25 лютого Господарський суд Полтавської області відмовив Ощадбанку в порушенні провадження у справі про банкрутство ПАТ "АвтоКрАЗ" (контролює Костянтин Жеваго).
Згідно з судовими матеріалами, в своїй заяві Ощадбанк вказував, що «АвтоКрАЗ» має перед ним заборгованість в розмірі 578,9 млн грн, відповідно до договору відновлюваної кредитної лінії №205/31/2 від 09.10.2008, що підтверджується рішенням Госпсуду Полтавської області №917/1000/13 від 09.07.2013.
В заяві кредитор зазначав про часткове забезпечення вимог банку заставою майна боржника, зокрема, іпотекою нерухомого майна заставною вартістю 119,3 млн грн. та заставою товарів в обігу - автомобілів "КрАЗ" загальною заставною вартістю 76,1 млн грн.
Водночас суд звернув увагу, що Ощадбанк в своїй заяві не зазначав про наявність договору застави акцій №205/31/2-5 від 14.10.2008, за умовами якого "АвтоКрАЗ" передало в заставу акції ВАТ "Полтавський автоагрегатний завод" (в кількості 10 035 454 шт.); акції ВАТ "Токмацький ковальсько-штампувальний завод" (в кількості 119 690 727 шт.); акції ВАТ "Херсонський завод карданних валів" (в кількості 1 628 247 шт.); акції ВАТ "Сімферопольський завод авторулів" (в кількості 2 911 421 шт.); акції ВАТ "Кам`янець-Подільськавтоагрегат" (в кількості 74 010 шт.).
«Кредитором не додані всі договори застави та не врахована вартість всього заставного майна при обчисленні суми безспірних вимог до боржника - ПАТ "АвтоКрАЗ".
Кредитор в заяві про порушення провадження у справі про банкрутство ПАТ "АвтоКрАЗ" зазначив суму безспірних вимог - 578 884 092,90 грн. без зазначення окремо розміру пені, яка не включається до складу безспірних вимог кредитора», - констатується в ухвалі суду від 25 лютого.
Як писав Finbalance, між Ощадбанком та «АвтоКрАЗ» вже кілька років триває судова війна. Подекуди в рамках окремих судових справ боргові претензії держбанку сягають 1,3 млрд грн.
Зокрема, 01 лютого Госпсуд м. Києва поновив провадження у справі за позовом Ощадбанку до ТОВ «Газотурбінні технології»; ТОВ «Нові промислові технології»; ТОВ «Феррекспо»; ТОВ «Промінек»; ТОВ «Перт» про звернення стягнення на предмет застави – в цілому 32,7% акцій ПАТ «АвтоКрАЗ» номінальною вартістю 150,6 млн грн, які належать переліченим підприємствам та були заставою по мультивалютній кредитній лінії з лімітом 40 млн дол. (згодом сума змінювалася), відкритій держбанком для «АвтоКрАЗ» згідно з договором від 09.10.2008.
За розрахунками держбанку, прострочена заборгованість позичальника на 13.11.2013 становила 899,35 млн грн. Ця сума включала 500,7 млн грн. заборгованості за простроченим кредитом; 273,3 млн грн. – за простроченими процентами; 45,6 млн грн. – пеня; 57 млн грн. – 3% річних; 22,8 млн грн. – інфляційні втрати.
Ощадбанк просив суд визначити спосіб реалізації акцій «АвтоКрАЗ» шляхом продажу на прилюдних торгах у межах процедури виконавчого провадження за початковою ціною, встановленою на рівні, не нижчому за звичайні ціни на предмет забезпечувального обтяження на підставі оцінки, визначеної суб`єктом оціночної діяльності у межах виконавчого провадження.
24.06.2014 Госпсуд м. Києва задовольнив позов Ощадбанку та своїм рішенням (залишеним без змін постановою Київського апеляційного госпсуду від 03.11.2014 і постановою Вищого госпсуду від 24.12.2014) наказав стягнути ще майже 23% акцій «АвтоКрАЗу» з його власників. Йшлося про ТОВ "Нафтохімімпекс"; ТОВ "Укртехвуглець"; ТОВ "Газотурбінні технології"; ТОВ "Гармоніка". Опираючись на оцінку експертизи, що вартість акцій «АвтоКрАЗу» складає 0,071 грн (при номінальній – 0,25 грн), суд ухвалив рішення, що акції мають бути продані на прилюдних торгах у межах процедури виконавчого провадження за початковою ціною, не нижчою, ніж встановлена експертом. Як наслідок, Ощадбанк мав би отримати від реалізації акцій не менше 36,95 млн грн.
Рішенням Госпсуду м. Києва від 18.02.2014 (залишено без змін постановою Київського апеляційного госпсуду від 25.02.2015) задоволено позов Ощадбанку та звернуто стягнення на значні пакети акцій ПАТ "Токмацький ковальсько-штампувальний завод", ПАТ "Херсонський завод карданних валів", ПАТ "Сімферопольський завод авторулів", ПАТ "Кам`янець-Подільськавотагрегат", які належать згаданим ТОВ "Нафтохімімпекс", ТОВ "Укртехвуглець", ТОВ "Газотурбінні технології", ТОВ "Гармоніка", ТОВ "Реакційні труби", ТОВ "Нові промислові технології", ТОВ "Феррекспо", а також ТОВ "Спільне українсько-американське підприємство з іноземними інвестиціями в формі ТОВ "Фінанси та кредит лізинг", ТОВ "Промінек" та були заставою все по тому ж кредиту для «АвтоКрАЗ». 05.05.2015 ВГСУ скасував рішення судів нижчих інстанцій і запустив справу по «другому колу». Каменем спотикання стало питання оцінки акцій. 20.07.2015 Госпсуд м. Києва призначив судову товарознавчу експертизу акцій - предметів застави. А провадження по справі було зупинено.
Рішенням Госпсуду Полтавської області від 27.04.2015 (залишеним без змін постановою Харківського апеляційного госпсуду від 05.08.2015) звернуто стягнення на предмет іпотеки (виробничі приміщення в м. Кременчук, по вул. Київська, буд. 62, де й розташований «АвтоКрАЗ») в рахунок погашення боргу "АвтоКрАЗа" перед Ощадбанком за договором від 09.10.2008, що виник в період з 28.12.2010 по 19.04.2015 включно та на 20.04.2015 оцінювався в 1,28 млрд грн. Визначено спосіб реалізації предмета іпотеки шляхом продажу на прилюдних торгах у межах процедури виконавчого провадження за початковою ціною 119,3 млн грн.
Посилаючись на тяжкий фінансовий стан, підприємство К. Жеваго в рамках однієї зі справ домагалося розстрочки виконання судового рішення щодо повернення відповідного боргу.
В Ощадбанку заявляли, що його юристи вже отримали судові рішення про звернення стягнення на предмети застави та іпотеки. «Триває виконавче провадження з примусової реалізації заставленого майна», - констатували у фінустанові.
Про спроби Ощадбанку стягнути 190 млн дол. з групи "Креатив" читайте тут; 1,6 млрд грн з Lauffer Group О. Лещинського - тут; 55 млн грн з свинокомплекса НБУ - тут; про мільярдні борги компаній Клюєвих - тут; 226 млн грн з "Центренерго" - тут; 7 млн дол. з "Стирола" Д. Фірташа - тут.
За підсумками січня 2016 року Ощадбанк задекларував прибуток 32,8 млн грн., проте утримався від оприлюднення даних щодо фінрезультату за підсумками 2015 року. За даними Асоціації українських банків, у жовтні збиток Ощадбанку збільшився на 1,367 млрд грн. – до 6,768 млрд грн. (в цілому за 10 місяців-2015).
У 2014 році Ощадбанк задекларував збиток 8,56 млрд грн за нацстандартами фінзвітності та 10 млрд грн – за міжнародними стандартами фінзвітності.
Співвідношення резервів до кредитного юросіб у банку на 01.10.2015 становило 49,2%, по фізособам – 108,3%. На кінець вересня значення нормативу достатності (адекватності) регулятивного капіталу в банку знизилося до 13,01% з 15,95% на кінець червня (мінімально необхідний рівень - 10%).
Нещодавно уряд ухвалив рішення про збільшення статутного капіталу Ощадбанку на 4,96 млрд грн за рахунок випуску держоблігацій. Як запевняла глава НБУ Валерія Гонтарева, відповідні ОВДП не будуть монетизовуватися Нацбанком.
Згідно з попередніми оцінками Мінфіну та Мінекономрозвитку, які озвучувалися влітку, необхідна сума докапіталізації Ощадбанку за результатами стрес-тесту складе біля 20 млрд. грн (при тому, що в 2014 році він уже був докапіталізований урядом на 11,6 млрд грн).
Збиток ПАТ «АвтоКрАЗ» у 2014 році становив 135 млн грн. При цьому компанія збільшила виробництво автомобілів на 49% у порівнянні з 2013 роком - до 1388 одиниць, відвантаження – на 57% до 1442 одиниць.
За даними компанії, у 2015 році на головному конвеєрі підприємства виготовлено 1401 автомобіль (зростання 1% до 2014 року). Друге півріччя стало більш результативним за перше: виготовленням 824 автомобілів підприємству на 43% було збільшено показник перших шести місяців. Четвертий квартал лідирував серед попередників за показником виробництва - 417 автомобілів.
Вся вироблена в 2015 році підприємством продукція відвантажена споживачам. Із загального обсягу відвантажень в 2015 році продукції експорт склав 40%, українським споживачам реалізовано 60%.
Про спроби НБУ стягнути зі структур К. Жеваго борги по кредитам рефінансування, виданих для банку "Фінанси та кредит", читайте тут.
Про спроби його "Полтавського гірничо-збагачувального комбінату" стягнути 10 млн дол. з Фонду гарантування - тут.
Finbalance