Світовий банк: податок на виведений капітал і податкова амністія - це популізм

Все про економіку та фінанси

Директор Світового банку у справах України, Білорусі та Молдови Сату Кахконен в інтерв’ю “Економічній правді” констатувала ризики подальшого сповільнення реформ в Україні з наближенням виборів.

“Справа не лише в ризиках — ми вже відзначили для себе, що таке сповільнення відбулося. Є ризик, що реформи зупиняться. Навіть більше — що деякі ключові реформи розвернуться в протилежний бік. Цей розворот нікому з нас не хотілось би побачити.

Україна ще не відійшла від кризи 2014-2015 років. Дохід на душу населення все ще нижчий, ніж відповідні показники 2014-2015 років. Якщо ріст ВВП країни буде на тому ж рівні, то аби наздогнати сусідні європейські країни, наприклад Польщу, Україні знадобиться ще сто років. Для того, щоб ВВП зростав, потрібні реформи в економіці. Це основна причина, чому країна повинна продовжувати реформи. За останні чотири роки було зроблено дуже багато і зараз не час зупинятися.

Міжнародне економічне середовище зараз нестабільне. Україна не може очікувати, що попит зовнішнього ринку витягне економіку. Слід робити кроки, які дозволять залучати міжнародні і внутрішні інвестиції”, - наголосили чільний представників Світового банку.

За словами Сату Кахконен, Світовий банк вже помітив “кілька популістських ініціатив”.

“Перша з них вже обговорюється відкрито: заміна податку на прибуток податком на виведений капітал. На жаль, це один з кроків, які Україна не може собі дозволити. Введення ПнВК скоротить дохідну частину бюджету на 1,5% від ВВП. Фіскальна ситуація, яка і так складна, стане ще складнішою. Країни, які впровадили цей податок, порівняно з Україною дуже малі і їх мало. Вони робили цей крок разом з різким скороченням видаткової частини бюджету.

В Україні ми не бачимо можливостей для реалізації цієї заміни. Які видатки урізати? На пенсії? На охорону здоров`я? Запровадження ПнВК вигідне лише дуже обмеженому колу впливових осіб.

Запровадження ПнВК не лише підвищить фіскальний дефіцит, а поставить руба окреме питання: як взагалі фінансувати бюджет у таких умовах.

Якщо ви позбавляєте бюджет значної частини доходів, то вибір у вас цілком логічний: або ви зменшуєте видаткову частину, або збільшуєте дефіцит, який, як відомо, потрібно чимось покривати. Я стурбована через ПнВК, тому що бачу, як його позиціонують — як елемент стимулювання інвестицій.

Якщо ми послухаємо інвесторів, то почуємо, що серед найбільших перепон для ведення бізнесу в Україні вони називають не податок на прибуток підприємств. Слід говорити про інші заходи стимулювання, які б допомогли інвесторам. Фіскальна дестабілізація нікому не допоможе: ні інвесторам, ні громадянам”, - підкреслила Сату Кахконен.

Ще одним потенційним популістським кроком вона назвала амністію капіталу.

“Нас непокоїть, що вона дозволить легалізувати незадекларовані активи. Їх можна отримати різними способами: через схеми мінімізації податкових зобов`язань, шляхом крадіжки.

Одноразове декларування розв`яже руки багатьом корупціонерам. Воно вдарить по всьому ефективному управлінні державою. Одразу виникне питання, наскільки ефективно зможе працювати Антикорупційний суд.

Міжнародний досвід з амністії капіталу негативний. Ми спостерігали за країнами, які запровадили амністію. Очікуваних результатів досягти не вдалося. Як правило, це не дозволяє збільшити дохідну частину бюджету. В країнах, де ефективність управління державою не ідеальна, можливі зловживання.

Візьмімо приклад Молдови. За останні десять років там відбулося дві амністії капіталу. Представники влади розповідали мені, що користі від цих амністій не було ніякої. Практика Молдови підтвердила міжнародний досвід.

Усі популістські заяви лише відлякуватимуть інвесторів, особливо іноземних. Деякі з них говорять: якщо ситуація розвивається з фокусом на популізм та уповільнення реформ, то для чого нам заходити в Україну? Зараз зовсім не та пора, коли треба відмотувати назад все зроблене”, - резюмувала представник Світового банку.