Неофіційний текст Меморандуму з МВФ: основні положення

Все про економіку та фінанси

Сьогодні - після відкликання Міністерством фінансів заяви щодо конкретних умов співпраці між Україною та МВФ - у соцмережах та ЗМІ був оприлюднений лист влади України до МВФ та додаток до нього - Меморандум про економічну і фінансову політику.

У відповідних матеріалах зафіксовані такі наміри й зобов’язання офіційного Києва:

- зменшення інфляції нижче 7 відсотків до кінця 2019 року та до цільового діапазону НБУ на рівні 5% +/- 1 процентний пункт у 2020 році, “дозволивши при цьому коригування обмінного курсу, відповідно до основних економічних показників та здійснюючи купівлю іноземної валюти для виконання цільових показників програми щодо резервів”;

- тримання облікової ставки позитивною в реальному вираженні на перспективу з готовністю НБУ її підвищити “якщо інфляційний тиск загрожуватиме реалізації програми зменшення інфляції, передбаченої програмою”;

- узгодження політики пом’якшення валютних обмежень з цілями програми щодо резервів;

- обмеження дефіциту держбюджету 2,5 відсотками ВВП в 2018 році та 2,25 відсотками ВВП в 2019 році;

- скорочення соціальних норм для обчислення субсидій на житлово-комунальні послуги в середньому на 11 відсотків;

- утримання від запровадження (елементів) накопичувального другого рівня пенсійної системи; нових спеціальних пенсій або пільг;

- утримання від проведення будь-якої податкової амністії, введення нових податкових пільг або привілеїв та подальшої цільової прив’язки надходжень; неухвалення змін до податкової системи, що “можуть зашкодити фіскальній стійкості”;

- консолідація центральних та регіональних підрозділів ДФС у дві окремі юрособи: Податкову службу та Митну службу до кінця квітня 2019 року, при чому обидві служби звітуватимуть міністру фінансів (структурний маяк);

- призначення до кінця квітня 2019 року “ефективного та орієнтованого на реформи керівництва як Податкової, так і Митної служб, шляхом прозорого процесу відбору персоналу”;

- посилення ролі Мінфіну у нагляді за податковою та митною службами шляхом зміцнення його функцій нагляду та контролю;

- перегляд автоматичного механізму регулювання ціни на газ, щоб забезпечити автоматичне коригування оптової ціни на газ, що постачається домогосподарствам та для опалення, з 1 травня 2019 року до 80 відсотків від базової ринкової ціни, як визначено постановою Кабінету Міністрів України № 867 від 19.10.2018

- продаж “Нафтогазом” газу з 1 січня 2020 року для побутових споживачів та компаній-виробників теплової енергії за переважаючими ринковими цінами, а постачання за спецобов’язками (PSO) буде скасовано до 1 травня 2020 року;

- поступова монетизація субсидій;

- розділення НАК "Нафтогазу" на дві компанії (анбандлінг) та сертифікація оператора газотранспортної системи (ГТС);

- спрощення та прискорення процедури отримання дозволів на розвідку та розробку газових родовищ, одночасно забезпечуючи прозорість;

- встановлення вимоги для банків за результатами діагностики 2018 року мати мінімум 7 відсотків капіталу першого рівня та 10 відсотків КДК (CAR) до кінця березня 2019 року;

- врахування 24 найбільшими банками потреб у капіталі, що виникли за результатами стрес-тестування 2018 року за базовим сценарієм лише на 2018 рік (ці банки будуть мати час до кінця 2019 року для покриття потенційних потреб у капіталі в рамках несприятливого сценарію, а їхні плани реструктуризації повністю враховуватимуть наслідки амортизації застави за непрацюючими активами, відповідно до вимог постанови №351); якщо банки не відповідатимуть вимогам, передбаченим базовим сценарієм, НБУ вживатиме належних наглядових заходів, включаючи виведення з ринку до кінця червня 2019 року (структурний маяк);

- завершення Нацбанком до кінця березня 2019 року оцінки життєздатності бізнес-моделей 56 найменших банків; цей процес оцінки здійснюватиме Комітет НБУ з питань нагляду за участю співробітників МВФ та Світового банку у якості спостерігачів;

- змін положення про операції з пов’язаними особами, які враховуватимуть уроки, що їх винесено з практики застосування чинного положення протягом останніх 3 років;

- схвалення Верховною Радою проекту поправок до закону про ФГВФО, спрямованих на посилення його ефективності як санаційного органу до кінця березня 2019 року;

- завершення оцінки колективної придатності рад та кваліфікації вищого керівництва 20 найбільших банків до кінця грудня 2018 року; для наступних 15 найбільших банків таку оцінку буде зроблено до кінця вересня 2019 року, також для наступних 15 найбільших банків до кінця грудня 2019 року, а решта банків оцінюватиметься у 2020 році;

- починаючи з кінця березня 2019 року, ФГВФО розміщуватиме на своїй веб-сторінці список усіх позичальників, керівників та колишніх банківських акціонерів ліквідованих банків, які ще мають повернути свої борги, пов`язані з банкрутством установ, згідно з рішеннями суду;

- до кінця березня 2019 року ФГВ виставить на продаж активи щонайменше на 20 млрд грн; ФГВ продовжуватиме продавати активи за допомогою електронних платформ, одночасно гарантуючи, що кінцеві покупці неповернених позик пов`язаних сторін та власники банків не є одними і тими самими особами;

- Міністерство фінансів буде регулярно надавати звіти, що узагальнюватимуть прогрес у відновленні активів та у судових процесах стосовно чотирьох державних банків, а перший звіт буде опубліковано до кінця березня 2019 року (структурний маяк);

- вживання подальших заходів для сприяння вирішенню питань непрацюючих позик;

- призначення незалежних членів наглядових рад в Ощадбанку та Укрексімбанку, відповідно до нового закону (після створення переважною мірою незалежних наглядових рад у ПриватБанку та Укргазбанку) до кінця березня 2019 року;

- до кінця квітня 2019 року Міністерство фінансів підпише Меморандум про взаєморозуміння з кожним державним банком, який визначить межі їх взаємовідносин з тим щоб гарантувати, що ці банки працюватимуть на комерційній основі та будуть ізольовані від політичного втручання з оперативних питань;

- згідно з Засадами стратегічного реформування державного банківського сектору, будуть зроблені необхідні кроки, щоб відкрити шлях для входження ЄБРР та МФК до капіталу Ощадбанку та Укргазбанку відповідно;

- у цьому ж контексті - націленість на скасування чинної повної державної гарантії депозитів в Ощадбанку до кінця грудня 2019 року;

- прийняття закону про спліт та посилення інституційної спроможності НКЦПФР до кінця березня 2019 року;

- запуск роботи Вищого антикорупційного суду до кінця червня 2019 року; до кінця квітня після номінації кандидатів Вищою радою правосуддя, принаймні 35 антикорупційних суддів з бездоганною репутацією та відповідними професійними навичками будуть призначені до ВАСу відповідно до Закону № 2018/2447;

- зовнішній аудит НАБУ буде проводитися групою поважних експертів з міжнародним досвідом; має бути завершений до кінця липня 2019 року; технічне завдання для проведення зовнішнього аудиту НАБУ буде розроблено в консультації з фахівцями МВФ;

- НАЗК забезпечить НАБУ прямим та безпечним електронним доступом до повних майнових декларацій всіх осіб, які підпадають під підслідність НАБУ;

- боротьба з відмиванням коштів, отриманих злочинним шляхом;

- підготовку до продажу відповідно до найкращих міжнародних практик шести великих державних підприємств за сприяння авторитетних консультантів та до кінця грудня 2018 року розпочнемо тендер на продаж ПАТ «Центренерго»; після цього будуть проведені тендери на продаж вугільної компанії "Краснолиманська", підприємств "Індар" та "Президент-Готель-Київ" у першій половині 2019 року

- продовження підготовки до створення прозорого ринку землі сільськогосподарського призначення: “Робоча група, до складу якої увійшли відповідні міністерства, у співпраці зі Світовим банком підготувала проект закону про обіг земель, який має на меті дозволити продаж землі за умови дії адекватних запобіжників, і ми розпочали кампанію з інформування громадськості для пояснення переваг цієї реформи”.