За даними НБУ, в другому півріччі він та уряд має виплатити по зовнішнім боргампонад 2 млрд дол (основна сума та відсотки/купони за кредитами), ще близько 6 млрд дол – у 2019 році.
“Поточна програма розширеного фінансування EFF завершується у березні 2019 року, Україна поки не отримала 6.2 млрд СПЗ з передбаченого обсягу у 12.3 млрд СПЗ (близько 9 млрд дол.).
Якщо країна отримає ще два транші до кінця поточної програми, то коротко- та середньострокові ризики для макроекономічної та фінансової стабільності зведуться до мінімуму.
В найближчі місяці питання отримання фінансування від МФО стане критичним. Погашення та обслуговування зовнішнього боргу починають тиснути на міжнародні резерви. За перші п’ять місяців 2018 року їх обсяг скоротився на 3.7% до 18.1 млрд дол.
Нинішній рівень резервів поки комфортний, проте його зниження може спровокувати девальваційні очікування та негативно вплинути на рівновагу на валютному ринку та на готовність зовнішніх кредиторів рефінансувати борги приватного сектору”, - попереджає Нацбанк.
За його висновками, за будь-якого сценарію розвитку відносин із МВФ Україні доведеться виходити на міжнародний ринок запозичень. Це відбуватиметься в умовах зростання дохідності єврооблігацій через дедалі жорсткішу монетарну політику в США.
З одного боку, ФРС скорочує баланс, ліквідовуючи цінні папери з портфеля. Через це грошова база вже знизилася на понад 150 млрд дол. з кінця грудня до кінця травня. З іншого – підвищення облікової ставки зумовлює зростання дохідності держоблігацій США: за десятирічними паперами вона досягла 3% уперше з початку 2014 року. Цей рівень зіставний із Польщею (3.2%), Угорщиною (3.2%), Китаєм (3.7%), Таїландом (2.7%) за принципово різних кредитних рейтингів. Підвищення вартості грошей може негативно вплинути на ризикові активи в розрізі як класів (корпоративні облігації з низьким рейтингом та акції), так і країн (активи із країн, що розвиваються). Податкова реформа, ухвалена в США наприкінці минулого року, підсилить тенденцію, адже призведе до збільшення дефіциту бюджету та пропозиції державного боргу. Разом це може зумовити відплив капіталу з ризикових активів та країн, що розвиваються, наголошує НБУ.
“За оцінками Міжнародного інституту фінансів (IIF), найбільш уразливими до змін в “апетиті до ризику” серед інвесторів та до відпливу капіталу є Україна, Китай, ПАР, Туреччина та Аргентина”, - резюмує Нацбанк.