28 березня Окружний адмінсуд м. Києва задовольнив позов ТОВ “Ай Ті Фінанс” до НБУ (в справі №826/477/16) та скасував рішення Нацбанку №651 від 30.12.2015 («Про зупинення до усунення порушень надання послуг з переказу коштів у внутрішньодержавній платіжній системі 24NONSTOР, платіжною організацією якої є ТОВ «Ай Ті Фінанс», за порушення законодавства України з питань діяльності платіжних систем») та №45 від 04.02.2016 («Про виключення ТОВ «Ай Ті Фінанс» з операторів послуг платіжної інфраструктури внутрішньодержавної платіжної системи 24NONSTOP»).
У ході судового процесу ТОВ “Ай Ті Фінанс” висловлювало думку, що прийнятті відповідних рішень НБУ перевищив повноваження та порушив Конституцію в частині зворотної дії закону в часі, оскільки певні норми Положення про застосування НБУ заходів впливу за порушення об`єктами нагляду (оверсайта) законодавства України з питань діяльності платіжних систем в Україні в редакції від 26.11.2015 набули чинності вже після проведення відповідної перевірки.
Згідно з судовими матеріалами, НБУ прийняв рішення №651 на підставі того, що
- ТОВ “Ай Ті Фінанс” не забезпечило виконання постанови Нацбанку від 06.08.2014 щодо зупинення операцій з переказу коштів через програмно-технічні комплекси самообслуговування (ПТКС), “які належать ТОВ "Ай Ті Фінанс" на правах оренди та знаходяться на території, непідконтрольній українській владі (за даними СБУ, позивач продовжував обслуговування, інкасацію та приймання платежів у 24NONSTOP на окупованих територіях Донецької та Луганської областей і після 06.08.2014);
- надавалися послуги платіжної системи, що не були узгоджені з НБУ;
- порушувалися строки проведення переказів коштів;
- подавалася неповна та недостовірна статична звітність тощо.
Як зазначається, за невиконання рішення №651 від 30.12.2015 Нацбанк наступним своїм рішення №45 від 04.02.2016 виключив з Реєстру платіжних систем, систем розрахунків, учасників систем та операторів послуг платіжної інфраструктури ВПС 24 NONSTOP, платіжною організацією якої є ТОВ "Ай Ті Фінанс".
Як констатував Окружний адмінсуд м. Києва, в листопаді 2015 року вніс зміни до нормативної бази та передбачив можливість прийняття рішення про обмеження надання об`єктом нагляду окремих видів послуг як у разі виявлення порушень (тобто відразу після виявлення такого факту), так і у разі неусунення порушень, на які було звернено увагу раніше.
“Таким чином, вимоги до об`єктів нагляду в новій редакції стали більш жорсткими. За таких обставин застосування відповідачем нової, більш жорсткої правової норми, яка погіршує попереднє становище, суперечить положенню статті 58 Конституції України, згідно якої закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Крім того, частина друга зазначеної статті Конституції передбачає, що ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення.
Частиною четвертою статті 56 Закону України «Про Національний банк України» передбачено, що нормативно-правові акти НБУ не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони згідно із законом пом`якшують або скасовують відповідальність.
Відтак, застосувавши Положення в редакції від 26 листопада 2015 року до встановлених правопорушень за період з 13 жовтня 2015 року по 09 листопада 2015 року, НБУ порушив положення статті 58 Конституції України та статтю 54 Закону України «Про Національний банк України»”, - констатував Окружний адмінсуд м. Києва.