2016 року припадає на діяльність банку під контролем попереднього акціонера – міжнародної банківської групи UniCredit Group.

“Укрсоцбанк категорично не погоджується зі звинуваченнями у веденні ризикової діяльності. Усі зазначені випадки ризикованих операцій було виявлено банком самостійно задовго до перевірки Національним банком, та у більшості з них клієнтам було відмовлено в обслуговуванні згідно зі статтею 10 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів". У зв’язку з тим, що Національний банк України при винесенні рішення за підсумками перевірки не взяв до уваги пояснення та заперечення банку, банк буде оскаржувати рішення регулятора в судових інстанціях", - констатував Укрсоцбанк.

1 березня 2019 року НБУ офіційно заявив, що отримав повідомлення про оскарження в судовому порядку рішення про накладення штрафу на "Укрсоцбанк". Також Нацбанк уточнив підстави для вжиття відповідних заходів впливу:

"Регулятором виявлено факти зняття готівки за період з травня 2016 року по вересень 2017 року у загальній сумі понад 1 мільярд гривень групою фізичних осіб – клієнтів банку, а також двома юридичними особами – клієнтами банку. Характер таких фінансових операцій дає підстави вважати, що метою їх здійснення є легалізація кримінальних доходів з огляду на таке:

1) банк визначив "незадовільний" фінансовий стан великої кількості фізичних осіб – клієнтів банку, проте зробив висновок про відповідність фінансових операцій їх фінансовому стану. При цьому нерідко клієнти здійснювали операції у сумах, що перевищували сотні тисяч або навіть мільйони гривень, тобто не мали змоги володіти чи розпоряджатись відповідними активами;

2) невідповідність мети надходження коштів на рахунки фізичних осіб – клієнтів банку інформації щодо їхньої професійної діяльності. Наприклад: продавець, вантажник, монтажник отримували кошти як оплату за послуги проектування, послуги андерайтингу страхових ризиків, юридичні та бухгалтерські послуги тощо; тракторист, продавець, офіціант – за розробку та тестування програмного забезпечення, веб-дизайну, промоутерські послуги тощо;

3) наявність факту зняття коштів готівкою фізичною особою, яка на момент здійснення цієї операції була померлою;

4) значна кількість клієнтів та їх контрагентів фігурують у кримінальних провадженнях (зокрема за ч.1 ст.209, ч.1 ст. 205, ч.1 ст.212, ст. 185, 187, 309 Кримінального кодексу України);

5) окремі фінансові операції проводилися з використанням документів з ознаками фіктивності або взагалі за відсутності будь-яких підтверджуючих документів.

При цьому банк частині з вищезгаданої групи клієнтів встановлював неприйнятно високий рівень ризику та відмовляв в обслуговуванні у зв’язку із "проведенням ризикових операцій". Водночас іншим клієнтам, які здійснювали схожі за суттю/змістом фінансові операції, банк не відмовляв в обслуговуванні. Крім того, відкривав рахунки новим клієнтам, які у подальшому здійснювали аналогічні за змістом операції.

Банк також встановлював деяким клієнтам нижчі тарифи на видачу готівкових коштів з їх поточних рахунків, ніж передбачені відповідним тарифним пакетом банку.

Також слід зазначити, що висновок Національного банку України значною мірою співпадав з висновками внутрішнього аудиту банку, зокрема, останнім відзначається:

- загальна система внутрішніх контролів в сфері боротьби з відмиванням коштів оцінена на недостатньому рівні;

- недостатня організація системи контролю за проведенням ризикових операцій клієнтами через нестачу превентивних заходів та недостатню автоматизацію процедур аналізу та виявлення операцій, що не мають економічної обґрунтованості або наявні ознаки фіктивності;

- працівниками банку не приділялася належна увага якості вивчення клієнта та інше".

 

 

Збиток Укрсоцбанку за 2018 рік склав 886 млн грн. Про торішній відтік депозитів населення - тут, а юросіб - тут.

Про штраф НБУ на Універсал Банк у розмірі 14,4 млн грн, накладений в січні за порушення в сфері фіноніторингу, див. тут

Про штраф НБУ на Мегабанк у розмірі 6,2 млн грн, накладений у лютому за порушення в сфері фінмоніторингу, див. тут.

Про зобов`язання НБУ перед МВФ позбутися "слідчих" функцій у рамках фінмоніторингу читайте тут.