Платникам єдиного податку із ІІ та ІІІ групи не потрібні будуть касові апарати, - законопроект

Все про економіку та фінанси

02 червня у Верховній Раді був зареєстрований оновлений варіант законопроекту №1718 (серед авторів – представники різних фракцій коаліції), в якому пропонується внести зміни до спрощеної системи оподаткування, виділивши нові групи платників єдиного податку.

Зокрема, пропонується введення нових ІІІ, IV та V груп платників єдиного податку, з віднесенням до ІІІ групи фізичних осіб-підприємців з обсягом доходу на рік від 1,5 млн. грн. до 3 млн. грн., до IV групи - фізичних осіб-підприємців та юридичних осіб з обсягом доходів на рік від 3 до 20 млн. грн., та до V групи - сільськогосподарських товаровиробників, які раніше працювали зі сплатою фіксованого сільгоспподатку.

Також законопроектом пропонується встановити такі ставки єдиного податку для нових груп платників:
- для третьої групи платників єдиного податку - 2 відсотки доходу - у разі сплати податку на додану вартість, та 4 відсотки від доходу – для неплатників ПДВ;
- для четвертої групи платників єдиного податку - 3 відсотків доходу - у разі сплати податку на додану вартість та 5 відсотків доходу - для неплатників ПДВ.

При цьому законопроект передбачає звільнення платників єдиного податку ІІ та ІІІ груп від обов’язкового застосування у своїй діяльності реєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО).

Крім того, пропонується не застосовувати РРО при

- виконанні усіх банківських операцій з оформленням розрахункових документів відповідно до нормативних актів Національного банку України;
- виконанні операцій з купівлі - продажу іноземної валюти у разі, якщо ці операції виконуються з оформленням розрахункових документів відповідно до нормативних актів Національного банку України;
- продажу товарів у системах електронної торгівлі (комерції);
- при наданні послуг підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності у разі проведення розрахунків у касах цих підприємств, установ і організацій з оформленням прибуткових і видаткових касових ордерів та виданням відповідних квитанцій.

Комітет Верховної Ради з питань податкової і митної політики рекомендував парламенту прийняти вказаний законопроект за основу.

Разом з тим його члени під час обговорення документу зазначили, що запропоноване доопрацьованим законопроектом звільнення від застосування РРО «порушує принципи рівності платників податків та нейтральності оподаткування, оскільки фізичні особи – підприємці, які працюють на загальній системі оподаткування, а також малі та середні підприємства – юридичні особи не звільнені від застосування РРО, тому прийняття законопроекту поставить таких суб’єктів господарювання у нерівні умови з платниками єдиного податку ІІ та ІІІ груп».

«Також, передбачене звільнення від застосування РРО платників єдиного податку ІІ та ІІІ групи практично позбавляє контролюючі органи важелів контролю за дотриманням такими підприємцями дозволеного Податковим кодексом обсягу річного доходу.

Крім того, звільнення від застосування РРО платників єдиного податку ІІ та ІІІ групп (фізичних осіб-підприємців) та юридичних осіб при наданні послуг, не сприятиме детінізації ринку обігу товарів (послуг) та повному декларуванню доходів всіма учасниками ринку, а також може призвести до використання таких підприємців у схемах ухилення від оподаткування», - зауважується у висновках комітету.

Слід також додати, що 17 червня відбулося чергове засідання комітету ВР з питань податкової та митної політики, на якому повторно було розглянути законопроект №1088 до другого читання. Тоді нардепи підтримали доповнення документу нормою щодо перенесення з 1 липня 2015 року на 1 січня 2016 року початку застосування РРО платниками єдиного податку ІІІ групи.

Також цей законопроект передбачає внесення змін до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» для врегулювання відносин між суб’єктами господарювання, постачальниками та сервісними центрами, заборону вимагати посвідчення особи при купівлі-продажу валюти, спрощення адміністрування операцій з РРО, встановлення механізму зарахування коштів, витрачених суб’єктами господарювання на придбання модемів або реєстраторів розрахункових операцій, в якості сплати податкових зобов’язань.

09 червня у Верховній Раді був зареєстрований ще законопроект №2049а (автор – нардеп В. Ничипоренко), в якому передбачено введення мораторію (заборони) на використання реєстраторів розрахункових операцій платниками єдиного податку (фізичними особами-підприємцями) першої, другої та третьої груп.

Нагадаємо, що законом від 28 грудня 2014 року № 71-VIII було введено в дію нові правила ведення бізнесу для платників єдиного податку (фізичних осіб-підприємців) другої та третьої груп. Передбачено, що усі платники єдиного податку другої та третьої груп, крім тих, хто здійснює діяльність на ринках, при продажу товарів дрібно-роздрібної торговельної мережі через засоби пересувної мережі, повинні застосовувати реєстратори розрахункових операцій тобто – касові апарати. Таке нововведення запрацює відносно платників єдиного податку третьої групи з 1 липня 2015 року, а для платників єдиного податку другої групи з 1 січня 2016 року.

Як зазначала заступник міністра фінансів Олена Макеєва, судячи з даних ДФС за 2014 рік, необхідність для фізичних осіб-підприємців з ІІІ групи платників єдиного податку з 1 липня 2015 року застосовувати у своїй роботі реєстратори розрахункових операцій стосуватиметься приблизно 96,7 тис. осіб, що складає лише 34% від їх загальної кількості (284,2 тис).

Вона уточнювала, що більшість фізичних осіб-підприємців ІІІ групи платників єдиного податку отримують доходи від юридичних осіб, тобто по суті використовують безготівкову форму розрахунків, та не мають необхідності застосовувати у свої діяльності реєстратори розрахункових операцій.

О. Макеєва також підкреслювала, що поступове звуження сфери підприємницької діяльності, де не застосовується РРО, є загальноєвропейською тенденцією та зверталась до платників єдиного податку з проханням не зважати на окремі спекуляції, які мають місце на темі застосування РРО, і зводяться до закликів не придбавати РРО, оскільки відповідні норми закону нібито будуть відтерміновані або скасовані.

За словами О. Макеєвої, на сьогодні вартість касового апарату становить від 3,5 тис. грн. При цьому в Україні існує лише 18 операторів, які надають відповідні касові апарати. "Якщо б підприємці почали говорити про це з січня, очевидно, що на сьогоднішній день операторів було б більше... тобто, немає попиту - немає достатньої пропозиції", - додала Макєєва. Також вона зазначила, що у підприємців є можливість придбати касові апарати в розстрочку на 3-4 місяці.

При цьому як розповідала кілька днів тому директор департаменту податкового та митного аудиту Державної фіскальної служби України (ДФС) Наталія Рубан, в Україні 15 тисяч підприємців подали заявки на встановлення касових апаратів, тоді як придбати їх мали б 55 тис.

"Фактично, якщо ми бачимо, що 55 тисяч суб` єктів малого бізнесу змушені будуть купити касові апарати, то на сьогодні подало заявок 15 тисяч", - зауважила Рубан.

За словами Рубан, підприємців, які встановлять касові апарати, не перевірятимуть до 2017 р. Також не будуть перевіряти до 2017 р. і тих підприємців, що придбали касові апарати у розстрочку.

Представник ДФС наголосила, що не зобов`яжуть ставити касові апарати торговців на ринку, а також

- при продажу страв в їдальнях, буфетах, школах;
- при виїзній торгівлі;
- при продажу у кіосках, лотках, розносі газет, журналів;
- при продажу жетонів, проїзних квитків у касах метрополітену. При продажу проїзних документів на залізничному, авіаційному, автомобільному транспорті;
- при продажу квитків у кіно, театри, на концерти та інші видовища;
- при продажу білетів державних лотерей;
- при виконанні всіх банківських послуг, крім операцій з купівлі/продажу іноземної валюти та операцій комерційних агентів банків з прийманням готівки та подальшого її перегляду;
- при торгівлі продуктами власного виробництва юридичними особами, крім торгівлі, громадського харчування, та фізичними особами, платниками єдиного податку.