Українського газу повністю вистачає для потреб населення, - робоча група ВР

Все про економіку та фінанси

25 травня Робоча група Верховної Ради з розгляду питання обґрунтованості підвищення цін/тарифів на енергоносії та комунальні послуги завершила свою роботу. За її наслідками на основі даних від різних держвідомств і держкомпаній було підготовлено звіт.

Навряд чи його можна вважати надто сенсаційним. Принаймні, в тій частині, що у висновках групи не йдеться про те, що тарифи на газ можуть бути знижені відразу вдвічі, як анонсувала минулого тижня лідер «Батьківщини» Юлія Тимошенко. Хоча нардепи вирішили, що передумови для перегляду тарифів у бік зниження таки є. Як повідомляла заступник голови фракції “Народний фронт” Вікторія Сюмар, у п’ятницю на вечірньому засіданні Рада коаліції ухвалила рішення щодо можливості коригування ставок комунальних тарифів.

Водночас до одного принципового висновку Робоча група дійшла, що газу українського видобутку може вистачати для потреб населення. 

Нижче публікуємо його загальний текст.

1. Питання економічної обґрунтованості тарифів на енергоносії та комунальні послуги сьогодні занадто заполітизоване. Проте визначення вартості того чи іншого енергоносія чи комунальної послуги лежить виключно у виробничій площині.

2. Інформація про виробничі показники формування тарифів є такою, що дає підстави вважати її недостовірною, в першу чергу, це стосується показників обсягу надходження та розподілу природного газу.

3. Формат балансу надходження та розподілу газу в Україні є непрозорим і не дає інформації про залишки газу в ПСГ на початок та кінець планового періоду.

4. Відсутня практика уточнення звітних показників балансу надходження та розподілу природного газу в Україні, що створює прецедент використання різних даних у дискусіях стосовно обґрунтованості тарифів, які неузгоджені між собою.

5. Накопичення газу власного державного видобутку відбувається в 2-3 кварталах поточного року і споживання даних обсягів відбувається в 4 кварталі поточного року і 1 кварталі наступного року, даний порядок зумовлює наявність перехідних залишків газу власного державного видобутку. Завищені норми споживання населенням за відсутності лічильників на протязі багатьох років повинні були б ці обсяги збільшувати щороку. Водночас, НАК «Нафтогазу України» інформує робочу групу про відсутність природного газу власного видобутку в ПГС.

6. Власний видобуток газу, призначений для споживання населенням, скоротився на 15% впродовж 2013-2015 років (2013 р. – 15,619 млрд. м3, 2014 - 14,309 млрд. м3, 2015 – 13,212 млрд. м3). При тому, що в абсолютному значенні потреба в споживанні газу населенням зменшилася майже на 2,8 млрд. м3, а власний видобуток газу протягом 2013-2015 років в Україні, призначений як ресурс для споживання населенням, скоротився майже на 2,4 млрд. м3, збільшення вдвічі потреби в імпортованому газі є нелогічним – якщо 2014 році імпорт становив 1,606 млрд. м3 (факт), то за планом на 2015 р. обсяг імпортованого газу для потреб населення збільшений до 3,372 млрд. м3.

7. Інформація щодо необхідності використання обсягів імпортованого газу для потреб населення не має підтвердження, у зв’язку із змінами даних по закачуванню та відбору газу власного державного видобутку в актах і причин прийняття таких рішень, невідповідності даних по залишкам в підземних сховищах НАК «Нафтогаз України» та дані балансу надходження та розподілу обсягів природного газу в Україні за 2013, 2014 та 2015 роки не можна вважати достовірними та такими, що підлягають більш детальному аналізу та перевірці.

8. Показники фінансової звітності НАК «Нафтогаз України» за 2014 рік, і які підтверджені висновком аудитора, та знаходяться у відкритому доступі на сайті Компанії, свідчать про те, що 4,9 млрд. м3 газу обліковуються як запаси. «Аудитори вважають, що частина газу в підземних сховищах газу (ПСГ) в обсязі 4,9 млрд. м3 має бути відображена у складі необоротних активів, а не у складі запасів, оскільки обсяг газу Компанії, який знаходився на зберіганні в ПСГ, протягом останніх років не зменшувався нижче цього рівня». Вартість зазначеного оборотного активу становить майже 17,6 млрд. грн. на 31 грудня 2014 року (середньозважена ціна 3,5 тис. грн./тис. м3).

9. Обсяг споживання газу безпосередньо населенням та газу на виробництво теплової енергії для населення у прогнозному балансі надходження та розподілу природного газу в Україні на 2015 рік є завищеним та має бути переглянутий з урахуванням наведених зауважень. Не визначені реальні потреби населення в споживанні газу, відокремленні їх від потреб релігійних організацій. Оцінка в потребі імпортного газу для населення та ТКЕ має ознаки бути завищеною. 

10. У зв’язку з цим роздрібна ціна на природний газ у розмірі 7 188 грн. за 1000 м3 за попередньою оцінкою матеріалів, наданих до робочої групи, завищена.

Крім того, Практика заміщення імпортованого газу, використаного населенням протягом січня – квітня 2014 року, газом власного видобутку в 3 - 4 кварталах 2014 року спотворює показники балансу та створює передумови для маніпуляцій із даними про обсяги газу власного державного видобутку та імпортованого газу та має негативні наслідки для відображення фінансових результатів господарської діяльності в обліку та звітності.

11. Можуть мати місце необґрунтовані виробничо-технологічні витрати газу та його втрати у трубопроводах (відсоток втрат від загального обсягу газу видобутого в Україні та імпортованого максимально становить 8,8% в 2013 р. та зменшується до 7,3% у 2015 р).

12. Найбільша складова в структурі ціни на газ для населення - це дохід («маржа») ПАТ «НАК «Нафтогаз України»», який становить 40% (або в грошовому вимірі за розрахунками 33,4 млрд. грн.) від загального обсягу надходжень за спожитий населенням газ. 39% - надходження до Державного бюджету України (ПДВ, рента, збір у вигляді цільової надбавки або в грошовому вимірі за розрахунками 32,3 млрд. грн.).

В 2015 році ПАТ «НАК «Нафтогаз України»» за рахунок обміну власних акцій з додаткової емісії на облігації державної внутрішньої позики отримає згідно ст. 19 Закону «Про Державний Бюджет України на 2015 рік» 29,7 млрд. грн. В першому читанні прийнятий за основу і в цілому законопроект про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік" (реєстр. № 2147 від 16.02.15 р.), де зазначена вище сума збільшується на 1,8 млрд. грн. до 31,5 млрд. грн.

Питання достатності чи дефіциту коштів НАК «Нафтогаз України» для покриття різниці в цінах на імпортований газ для виробництва тепла для населення за рахунок доходу («маржі») залежатиме від обсягів газу, які мають бути придбані в 2015 році. Це має бути перевірено Кабінетом міністрів України з метою недопущення необґрунтованого витрачання коштів державного бюджету України.

13. Таких низьких виявлених якісних норм теплоти згорання газу немає в Західній Європі. Там ці норми складають: мінімум — 36 МДж (8600 ккал), і це газ найнижчої якості, який коштує дешевше, а максимальна — 45-46 МДж (10 800 ккал).

14. Уряд і НКРЕКП, приймаючи рішення про підвищення тарифів, почали з кінця: без жодних пояснень підняли в середньому тариф втричі, а для окремих категорій споживачів у шість разів, а лише на потім запланували виконання всіх попередніх пунктів, про що красномовно свідчитиме наступне. 25 березня 2015 року розпорядженням Кабінету Міністрів України № 375-р затверджено План заходів щодо реформування газового сектору. Пунктом 15 зазначеного плану доручено Міністерству енергетики та вугільної промисловості, НКРЕКП, НАК «Нафтогазу України» протягом квітня - вересня 2015 року, подати на розгляд НКРЕКП та Кабінету Міністрів України відомості про структуру собівартості видобутку природного газу дочірніх підприємств НАК «Нафтогаз України», за результатами перевірок довгострокових інвестиційних програм таких підприємств авторитетними міжнародними компаніями.

15. Урядом та НАК «Нафтогаз України» не було вжити невідкладних заходів спрямованих на збільшення видобутку газу державним підприємством ПАТ «Укргазвидобування», що забезпечило б покриття дефіциту газу для населення. Але провадиться протилежна політика. Протягом 2014 – поточного періоду 2015 років простежується динаміка по зменшенню власного (державного) видобутку газу на фоні збільшення приватного. Окрім цього, єдиний постачальник власного (українського) газу для населення (ПАТ «Укргазвидобування»), протягом 2014-2015 років на фоні зменшення загального обсягу видобутку, втрачає значні обсяги газу, який мав би спрямовуватись для населення, внаслідок договорів про сумісну діяльність. Незважаючи на те, що держава володіє контрольним пакетом акцій ПАТ «Укрнафта», НАК «Нафтогаз України» починаючи з 2012 року не отримує газ, видобутий "Укрнафтою", для покриття потреб українських домогосподарств. Загальний видобуток ПАТ «Укрнафта» за 2012 - 2015 роки складає 7,3 млрд. м3. 

16. Україна має потенціал для підвищення енергоефективності до рівня країн ЄС, реалізація якого спроможна забезпечите енергетичну незалежність України. Загальний економічний ефект від підвищення енергоефективності в Україні до рівня ЄС, складає понад 11 мільярдів євро щорічно. Потенціал енергозбереження житлового сектора України оцінюється у 4 млрд. євро або 11,4 млрд. м3 природного газу /оцінки не уточнювалися робочою групою/.

17. При чіткому визначені реальних потреб населення в споживанні газу, відокремленні їх від потреб релігійних організацій, скороченні непрозорих виробничо-технологічних витрат газу та його втрат, корегуванні планових показників споживання на обсяг можливих завищень, максимальному спрямуванні газу, видобутого в Україні на потреби населення та реалізації заходів спрямованих на підтримку основного видобувача газу для населення «Укргазвидобування» – ці потреби можуть бути повністю задоволені за рахунок українського газу.

18. Є розбіжності (в окремих випадках в кілька разів) в тарифах на теплову енергію для різних областей України.

19. Норми Постанови КМУ «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги» від 01.06.2011 № 869 (зі змінами) не стимулюють підвищення енергоефективності підприємств-монополістів, оскільки в ці норми закладено принцип ціноутворення «витрати підприємства + прибуток», а не принцип граничного на середньострокову перспективу тарифу, встановленого за формулою стимулюючого ціноутворення.

20. Практика застосування збільшеного тарифу за централізоване постачання гарячої води за умови підключення рушникосушника до систем гарячого водопостачання, при одночасній оплаті за опалення санвузлу призводить до подвійної оплати. Загальна сума річних переплат може сягати більше 2 мільярдів гривень. / розрахунки робочою групою не перевірялися/

21. Визначальним фактором маніпулювань даними видобутку, споживання та оплати є відсутність безперервного моніторингу руху фізичних обсягів паливно-енергетичних ресурсів і комунальних послуг на стадіях видобування, виробництва, перетворення, транспортування, зберігання, постачання та кінцевого споживання в натуральному і вартісному вимірах, визначення фактичної вартості виробництва і кінцевого споживання будь-яких видів ресурсів та вироблених з їх використанням послуг, встановлення на цій основі реальної ціни на відповідні ресурси і послуги. Необхідно в першу чергу 100% оснащення приладами обліку усіх категорій споживачів, при цьому має відслідковуватися чіткий розподіл між населенням, підприємствами комунальної теплоенергетики, бюджетними установами та іншими споживачами, з яких треба також виділяти потреби промисловості. Для прикладу загальна кількість приладів обліку теплової енергії станом на 20.03.2015 р. складає 59% для бюджетних установ (від 46% Чернівецької області до 100% Чернігівської області). Середній показник по країні по приладам обліку у житловому фонді складає 36%.

22. Важливою складовою економічно обґрунтованого тарифоутворення також є прозорість діяльності суб’єктів природних монополій. Тому дані про основні фонди цих підприємств, надання послуг, результати перевірок, структуру тощо мають бути публічними. Для цього необхідно внести зміни у законодавство, що регулює доступ до даної інформації.

23. Показники якості енергоресурсів мають бути закріплені на законодавчому рівні. Також на законодавчому рівні мають бути закріплені обов’язки суб’єктів природних монополій у частині контролю даних показників та відповідальність за їх відхилення від нормованих значень.

24. За матеріалами, наданих депутатами до робочої групи, встановлено, що у ряді регіонів України значно завищені нормативи споживання теплової енергії, яка споживається в опалювальний період у житлових будинках, які не обладнані лічильниками тепла, порівняно з аналогічними житловими будинками, які обладнані лічильниками тепла.

Наприклад, у місті Суми, порівнювалися два житлові будинки одного типового проекту, що мають однакову опалювальну площу та параметри тепловтрати: по вулиці СКД та по вулиці Комсомольська. Фактична кількість теплової енергії, яка використана протягом опалювального періоду 2014-2015 років по вулиці СКД, який обладнаний будинковим лічильником теплової енергії, складає 180,5 Гкал. За той самий опалювальний період будинку (аналогічної серії) по вулиці Комсомольській, який не обладнаний будинковим лічильником тепла, нараховано відповідно до встановлених нормативів споживання теплової енергії в обсязі 625 Гкал, що 3,46 рази більше за фактичне використання тепла аналогічним будинком.

Загальний висновок: встановлення цін/тарифів на природний газ та пов’язані з його споживанням комунальні послуги відбулося без належного обґрунтування. Невідкладно мають бути проведені додаткові розрахунки тарифів, а роздрібні ціни на природний газ, що використовується для потреб населення, затверджені постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 583 від 03.03.2015 року, потребують негайного перегляду.