Податкова міліція з 01 січня – поза законом, ВР її випадково ліквідувала?

10.01.2017, 21:00

Нардеп Тетята Острікова заявила, що податкова міліція з 01 січня 2017 року «знаходиться поза законом».

«Відповідний розділ ХVІІІ-2 «Податкова міліція» виключений з Податкового кодексу, що набуло чинності з 01.01.17 року. Планувалося, що норма про ліквідацію податкової міліції набуде чинності разом з новим законом про створення фінансової поліції, ймовірність прийняття якого цим складом Ради близька до нуля. Тобто ніколи. Так і голосувалося при цій умові. Однак, в законопроекті змінили номер пункту про податкову поліцію, а в перехідних положеннях, які стосуються набрання чинності відповідними нормами - номер змінити забули. І виходить, що пункт 134 про виключення з Податкового кодексу розділу ХVІІІ - 2 «Податкова міліція» набрав чинності. Про одне тепер шкодую, що не голосувала за цей закон.

Якщо серйозно, то йдеться про пункт 134 з закону № 1797-VIII від 21 грудня 2016 поку про внесення змін до Податкового кодексу України, який звучить так: «134. Розділ XVIII2 виключити». А ось пункт з цього ж закону щодо набуття чинності його нормами: "ІІ. Прикінцеві та перехідні положення 1. Цей Закон набирає чинності з 1 січня 2017 року, крім: ... пункту 133 розділу І (щодо виключення розділу ХVІІІ-2) − з дня набрання чинності законом, який визначає правові основи організації та діяльності центрального органу виконавчої влади, на який покладається обов’язок забезпечення запобігання, виявлення, припинення, розслідування та розкриття кримінальних правопорушень, об’єктом яких є фінансові інтереси держави та/або місцевого самоврядування, що віднесені до його підслідності відповідно до Кримінального процесуального кодексу України, та інших осіб, з якими цей орган взаємодіє.»

Як видно, пункту 134 немає в переліку виключень, норми яких набувають чинності разом з законом про створення служби фінансових розслідувань. Це означає, що зараз немає правових підстав для діяльності податкової міліції, у неї немає законних прав та визначених законом повноважень. Однак, і сам орган в установленому порядку, відповідно до закону, не ліквідований, правонаступник його не визначений, кримінальні провадження, справи та документи нікому не передані, підслідність злочинів в КПК, зокрема про ухилення від сплати податків, залишилася за податковою міліцією. Де-юре, правовий статус податкової міліціі наразі – «поза законом». Де-факто, вона не ліквідована, співробітники не звільнені, провадження не передані, продовжує свою діяльність.

З ситуації можна вийти двома шляхами:

1) отримати певне роз`яснення (на мою думку, сумнівне з точки зору правової чистоти) про те, що це технічна помилка і пункт 134 закону має набути сили разом з відповідним законом про створення фінансової поліції; або

2) внести зміни в Податковий кодекс, пройшовши через процедуру розгляду законопроекту, передбачену Законом України «Про Регламент».

Але є і третій варіант. Якщо з Божою поміччю сталася така "прикра" помилочка, треба використати момент для розгляду та ухвалення нового закону про створення фінансової поліції. Це до речі і на виконання Коаліційної угоди, і перед МВФ вже прострочене зобовязання. І законороект відповідний номер 4228 про фінансову поліцію вже давно підготовлено і внесено в Парламент», - зазначила Т. Острікова.

Згодом міністр фінансів Олександр Данилюк заявив, що не підтримує виправлення "технічної помилки" Верховної Ради, яка призвела до того, що податкова міліція опинилася поза законом з 01 січня.

«Податкова міліція однозначно має бути ліквідована. Ми планували зробити це разом із створенням нової не силової, а дійсно ефективної аналітичної фінансової поліції.

У кінці 2016 року через технічну помилку Верховна Рада фактично оголосила податкову міліцію поза законом вже з 1 січня 2017 року.

Чи варто виправляти помилку, знову легалізуючи репресивну податкову міліцію? Очевидно, що ні. Треба рухатись тільки вперед. Тому найближчими днями Мінфін внесе на розгляд Уряду законопроект про створення фінансової поліції, на який чекає бізнес, і про який також йдеться у меморандумі з МВФ

Погодження зацікавленими сторонами відповідного законопроекту очевидно затягнулось.

Наразі ми відпрацьовуємо коментарі Мін’юсту та приймемо ті, які відповідають нашим принципам створення нової служби, а саме:

1. Зміна силового підходу на аналітичний
2. Скорочення штату з 15000 чоловік до 2500
3. Невтручання в роботу чесного бізнесу
4. Оновлення персоналу через прозорий конкурс та незалежну відбіркову комісію. Представники силового блоку не можуть становити більше 25% від загального штату
5. Зарплати, які зменшать ризик корупції та дадуть змогу залучити найкращі кадри

Ми плануємо подати проект закону на розгляд уряду на найближчому засіданні та після ухвалення направити законопроект до парламенту. У цьому законопроекті бажано, щоб депутати все ж таки уникли «технічних помилок», - зазначив урядовець.

Натомість перший заступник голови ДФС Сергій Білан заявив, що податкова міліція продовжує виконувати свої обов’язки.

«Розчарую тих комбінаторів, які цими днями вже нафантазували собі глобальні плани, аби не платити податки та вести тіньовий бізнес. Ми й надалі продовжуємо працювати, захищаючи економічні інтереси держави», – зазначив Сергій Білан, додавши фото листа Комітету з питань податкової та митної політики від 12.01.2017 №04-27/10-1226 з роз’ясненням ситуації щодо «технічної помилки» з ліквідацією податкової міліції.

"Зокрема, у листі зазначається, що питання набрання чинності положень Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні» №1797 від 21 грудня 2017 року врегульоване пунктом І розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення».

Так, зміни набирають чинності з дня набрання чинності законом, який «визначає правові основи організації та діяльності центрального органу виконавчої влади, на який покладається обов’язок забезпечення запобігання, виявлення, припинення, розслідування та розкриття кримінальних правопорушень, об’єктом яких є фінансові інтереси держави та/або місцевого самоврядування, що віднесені до його підслідності відповідно до Кримінального процесуального кодексу України та інших осіб, з якими цей орган взаємодіє».

Тобто, за висновком комітету, «до дня набрання чинності вищевказаним законом, податкова міліція діє у чинному правовому полі, виконує функції, покладені на неї законодавством, та на її діяльність поширюються положення відповідних законодавчих актів», - йшлося в повідомленні ДФС.


 

comments powered by Disqus