Податкова реформа: що саме прийняв парламент

Все про економіку та фінанси

Наводимо фрагмент стенограми засідання парламенту 28-29 грудня (за участі уряду) при розгляді законопроекту №1578 про податкову реформу.

ЯЦЕНЮК А.П.
У рамках нашої роботи чітко зараз хотів би під стенограму зачитати кожний пункт, який узгоджений по редакції Податкового кодексу, який ми сприйняли. І при підписанні закону буде здійснюватись техніко-юридична підготовка законопроектів, і комітет опрацює відповідні статті так, як ми зараз з вами їх виклали і як я зачитаю.

У нас було спірне питання щодо відшкодування податку на додану вартість для сільгосптоваровиробників. Нагадаю, що ми залишили спеціальну систему оподаткування податком на додану вартість підприємствам аграрного сектору. Тобто той обсяг дотацій, який держава надає через податок на додану вартість, залишається у всіх товаровиробників. Це була частина нашої коаліційної угоди.

Що стосується відшкодування податку на додану вартість для зернотрейдерів, то зернотрейдери не будуть отримувати право на відшкодування ПДВ. (Оплески) Таке право залишається виключно у виробників сільськогосподарської продукції. (Оплески) Тому, якщо дозволите, я зачитаю фразу, яку ми з вами узгодили, і ми її потім з вами відпрацюємо редакційно. "Відшкодування ПДВ тільки сільськогосподарським виробникам ПДВ по операціям з вивезення у митному режимі експорту зернових та технічних культур".

БЕРЕЗЮК О.Р. («Самопоміч»)
Вельмишановний пане Прем`єр-міністр, на нашому першому засіданні вранці, але протягом цілого дня, ми домовлялися, що ми ставимо всіх в рівні умови, принаймні до 1 липня. Я розумію, що на засіданні в вечері пізно це змінилося. І я би розглянув питання щодо повернення до первинного нашого питання, щодо в рівні умови всі, якщо всі, то всі до 1 липня поки не будуть електронні ПДВ-рахунки.

ЯЦЕНЮК А.П.
Пане Олег, пане Олег, ваша пропозиція слушна. Але хотів би ще раз нагадати, що на останньому засіданні, яке було керівників фракцій за участю Президента України ми прийняли наступне рішення: в цьому випадку відшкодування податку на додану вартість для виробника сільськогосподарської продукції є прямою допомогою, в тому числі і малому фермеру, яку він отримує в якості відшкодування з бюджету ПДВ, тому що він сам виробив, він сам продав і він отримав допомогу з бюджету. Ми це пройшли. І я дуже би просив, колеги, ми перший пункт пройшли і вже, ну, є певне нерозуміння. Ми з вами потім зможемо внести зміни, це ж невічний закон і парламент ніхто не розпускає, ми будемо далі продовжувати роботу над вдосконаленням законів. Тому прошу прийняти ще раз позицію: зернотрейдери відшкодування не отримують, той, хто сам робив на своїй землі, хто виростив і продав відшкодування отримає (крапка).

Далі. Шановні колеги, оподаткування податком на доходи фізичних осіб. Колеги, ми з вами запроваджуємо оподаткування так званих пасивних доходів адже мова йде про те, що пасивні доходи – дивіденди, проценти, роялті і інші пасивні доходи повинні оподатковуватися. Це чесно і справедливо. Ми підвищуємо ставку податку для пасивних доходів… Увага, які пасивні доходи – проценти, роялті і інвестиційний прибуток з 15 до 20 відсотків.

Далі. Для дивідендів, які виплачені суб`єктами підприємницької діяльності, які є платниками податку на прибуток ставка 5 відсотків. Для суб`єктів підприємницької діяльності, які не є платниками податку на прибуток ставка 20 відсотків.

Далі, стосовно податку на майно. Нагадую, що податок на майно зараховується, а саме, це оподаткування об`єктів житлової нерухомості, зараховується і адмініструється місцевими органами влади, це доходи місцевих бюджетів. Ми повинні дати можливість місцевим бюджетам отримувати додаткові ресурси.

Була дискусія з приводу того, щоб не зловживали місцеві бюджети щодо оподаткування так званої соціальної нерухомості. Саме тому пропозиція, яка була внесена коаліцією депутатських фракцій, підтримується. І ми встановлюємо з вами мінімальні пороги. Не оподатковується до 60 метрів квадратних для квартири, і не оподатковується до 120 квадратних метрів для будинку. Також не оподатковується не житлова нерухомість, що використовується в аграрному секторі, в промисловості, мафи і кіоски, які є суб`єктами малого бізнесу, де люди самі собі заробляють, та ринки. Це також ми з вами погодили.

Тепер далі, колеги, щодо рентних платежів. Зараз у нас діють підвищені ставки по рентним платежам: по нафті, газу, газового конденсату. Значить, що ми встановлюємо. Встановити на постійній основі наступні ставки рентної плати для нафти та конденсату 45 відсотків з покладів до п`яти кілометрів, 21 відсоток з покладів понад п`ять кілометрів. Для природного газу, що реалізується не для потреб населення, 55 відсотків з покладів до п`яти кілометрів. І щойно прийнято рішення підняти з 20 до 28 з покладів понад п`ять кілометрів.

Тепер, що стосується так званих договорів про спільну діяльність. Незалежно від глибини видобутків передбачити поетапне підвищення ставки. Перший квартал 60 відсотків. Другий квартал 65 відсотків. Починаючи з третього кварталу поточного року 70 відсотків.

Ідея полягає в тому, щоб стимулювати підприємства, які мають спільну діяльність щодо видобутку газу, на перехід на угоди з розподілу продукції.

Далі. Зберегти на постійній основі справляння рентної плати за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами, транзитне транспортування трубопроводами природного газу та аміаку, встановивши ставки плати в еквіваленті, в доларах США, які відповідають світовим стандартам – це встановлюється окремим законом України.

Далі. Залишити запропоноване урядом застосування загальних умов оподаткування для інститутів спільного інвестування. Ви знаєте, що у нас рядові громадяни не є пайовими учасниками інститутів спільного інвестування. І, на жаль, цей механізм використовується для ухилення від сплати податків. Саме тому, ми з вами прийняли рішення оподаткувати отримані фізичною особою доходи від інститутів спільного інвестування за ставкою 20 відсотків. Окремо наголошую, що ми зрівнюємо ставки по пасивним доходам, по всім видам, тобто всюди іде ставка 20 відсотків, щоби не було можливості і бажання ухилятись від оподаткування, використовуючи різного роду схеми і моделі. У юридичних осіб доходи від інститутів спільного інвестування включаються до бази оподаткування.

Далі. Залишити запропонованим урядом збільшення фінансового результату платника податку на прибуток, на 30 відсотків вартості товарів за окремими операціями, вилучивши норму про обмеження у віднесення на витрати товарів, робіт і послуг, що придбані у суб`єктів спрощеної системи оподаткування. Простіше кажучи, той хто працює з офшорами, той не відносить 100 відсотків собі на витрати. Для суб`єктів малого і середнього бізнесу: ти заплатив – ти відніс 100 відсотків собі на витрати те, що ти заплатив.

Далі. Передбачити дію запропонованих урядом норм, щодо безспірного стягнення коштів з рахунків та готівки по самостійно задекларованим платником податків податкових зобов`язань виключно на перше півріччя поточного року, якщо сума податку перевищує 5 мільйонів гривень і якщо немає узгоджених податкових зобов`язань з боку держави по відношенню до цього платника податків. Пройшли, Юлія Володимирівна? Пройшли.

Пішли далі. Ми погоджуємось на те, щоб зберегти пільговий режим оподаткування для освіти та медицини. Хоча, скажу відверто, що низка послуг в сфері медицини, в першу чергу, повинні все-таки оподатковуватися податком на додану вартість. Але ви прийняли таке рішення, ми йдемо на зустріч. (Оплески)

Тепер щодо спеціальної процедури адміністрування податку на додану вартість. Були тривалі дискусії щодо введення цієї спеціальної процедури. Ми пішли на спільний компроміс, який полягає в наступному. Передбачити тестовий режим застосування електронної системи адміністрування ПДВ з 1 лютого до 1 липня поточного року. Передбачити врахування у формулі, формула, за якою визначається обсяг суми, на яку платник податку має право виписати та зареєструвати податкову накладну в єдиному реєстрі податкових накладних усієї суми від`ємного значення ПДВ, накопиченої за попередні періоди.

Далі. Державна фіскальна служба щомісячно на своєму веб-сайті публікує список боржників та суми боргу по всім податкам в розрізі всіх суб`єктів підприємницької діяльності. І це норма закону для того, щоб ми бачили конкретно хто не платить, які суми, по якій податковій зареєстровані такі платники податків. Юлія Володимирівна, будь ласка.

КУЖЕЛЬ О.В. («Батьківщина»)
Арсеній Петрович, в частині, де … режим, ми домовилися на 1 лютого встановлений розмір. Тому що залишки на 1 лютого. Заканчиваем редакцию с залишками встановленими на 1 лютого – це те, що було єдина редакція.

ЯЦЕНЮК А.П.
Хай йде. Добро.

ГРОЙСМАН В. Б.
Дякую, приймається.

ЖУРЖІЙ А.В. («Самопоміч»)
Арсеній Петрович, ми стосовно боржників про яких ми розкриваємо інформацію, ми говорили про платників податку на додану вартість виключно, яким задекларували і не сплатили податок на додану вартість, помісячно по всім районам, щоб було видно де там, який керівник і в кого ці ями існують, виключно ПДВ цікавить.

ЯЦЕНЮК А.П.
Шановні колеги! Є пропозиція не тільки по ПДВ, є пропозиція опублікувати список поіменно всіх платників податків незалежно від виду податків, які вони заборгували державі, в тому числі і податок на додану вартість. Розширити цей перелік (Оплески) по повністю всім суб`єктам підприємницької діяльності і місце реєстрації у відповідній державній фіскальній службі, відповідного району. (Оплески)

ЯЦЕНЮК А.П.
Далі, шановні колеги, також у нас була з вами тривала дискусія з приводу встановлення акцизного податку з роздрібних продажів пива, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та палива. Нагадаю, що це той дохід, який буде зараховуватись до місцевих бюджетів. Місцеві бюджети і місцеві органи влади просять і вимагають ресурси, ми даємо цей ресурс, але ми також даємо їм відповідальність за адміністрування і справляння цих видів податків. Встановити ставку акцизного податку з роздрібних продажів пива і алкогольних напоїв, тютюнових виробів та палива в розмірі 5 відсотків від обсягу реалізації.

Далі: запровадити податок на розкішні автомобілі, об`єм двигуна як дизельних так і бензинових машин вище 3 тисячі кубічних сантиметрів віком до п`яти років.

Далі: плати за ліцензію на торгівлю алкогольними напоями та тютюновими виробами, уряд
своїм рішенням підвищує з урахуванням інфляції та реальної вартості таких ліцензій. Тобто ми підвищуємо всі ставки по ліцензіям, які видаються на торгівлю алкогольними та тютюновими виробами.

Далі, що стосується громадських організацій інвалідів. Ми зберігаємо діючі податкові пільги для підприємств громадських організацій інвалідів. І буду вимагати від Державної фіскальної служби, щоб під назвою громадської організацією інвалідів не ховалися ті, хто намагається уникнути від оподаткування, а реальні громадські організації інвалідів залишаються на пільгах.

КУЖЕЛЬ О.В. («Сампопоміч»)
Просимо звернути увагу, не підприємств громадських інвалідів, а підприємств громадських організацій інвалідів.

ГРОЙСМАН
Приймається. Правка технічна приймається.

ЯЦЕНЮК А.П.
Тепер товариші, у нас була історія, де оподаткування обороту з лотерей було 10 відсотків – від призового фонду. Призовий фонд був копійки, а загальний оборот – були десятки і сотні мільйонів. Ми з вами погодили, з прийняттям змін до Податкового кодексу, тепер оподаткування обороту лотерей за ставкою 10 відсотків. (Оплески)

Тепер, стосовно реєстраторів розрахункових операцій, передбачити їх обов`язкове застосування такими платниками податку: третя група фізичні особи й підприємці крім тих, які здійснюють діяльність на ринках – продаж товарів у роздрібній торгівельній мережі через засоби пересувної мережі. Ми це запроваджуємо з 1 липня 2015 року.

Далі – другої групи фізичні особи й підприємці крім тих, які здійснюють діяльність на ринках продаж товарів у роздрібній торгівельній мережі через засоби пересувної мережі з 1 січня 2016 року.

Наступне, з 1 липня 2015 року запровадити електронний кабінет платника податку. Це повинна зробити податкова адміністрація, де, фактично, буде електронне досьє кожного платника податку.

Що стосується перевірки вхідного ПДВ, з часу запровадження електронного адміністрування ПДВ у повному обсязі припиняється перевірка вхідного ПДВ.

І останнє, що стосується діяльності уряду, то уряд повинен підготувати і внести на розгляд парламенту в найкоротші терміни, ми ставимо пересічний термін – перший квартал поточного року, законопроект про додаткове запровадження в складі податку на майно податок на предмети розкоші.

Шановні колеги, є до вас прохання: з урахуванням щойно висловлених спільних напрацювань коаліції разом з урядом та висновків комітету, які погоджені урядом, прийняти законопроект за основу і в цілому.

Доповідь закінчено. (Оплески, шум у залі)

БЕРЕЗЮК О.Р. («Самопоміч»)
Шановні колеги, я все-таки наполягаю на тому, щоб ця перша частина, перший пункт нашого спільного протоколу був або проголосований окремо, або ми його відкоригували відповідно до наших домовленостей вранці. Це справа морального ставлення до однакових ринкових умов всіх аграріїв нашої країни. (Оплески)

ЯЦЕНЮК А.П.
Дорогі друзі, шановна фракція "Самопомочі", я дуже би просив… просив би, щоб ми домовилися наступним чином: на перший квартал давайте запропонуємо цю редакцію, яка є: відшкодування ПДВ тільки сільгосптоваровиробникам. Після цього ми все рівно будемо з вами рівно через три тижні вносити зміни, в тому числі, і до цього податкового кодексу. І це правильно. Коли ми дамо правильний сигнал, що виробник все-таки отримає відшкодування, а не трейдер. Ми пройшли це і я прошу фракцію "Самопомочі" підтримати рішення, яке ми прийняли в присутності Президента України.

МІРОШНІЧЕНКО І.В. («Самопоміч»)
Шановні колеги, я хотел бы немножко объяснить, о чем мы договаривались и что мы предлагаем. Во-первых, у нас в Коалиционном соглашении написано, возвращение возврата НДС при экспорте зерновых товаропроизводителям и первому посреднику. Зачем это нужно? (Оплески) Нет, нет, я хочу… я хочу объяснить, позвольте. (Шум у залі) Позвольте, я хочу объяснить. Товаропроизводители у нас мелкие, средние фермеры экспортируют всего лишь около 5 процентов, поэтому они не смогут воспользоваться возвратом этого НДС, оно не будет учтено в цене. Поэтому то, что говорят наши коллеги, товаропроизводитель не получит никакой дополнительной доплаты в цене при таком формулировании. Основной плюс – кто получит дополнительный доход в этом случае… Это единицы, несколько десятков наших крупных аграрных холдингов и все. Наш фермер и товаропроизводитель не получит прибыль в этом случае. Поэтому мы и настаивали на том, чтобы был товаропроизводитель и первый посредник.

ЯЦЕНЮК А.П.
Ми в рамках нашої коаліції будемо вносити зміни не тільки в цей Податковий кодекс, а й у всі закони. Дуже би просив ще раз почути: ми прибрали трейдерів з відшкодування ПДВ. (Оплески)

ГРОЙСМАН В. Б.
Шановні колеги, давайте ми зробимо таким чином: я зараз поставлю на голосування – і ми визначимося голосуванням з цього приводу. (Шум у залі)

Я ставлю на голосування в цілому у другому читанні з поправками, які оголосив Арсеній Петрович Яценюк, в другому читанні та в цілому законопроект номер 1578. Я прошу голосувати. Прошу голосувати 1578 у другому читанні та в цілому з поправками, які оголосив Арсеній Петрович. Давайте проголосуємо. (Шум у залі) Визначаємося шляхом голосування, шановні колеги!

За-204. Рішення не прийнято.

Тепер, по першій поправці які будуть пропозиції, шановні колеги, по першій поправці? (Шум у залі)

Голова профільного комітету Кутовий. Будь ласка, хвилина. І я прошу всіх зайняти свої місця. Я прошу всіх зайняти свої місця. Будь ласка, Кутовий.

КУТОВИЙ Т.В. («Блок Петра Порошенка»)
Шановні колеги, декілька важливих речей. Перше. Цей тестовий режим вже працював в четвертому кварталі минулого року. Із всіх, хто відекспортували 5 відсотків, - це ті мілки, за які начебто вболіває Кабмін. Всі інші – це 5 компаній аграрних, які відшкодували собі. Тому, зберігаючи цей режим, ми зберігаємо режим для п`яти компаній.

Крім того, хочу сказати, що статус агровиробника – це той, хто виробляє 75 відсотків свого зерна. Інші 25 він докупає на ринку. Порахуємо: 3 мільйони своїх зібрав – 1 мільйон докупив з ринка. Це норма абсолютно дискримінаційна для всіх учасників ринку. Цього не можна приймати, це повна дискримінація на ринку. І коли нам розказують сьогодні, що це захист села, то це лобіські інтереси великих холдингів. І не треба нам брехати!

БЕРЕЗЮК О.Р. («Самопоміч»)
Шановні колеги, уважно. Сьогодні ми домовилися дуже добре, що ми нікому… ми ставимо всіх в однакові умови. І я пропоную альтернативно, щоб протягом першого кварталу ми переглянемо це питання, якщо треба буде його переглянути. А зараз ідемо всі разом спокійно, тихо і нормально голосуємо за закон. Як домовлялися. А якщо треба, переглянемо першого кварталу.

ГРОЙСМАН В. Б.
Я думаю, що це слушна пропозиція. Вона всіх абсолютно врегулює.

ЯЦЕНЮК А.П.
Шановні народні депутати України! Моя позиція в тому, щоби всі були в однакових умовах. Всі. І тому якщо ви погоджуєтесь на формулювання, всі товариші, що… тоді ні виробникам, ні посередникам, ні першим, ні другим, ні п`ятим. (Оплески) Тоді я прошу поставити на голосування. А ми за результатами першого кварталу розберемся, як працювати.

ГРОЙСМАН В. Б. Розберемося. Приймається.

Ставлю на голосування в цілому з останньою поправкою, всіма поправками, які були названі, законопроект (реєстраційний номер 1578) у другому читанні і в цілому. Ставлю на голосування. З останньою поправкою Прем’єр-міністра. З останньою поправкою Прем’єр-міністра. Прошу голосувати. І всіма поправками, які були сказані. Голосуємо. Прошу голосувати. Визначайтесь шляхом голосування. Не кричіть. В голосі немає…

За-250 Рішення прийнято. (Оплески)

Дякую, шановні колеги. (Оплески) Дякую. В цілому рішення прийнято. Ми завжди зможемо знаходити компроміси. Це дуже правильно. Я вдячний за розумну пропозицію.