Найбільше на касові апарати витратять дрібні підприємці, - Державна регуляторна служба

Все про економіку та фінанси

Державна регуляторна служба проаналізувала витрати суб`єктів малого підприємництва на виконання норми законодавства щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій. Розрахунки здійснювались за допомогою Європейської методики - SME-test та стосувалися витрат підприємців за перший рік впровадження РРО на один апарат. Як було, встановлено, вартість впровадження РРО для ІІІ групи становитиме 4 млрд грн, а для ІІ - 37 млрд грн. Такі дані навела глава Державної регуляторної служба Ксенія Ляпіна в колонці на «Економічній правді».

«Оцінка результатів аналізу витрат на виконання регуляторних вимог щодо запровадження РРО свідчить про суттєве збільшення фінансового навантаження на суб`єктів господарської діяльності - від 4,7% до річного обсягу доходу для платників єдиного податку другої групи.

Третю групу платників єдиного податку можна поділити на умовні підгрупи.

Ті, у яких обсяг реалізації сягає 2 млн грн на рік, за перший рік застосування касових апаратів витратять 71 тис грн або 3-4% доходу. У бюджет при цьому вони сплачують 4% від доходу. Отже, на заходи з впровадження та адміністрування касового апарата вони сплатять стільки, скільки сплатять у бюджет.

Друга підгрупа - це підприємці, дохід яких сягає максимальної межі цієї категорії - до 20 млн грн на рік. Для них витрати на РРО становитимуть лише 0,35%, що говорить про нерівні конкурентні умови. Чим дрібніший суб`єкт підприємництва, тим дорожче йому обійдеться застосування РРО», - констатувала Ксенія Ляпіна.

На її думку, запровадження РРО не дасть позитивного фіскальний ефекту і збільшить вартість адміністрування бізнесу, що не сприятиме детінізації економіки. Також це створить нерівні конкурентні умови для ведення підприємницької діяльності суб`єктами господарювання, бо чим дрібніший суб’єкт підприємництва, тим дорожче йому коштуватиме застосування РРО.

«Державний бюджет зазнає значних втрат від адміністрування введення в експлуатацію РРО суб`єктами малого бізнесу на понад 53 млн грн, створить додаткові витрати на адміністрування та опрацювання звітності суб`єктів та здійснення контрольних функцій Державною фіскальною службою.

Крім того, це сприятиме додатковим корупційним ризикам (вибіркові перевірки, додаткові штрафи), не призведе до обмеження контрабанди та контрафакту, не виключає приховування готівки, знівелює суть спрощеної системи оподаткування.

Такі дрібні підприємці не мають відповідного фахового рівня, освіти. Вони або повинні додатково витрачатися, наймаючи бухгалтера, або займатися цим власноруч, від чого зростає вірогідність помилок.

Це великий тягар легальних підприємців. Той, хто збирається зловживати, введе малу номенклатуру і буде "з-під поли" продавати все, що захоче.

Точиться дискусія і про купівлю касового апарата. Це також не вирішить проблему. Так, це дорога покупка, але слід додати ще й вартість адміністрування. Навіть якщо ми подаруємо підприємцям касові апарати, ми не вирішимо проблему.

Крім того, підприємці купуватимуть дешеві моделі, які часто ламаються. Їх ремонт та обслуговування, яке гарантує фіскальну складову, коштують дорого. Проблема полягає не стільки у самому апараті, скільки в обліку та помилках, які виникатимуть у дрібних підприємців, які не мають відповідних навиків та знань.

Таким видом торгівлі займаються люди, які не змогли знайти себе в інших сферах. Це "підприємництво проти бідності", а не заради амбітних цілей і розвитку. Цей факт потрібно враховувати при формуванні вимог до ведення такого виду бізнесу. Якщо ми хочемо легальної діяльності, то мусять бути реальні вимоги», - зазначила глава Державної регуляторної служби.

Нагадаємо, що законом "Про внесення змін до Податкового кодексу та деяких законодавчих актів щодо податкової реформи" від 28 грудня 2014 року №71-VIII введено обов`язкове використання РРО платниками єдиного податку другої-третьої груп. Ця норма не поширюється на платників, що продають товари на ринках і через засоби пересувної мережі. Норми набирають чинності з 1 січня 2016 року для другої групи і з 1 липня 2015 року - для платників єдиного податку третьої групи.