20 березня Госпсуд м. Києва відмовився задовольнити позов Сбербанку до ПАТ «Українська залізниця» про стягнення 47,8 млн дол та 59,6 млн грн за кредитними договорами 2012-2013 рр.
Позивач посилався на те, що позичальник (ДП «Донецька залізниця») у встановлені договорами строки кредити не повернув, а оскільки, на його думку, правонаступником ДП «Донецька залізниця» стало ПАТ «Українська залізниця», то ПАТ «Українська залізниця» й має виконати боргові зобов’язання.
Натомість суд, посилався, зокрема, на спеціальний закон щодо утворення ПАТ «Укрзалізниця» та постанову Верховного Суду від 15.03.2017, які пов`язують перехід прав і обов`язків ДП «Донецька залізниця» до ПАТ «Українська залізниця» з інвентаризацією, складанням передавального акта та внесенням майна до статутного капіталу правонаступника.
«ПАТ «Українська залізниця» на даний час ще не є правонаступником щодо всього майна, усіх прав та обов`язків ДП «Донецька залізниця», яке розташоване на території проведення АТО, зокрема і враховуючи, що виконання зобов`язань також пов`язане з їх виконанням на території АТО (кредит брався на капітальні інвестиції розташованого на території АТО підприємства та зобов`язалось його повернути це ж підприємство, розташоване на території проведення АТО).
З наданих відповідачем (ПАТ «Українська залізниця») та не спростованих позивачем пояснень вбачається, що інвентаризація та оцінка усього майна ДП «Донецька залізниця» не проводилася, деталізованого передавального акта, де були б зазначені конкретні активи та пасиви з переліком первинних документів на підставі яких вони виникли, не складалось, і майно ДП «Донецька залізниця» до статутного капіталу ПАТ «Українська залізниця» не передавалось. Матеріали справи не містять доказів протилежного.
А передавальний акт від 05.08.2015, з додатками до нього, містить лице оціночні показники активів та пасивів ДП «Донецька залізниця», про які, як про результати діяльності державного підприємства, було відомо державі станом на 31.07.2014, проте цей акт не містить жодних розшифровок, яких конкретно активів та пасивів стосуються ті чи інші цифри та вказані у акті суми», - йдеться в рішенні суду.
Як писав Finbalance, з подібних міркувань 13 березня Госпсуд м. Києва відмовився задовольнити позов Сбербанку до ПАТ «Українська залізниця» щодо стягнення 55 млн дол на підставі договору про відкриття кредитної лінії від 2011 року, який уклали Сбербанк та держпідприємство «Донецька залізниця».
Контекст
Як писав Finbalance, у лютому Госпсуд м. Києва порушив провадження в справі за позовом Ощадбанку до ПАТ «Українська залізниця» про стягнення 61,1 млн грн.
У січні Госпсуд м. Києва припинив провадження по двом справам за позовом Альфа-Банку до ПАТ «Українська залізниця» в зв’язку з погашенням боргу (йшлося про 20 млн дол).
Наприкінці грудня "Укрзалізниця" і "Укргазбанк" підписали договір, що передбачає надання компанії кредиту в розмірі 4 млрд грн на 5 років.
За часів Януковичів «Укрзалізниця» та її регіональні підрозділи активно кредитувалися, зокрема, в банків російського походження (Сбербанк, ВТБ, Альфа) і банків, підконтрольним близьким до тодішньої влади особам (ВБР, ПУМБ, Таскомбанк, Форум, Експрес-банк, Юнісон).
У травні 2015 року «Укрзалізниця» повідомила кредиторам про настання технічного дефолту й зазначила, що планує провести реструктуризацію боргу перед приватними кредиторами на 32 млрд грн при загальній сумі боргу в 37,5 млрд грн. Із них внутрішній борг перед приватними кредиторами становив близько 22 млрд грн. На початок 2016 року кредитний портфель компанії, 85% якого номіновано в іноземній валюті, становив 46,9 млрд грн.
У січні-2016 «Укрзалізниця» реструктуризувала зобов`язання на суму 500 млн дол за євробондами, домовившись про продовження терміну користування позикою до 2021 року. У грудні власники єврооблігацій «Укрзалізниці» на суму 500 млн дол погодилися до кінця 2017 року продовжити відмову від крос-дефолту за внутрішньою заборгованістю, в т.ч. Донецької залізниці.
На початку листопада 2016 року голова правління "Укрзалізниці" Войцех Балчун повідомив, що кредитний портфель компанії становить 43 млрд грн, із яких 83% в іноземній валюті. За словами В. Балчуна, керівництво компанії веде переговори з кредиторами про переведення боргу на нацвалюту для скорочення валютних ризиків.
У лютому 2017 року Президент Петро Порошенко підписав прийнятий Верховною Радою закон про введення тимчасового мораторію на примусове стягнення коштів з рахунків ПАТ "Укрзалізниця" за борги "Донецької залізниці". Також на період дії мораторію зупинені виконавчі провадження та заходи примусового виконання рішень за такими зобов`язаннями. Згідно з документом, мораторій втрачає силу після проведення згідно із законодавством інвентаризації та оцінки майна філій "Укрзалізниці", майно яких розташовано в зоні АТО, і затвердження передавального акта цього майна, але не пізніше ніж через 6 місяців з дня завершення АТО.
Голова парламентського комітету з питань транспорту Ярослав Дубневич під час розгляду законопроекту в парламенті зазначав, що майно Донецької магістралі не включено у статутний капітал "Укрзалізниці", але кредитори не полишають спроб стягнути з компанії понад 4 млрд грн боргів Донецької залізниці. Заступник міністра інфраструктури Дмитро Роменський повідомляв, що більшість боргів – за кредитами, наданими в 2011-2013 рр. банками із російським капіталом.
Як писав Finbalance, 15 листопада 2016 року Вищий госпсуд відмовився задовольнити касаційну скаргу ПАТ «Українська залізниця» та лишив без змін рішення Госпсуду м. Києва від 09.06.2016 й постанову Київського апеляційного госпсуду від 22.09.2016, згідно з якими ПАТ «Українська залізниця» мало погасити борг «Донецької залізниця» перед «Таскомбанком» на 5,4 млн дол.
23 листопада 2016 року Вищий госпсуд скасував рішення судів нижчих інстанцій, які задовольнили позов ПУМБ щодо стягнення з ПАТ «Українська залізниця» 549 млн грн заборгованості «Донецької залізниці»: ВГСУ передав цю справу в Госпсуд м. Києва на новий розгляд в іншому складі суду.
11 січня 2017 року Вищий госпсуд України задовольнив касаційну скаргу ліквідатора «Всеукраїнського банку розвитку»: ВГСУ скасував постанову апеляційного госпсуду від 08.11.2016 та лишив у силі ухвалу суду першої інстанції від 10.08.2016. Таким чином, згідно з рішенням ВГСУ, ПАТ «Укрзалізниця» мала погасити борг «Донецької залізниці» перед «Всеукраїнським банком розвитку».
Нещодавно "Укрзалізниця" заявила, що завдяки рішенню Верховного Суду, який ухвалив, що ПАТ "Укрзалізниця" не може автоматично вважатися правонаступницею ДП "Донецька залізниця" (ДЗ), УЗ може повернути 1 млрд грн стягнутих коштів. Як зазначалося, УЗ – до проведення інвентаризації та оцінки майна ДП "Донецька залізниця" в зоні АТО – не має зобов’язання відповідати за неналежне виконання своїх зобов`язань "Донецькою залізницею". Озвучена сума зобов`язань ДП "Донецька залізниця" – 4,4 млрд грн.