Міністр фінансів Олександр Данилюк, директор ЄБРР в країнах Східної Європи і Кавказу Франсіс Маліж та голова правління Ощадбанку Андрій Пишний підписали Меморандум про взаєморозуміння.
"Після впровадження реформи держбанки стануть більш незалежними від політичного впливу та будуть працювати саме на комерційній основі. Ці завдання є надзвичайно важливими для подальшої успішної трансформації Ощадбанку. Це також сприяє зростанню вартості банку та його привабливості для інвесторів", - констатується в повідомленні прес-служби Мінфіну.
Згідно з підписаним Меморандумом, рішення Кабміну щодо часткової приватизації Ощадбанку має бути прийняте до середини 2018 року. Часткова приватизація буде супроводжуватися появою міноритарного акціонера з часткою, як мінімум, 20% (відповідний пакет акцій має з`явитися в нового акціонера банку в результаті збільшення капіталу фінустанови). Водночас уряд має ухвалити рішення щодо мажоритарної/повної приватизації до 2020 року (продаж відповідного пакету акцій передбачається до 2022 року).
Раніше повідомлялося, що відповідний процес буде супроводжуватися скасуванням чинної наразі держгарантії на всю суму депозитів у цьому банку та переходом його на модель страхування вкладів у Фонді гарантування, як сьогодні працює решта учасників ринку.
У прикінцевих положеннях Меморандуму констатується, що він "відображає погляди та наміри Сторін щодо співпраці на неексклюзивній основі, виражені в дусі доброї волі, але без створення будь-яких юридичних обов’язків чи будь-якої відповідальності для жодної Сторони".
У Меморандумі серед іншого зауважується, що уряд "буде прагнути"
- утримуватись від надання Ощадбанку особливого ставлення або інших пільгових чи пріоритетних прав порівняно з іншими комерційними банками в тому, що стосується діяльності банку на ринку, доступу до клієнтів, урядових фінансових програм, проектів, операцій на ринках капіталу та грошовому ринку, визначених окремими актами КМУ, задля забезпечення рівних умов. Для уникнення сумнівів, вимоги даного пункту не застосовуються до державних програм, які вже фінансуються та/або обслуговуються Ощадбанком на момент підписання цього Меморандуму, а також банківських послуг, які надаються або клієнтам, що мають відношення (пряме чи опосередковане) до національної безпеки або в особливих обставинах(в умовах військових дій тощо);
- забезпечити прозорий міжнародний відбір для призначення нової Наглядової ради Ощадбанку з більшістю незалежних членів не пізніше 1-го півріччя 2017 року відповідно до процесів та критеріїв, погоджених з міжнародними фінансовими організаціями;
- постійно підтримувати капіталізацію Ощадбанку в межах мінімальних пруденційних вимог щодо адекватності капіталу;
- в межах своїх повноважень сприяти та підтримувати розробку, схвалення та впровадження законодавчої та нормативно-правової бази, необхідної для ефективного вирішення питань, пов’язаних з проблемними кредитами на балансі Ощадбанку та інших державних банків.
У контексті ролі ЄБРР зауважується, що він "має намір підтримувати, коли це буде необхідним і прийнятним, зусилля уряду та Ощадбанку, спрямовані на сприяння комерціалізації Ощадбанку та його підготовці до приватизації".
Як зазначається в документі, ЄБРР буде
- допомагати Ощадбанку в розробці та впровадженні програми технічної допомоги, спрямованої на трансформацію Ощадбанку в фінансову установу, що функціонує на комерційних засадах, та зрештою його підготовку до приватизації. Ключові сфери Програми техдопомоги включатимуть (і) розвиток кредитування ММСБ, (іі) централізацію та оптимізацію, (ііі) функції ризик-менеджменту та комплаєнсу;
- допомагати Ощадбанку в організації залучення належних сторонніх консультантів для Програми ТД та часткового фінансування необхідних завдань;
- з урахуванням стандартних вимог та процедур затвердження рішень ЄБРР, а також за умови досягнення критеріїв програми трансформації, розглянути можливість надання фінансування Ощадбанку для підтримки та розвитку його кредитної діяльності, зокрема для фінансування міжнародної торгівлі, МСБ та програм енергоефективності.
"Передбачається, що ЄБРР розгляне можливість інвестування в капітал Ощадбанку лише після того, як Ощадбанк досягне певних попередньо погоджених ключових цільових показників згідно з програмою трансформації, і лише за наявності чітких письмових зобов’язань уряду повністю приватизувати Ощадбанк", - йдеться в документі.
Про нинішній фінансовий стан Ощадбанку та ймовірну потребу його докапіталізації читайте тут.