ПДВ-рахунки: чи вирішить усі проблеми бізнесу законопроект 2173а, схвалений парламентом

Все про економіку та фінанси

Верховна Рада запізнилася з прийняттям законопроекту №2173 "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів", оскільки платники податків мали раніше отримати чітку відповідь про те, що їх чекає з 1 липня (тобто після переходу системи електронного адміністрування ПДВ з тестового режиму на постійну основу; відповідний законопроект Кабмін вніс у парламент лише 30 червня, а прийнятий він був 16 липня, - Finbalance).

Водночас приведення до нульового значення суми податку, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних станом на дату набуття чинності вказаного закону та прийняття рішення щодо незастосування штрафних санкцій за порушення термінів реєстрації податкових накладних до 1 жовтня 2015 року, «хочеться сподіватися, матиме позитивний вплив на фінансовий стан платників податків» (цитата).

Така думка висловлена в офіційній відповіді Асоціації платників податків України (АППУ) на запит редакції Finbalance щодо реалій та перспектив роботи системи ПДВ-рахунків.

У документі зазначається, що АППУ, з огляду на «значну кількість звернень платників податку», зверталася до міністра фінансів Н. Яресько та голови ДФС Р. Насірова щодо необхідності продовження тестового режиму електронного адміністрування податку на додану вартість до 1 січня 2016 року. «На жаль, голос платників податку на додану вартість та громадських організацій не був почутий», - констатують в Асоціації платників податків.

«Безумовно, треба було вчасно приймати законопроект №2960, продовжуючи тестовий режим системи електронного адміністрування ПДВ, і усувати наявні проблеми, виявлені під час тестового режиму, усунення яких здебільшого було передбачено законопроектом № 2173а.

Цей приклад свідчить про те, що не дивлячись на заяви високопосадовців щодо необхідності побудови нових стосунків у взаєминах влади і бізнесу, поважного до нього ставлення, все залишається тільки на словах», - підкреслюють в АППУ.

Наводимо нижче пряму мову Асоціації платників податків з її відповіді на запит Finbalance.

«Звернення, які надходять до Асоціації платників податків України, свідчать про те, що перші результати роботи на постійній основі системи електронного адміністрування податку на додану вартість для платників податку є більш негативними, ніж позитивними.

Найбільш негативним моментом є те, що до 1 липня 2015 року держава не забезпечила платникам податку на додану вартість коректних умов переходу від тестового режиму до роботи на постійній основі.

Зокрема, не були виправлені помилки у формулі, за допомогою якої визначається реєстраційна сума, тобто сума податку, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні.

Не були анульовані результати тестового режиму адміністрування шляхом приведення реєстраційної суми до нульового значення, як це передбачалось проектом Закону України " Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів" (реєстраційний № 2173а від 30.06.2015).

Результатом стала ситуація, коли у більшості платників податку на додану вартість станом на 1 липня значення реєстраційної суми було від’ємним, що потребувало поповнення спеціальних рахунків як умова для реєстрації податкових накладних, що здійснювалася починаючи з 1 липня.

Таким чином, система потребує законодавчих змін з метою зменшення її негативного впливу на платників податку на додану вартість.

На етапі тестового режиму системи електронного адміністрування ПДВ адміністраторам не вдалось забезпечити продуктивність, необхідну для створення та коректної обробки електронних документів в масштабах всієї країни, результатом чого стали численні випадки блокування процесу реєстрації та відправки електронних податкових накладних, що створювало суттєві правові ризики для платників податку.

Відсутність сервісу "Електронний кабінет платника податків" не дає можливості своєчасного та повного отримання платниками податку на додану вартість інформації з Єдиного реєстру податкових накладних, що створює додаткові проблеми при формуванні податкового кредиту, особливо для великих платників податку, інформації щодо розміру та складових реєстраційної суми, залишків на електронному рахунку.

Заради справедливості слід зазначити, що представники Державної фіскальної служби докладали максимум зусиль для виявлення всіх проблемних питань технічного характеру з метою оперативного їх усунення. Це ж стосується і виправлення методологічних помилок. На превеликий жаль, не відбулося вчасного законодавчого врегулювання цього питання станом на 1 липня 2015 року.

В ситуації, що склалася, важко давати поради для платників податків. Є законодавчі норми, які платники повинні виконувати. Але не шляхом припинення діяльності. Держава, нарешті, повинна зрозуміти, що можливості платників податків не безмежні, тим більше в цих непростих економічних та фінансових умовах.

Повинно бути знайдене компромісне рішення, яке не призведе до погіршення фінансового стану платників податків та ще більшого поглиблення фінансової кризи в державі.

Хочеться сподіватися, що приведення до нульового значення суми податку, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначену пунктом 2001.3 статті 2001 цього Кодексу, в тому числі усіх її складових, визначених цим Кодексом, станом на дату набуття чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів" (реєстраційний № 2173а від 30.06.2015), який був прийнятий Верховною Радою України 16 липня, та прийняття рішення щодо незастосування штрафних санкцій за порушення термінів реєстрації податкових накладних до 1 жовтня 2015 року матимуть позитивний вплив на фінансовий стан платників податку».

Нагадаємо, що в коментарях для Finbalance своє бачення нинішньої системи ПДВ-рахунків вже описали представники Ради підприємців при КабмініФедерації роботодавців, холдингу «Метінвест», аудиторських компаній "Делойт", PSP Audit й "Аксьонова та партнери".