Фахівці Світового банку констатують, що в 2018 та 2019 роках перед Україною стоять значні фіскальні виклики і потреби у фінансуванні, що вимагає мобілізації міжнародного фінансування для підтримки макроекономічної стабільності.
Як зауважують експерти, цільові показники загального дефіциту державного бюджету плануються на рівні 2,5% ВВП у 2018 році та 2,7% у 2019 році. Потреби у фінансування дефіциту бюджету та погашенні боргу (в тому числі внутрішнього) у перерахунку на долари оцінюються у 18 млрд. у 2018 та 2019 роках (7,3% ВВП на рік), з яких близько 8 млрд дол. США можуть бути профінансовані із зовнішніх джерел, а решти – на внутрішньому ринку. Як наголошується, для того, щоб отримати необхідне зовнішнє фінансування від єврооблігацій та міжнародних організацій, дуже важливо завершити ключові реформи, що очікують на розгляд, для четвертого огляду програми МВФ до літа 2018 року.
Як додають у Світовому банку, досягнення цільових показників дефіциту бюджету на 2018 та 2019 роки може бути ускладнене через оптимістичні прогнози надходжень, тоді як видатки можуть виявитися вищими. Виконання плану доходів бюджету вимагатиме додаткових зусиль щодо детінізації економіки, в той час як недавні реформи у сфері освіти, охорони здоров`я, державного управління та пенсійного забезпечення призводять до тиску на видаткову частину у розрізі оплати праці та соціальних програм. У цьому контексті досягнення цільових показників дефіциту бюджету потребує покращення адресності субсидії на житлово-комунальні послуги, визначення доступних варіантів перегляду пенсій у державному секторі та супроводження підвищення заробітної плати відповідними заходами щодо оптимізації мереж шкіл та лікарень та кадрового складу державних службовців.
“Запропонована заміна податку на прибуток підприємств на податок на виведений капітал є недоступною, оскільки це призведе до втрати важливого джерела доходів у складній фіскальній ситуації”, - підкреслюють у Світовому банку.
Його експерти зауважують, що економічні перспективи стають більш невизначеними, але збереження макроекономічної стабільності та завершення ключових реформ до липня 2018 року може допомогти покращити інвестиційні настрої та пришвидшити зростання економіки у наступні кілька років.
“Складна політична атмосфера перед виборами 2019 року впливає на перспективи економічного розвитку, але залишається вікно можливостей щодо завершення ключових реформ до липня 2018 року. Реформи щодо створення ринку землі, оздоровлення фінансового сектора, протидії корупції та у сфері приватизації не лише вирішать проблему гальмування середньострокового зростання, але також надішлють сигнал для зміцнення довіри інвесторів.
Важливим завданням для покращення інвестиційних настроїв є вирішення проблем, пов`язаних із макроекономічною вразливістю та інфляційним тиском, що є критичним для зменшення вартості фінансування для приватного сектора. Пришвидшення економічного зростання до 4,0% до 2019 року можливе за умови підтримки збільшення капітальних інвестицій на рівні 15% на рік, яке б фінансувалося переважно за рахунок прямих іноземних інвестицій та поступового збільшення банківського кредитування.
У 2018 році, за умови проведення ключових реформ, прискорення зростання очікується за рахунок подальшого зростання переробної промисловості та сектору послуг. Тоді як, у сільському господарстві та добувній промисловості в 2018 році зростання буде залишатися відносно слабким.
Згідно з альтернативним сценарієм, за яким реформи не прогресують і огляди МВФ не завершені, темпи зростання в 2018 та 2019 роках можуть впасти нижче 2%, оскільки довіра інвесторів погіршується з посиленням невизначеності перед виборами. Зважаючи на реальні доходи домогосподарств, що досі залишаються нижче докризового рівня, тривале слабке економічне зростання в розмірі 2% чи менше може підірвати політичну та соціальну стабільність перед виборами, що призведе до подальшого погіршення інвестиційного клімату і перспектив економічного розвитку.
Очікується, що зовнішня вразливість зберігатиметься. Після поліпшення в 2017 році умови торгівлі України, як очікується, можуть погіршитись цього року. Таким чином, прогнозується, що дефіцит поточного рахунку платіжного балансу залишатиметься підвищеним на рівні 3,7% ВВП у 2018 році та понад 3% у 2019-2020 роках. Без реформ для посилення експорту та залучення прямих іноземних інвестицій Україна залишатиметься вразливою до зовнішніх шоків та циклів на ринках сировинних товарів. Підтримка співпраці з МВФ та іншими офіційними кредиторами буде важливою для задоволення потреб у зовнішньому фінансуванні, зміцнення міжнародних резервів та захисту довіри інвесторів”, - наголошують у Світовому банку.