Промінвестбанк подав позови до "Укрзалізниці" на $214 млн

Все про економіку та фінанси

Промінвестбанк в 2017 році подав низку позовів до ПАТ “Українська залізниця” про стягнення заборгованості за низкою кредитних договорів. Причому один з позовів (по справі №910/7254/17) був задоволений як судом першої, так і апеляційної інстанції - і з “Укрзалізниці” було стягнуто 12,5 млн дол та 122,3 млн грн. Однак Вищий госпсуд  ці рішення скасував та відправив справу на новий розгляд, оскільки позичальником була “Південно-Західна залізниця”, а до “Укрзалізниці” як її правонаступниці через незавершеність процесу злиття ще не перейшли всі права та зобов’язання. Крім того, ВГСУ вказав на те, що суди нижчих інстанцій не аргументували невзяття до уваги факту застосування санкцій до Промінвестбанку.

У 2018 році Промінвестбанк подав низку нових позовів до ПАТ “Українська залізниця” щодо стягнення боргів. Наразі на розгляді в госпсудах перебувають такі справи 2017-2018 рр.: №910/10565/17 (про стягнення 66,4 млн дол та 113,4 млн грн), №910/4671/18 (5 млн дол та 527,2 млн грн), №910/7252/17 (8,6 млн дол та 83,3 млн грн), №910/19925/17 (12,8 млн дол та 114,2 млн грн), №910/22113/17 (12,9 млн дол та 115,1 млн грн), №910/20947/17 (12,9 млн дол та 114,7 млн грн), №910/21454/17 (12,9 млн дол та 114,9 млн грн), №910/14104/17 (12,5 млн дол та 115,3 млн грн), №910/4141/18 (598,5 тис дол та 65 млн грн).

Таким чином, загальна сума пред’явлених Промінвестбанком вимог до “Укрзалізниці” сягає 157 млн дол та 1,5 млрд грн.

Разом з тим, “Укрзалізниця” подала низку позовів до Промінвестбанку про визнання недійсними низки положень кредитних договорів та внесення змін до них. Частину з позовних вимог “Укрзалізниця” аргументовує тим, що зміни до угод вносилися без погодження з Мінфіном та Мінінфраструктури. Принаймні один з позовів “Укрзалізниці” - в справі №910/15453/17 - був задоволений судом першої інстанції, який визнав недійсним положення одного з кредитних договорів щодо встановленого дедлайну для повернення позики (22.12.2014). Наразі триває розгляд інших подібних справ за позовами УЗ до ПІБ: №910/15456/17, №910/15457/17, №910/2967/18, №910/2968/18, №910/2966/18, №910/2968/18, №910/2969/18, №910/2974/18.

У березні-2017 «Укрзалізниця» звернулася за роз’ясненнями до Кабміну, чи варто повертати Промінвестбанку борги, з огляду на ризик того, що відповідні кошти, як зазначалося, можуть бути спрямовані на фінансування тероризму та підтримку військової агресії Росії проти України. 07.12.2017 Госпсуд м. Києва задовольнив позов Промінвестбанку та визнав вказану інформацію УЗ “недостовірною та такою, що принижує ділову репутацію Промінвестбанку” (цитата з матеріалів судової справи №910/16027/17).

Згідно з ухвалою Солом’янського райсуду м. Києва від 15.03.2018, детективи НАБУ здійснюють досудове розслідування в кримінальному провадженні №52017000000000522 від 28.07.2017 за фактом можливих зловживань керівництва “Укрзалізниці” в контексті врегулювання питання боргів перед Промінвестбанком.

Як писав Finbalance, відповідно до ухвали Печерського райсуду м. Києва від 09.08.2017, Головна військова прокуратура Генпрокуратури здійснює процесуальне керівництво у кримінальному провадженні №42017000000000861 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст.258-5 Кримінального кодексу («Фінансування тероризму»).

У документі наводилися дані прокуратури, що «керівництво та посадові особи ПАТ «Укрзалізниця» шляхом формального представництва інтересів ПАТ «Укрзалізниця» в судах створюють широку можливість стягнення понад 7 мільярдів 758 мільйонів гривень [боргів] утворених протягом 2007-2013 років ДП «Донецька залізниця» перед банківськими установами із капіталом Російської Федерації». Як констатувалося, виконання рішень судів «тягне тяжкі наслідки ПАТ «Укрзалізниця». В ухвалі суду серед банків з російським держкапіталом був названий лише Сбербанк (59 млн дол), також згадана компанія «ВТБ Лізинг України» (34,9 млн дол).

Про позови Сбербанку до “Укрзалізниці” на 113 млн дол див. тут.

Про боргові спори «Укрзалізниці» зі Таскомбанком, ПУМБ, Ощадбанком, ВБР, Альфа-Банком читайте тут.

В. о. голови "Укрзалізниці" Євген Кравцов розповідав, що борг УЗ перед кредиторами сягає 39 млрд грн. «Цього року у нас не заплановано великих виплат. Вони починаються з 2019 року. Це виплати за єврооблігаціями - 300 млн євро. Цього року - лише регулярна виплата кредиторам. У цілому «Укрзалізниці» потрібно виплатити 39 млрд грн боргів. Це не таке велике навантаження, і у нас є запас для запозичення», - сказав він.

Є. Кравцов зазначав, що наступного року планується провести реструктуризацію кредитів у зв`язку з високими процентними ставками. «На наступний рік ми плануємо провести реструктуризацію. Потрібно попрацювати з внутрішнім портфелем, адже у нас історично високі процентні ставки. Нам необхідно попрацювати з кредиторами і знизити їх. Також потрібно почати підготовку до випуску єврооблігацій. Зараз у нас є 500 млн доларів на Ірландській біржі», - сказав в. о. голови держкомпанії.

Крім того, він повідомив, що тривають переговори і судові процеси з російськими банками. «Є питання і політичного плану. Ми в судових процедурах з одним банком на кілька мільярдів гривень і абсолютно спокійно ставимося до цього. Аудиторський висновок є, і ризиків ми не бачимо», - наголосив Кравцов.

Раніше Кравцов заявив, що «Укрзалізниця» планує упродовж 1,5-2 років здійснити емісію єврооблігацій на 1-1,5 млрд дол.

На днях агентство S&P підвищило довгостроковий рейтинг дефолту емітента (РДЕ) "Укрзалізниці" до рівня "ССС +" з "SD" (обмежений дефолт), пише "Інтерфакс-Україна".

"Підвищення рейтингу відображає той факт, що "Укрзалізниця" завершила реструктуризацію значної частки боргів і домоглася виключення з умов обігу єврооблігацій на $500 млн з терміном обігу до 2021 року застереження про крос-дефолт за ще неврегульованим зобов`язаннями на 3,9 млрд грн ($ 153 млн ) перед місцевим банком", - констатували фахівці агентства.

S&P при цьому додало, що переговори із неврегульованих зобов`язань, що становлять близько 12% боргів підприємства, тривають протягом кількох років. Агентство очікує, що уряд України намагатиметься всіляко уникнути будь-якої процедури банкрутства, тоді як тривалі переговори не впливають на операційну діяльність "Укрзалізниці", на її капітальні витрати і здатність обслуговувати інші непогашені борги.

S&P також підтвердило рейтинг зазначених єврооблігацій "Укрзалізниці" на рівні "ССС +".

Як повідомлялося, "Укрзалізниця" в травні 2013 року розмістила дебютний випуск єврооблігацій на $500 млн із терміном обігу п`ять років через спеціально створену компанію Shortline PLC.

Єврооблігації "Укрзалізниці", разом з цінними паперами Ощадбанку і Укрексімбанку, були включені до периметру реструктуризації зовнішнього суверенного і гарантованого державою боргу, ініційованої Мінфіном України після затвердження МВФ нової чотирирічної програми розширеного фінансування EFF для України на $17,5 млрд.

У березні 2016 року "Укрзалізниця" реструктуризувала єврооблігації, пролонгувавши термін погашення до 15 вересня 2021 року і підвищивши процентну ставку з 9,5% до 9,875% річних. Також було змінено графік погашення основної суми позики: 60% повинно бути оплачено в 2019 році, 20% - у 2020 році і 20% - у 2021 році.

Крім того, власники цінних паперів кілька разів погоджувалися на відмову від умови крос-дефолту в зв`язку з реструктуризацією держпідприємством певної внутрішньої заборгованості.

Як заявляв Є. Кравцов, фінансовим планом "Укрзалізниці" на 2018 рік передбачено доходи компанії в сумі 92,2 млрд грн, прибуток - 0,7 млрд грн, податки і збори до бюджету - 18 млрд грн, капітальні інвестиції - 26,9 млрд грн, обсяги вантажних перевезень планується збільшити на 2,7% до 347,5 млн т.