НБУ хоче обмежити готівкові розрахунки, аби податківці контролювали витрати фізосіб

Все про економіку та фінанси

Задекларований Нацбанком намір збільшити частку безготівкових розрахунків у т.ч. з допомогою зниження ліміту для готівкових розрахунків зі 150 тис грн. до 50 тис грн є спробою влади, з одного боку, спонукати процеси детінізації економіки, а з іншого боку – підвищити фіскальний тиск на фізосіб. Таку думку висловив директор аналітичної групи DA VINCI Анатолій Баронін.

«Перехід на безготівкові розрахунки є єдиним ефективним засобом контролю витрат платників податків, що в поєднанні з зіставленням з даними за доходами у податкових органах дасть можливість державі організувати систему застосування санкцій та посилення платіжної дисципліни.

Темпи зниження стелі готівкового розрахунку знижується досить різко: зі 150 000 до 50 000 грн., незважаючи на девальвацію національної валюти і зростання інфляції. Ініціатива Нацбанку лежить у площині очікувань 1 січня 2016, коли будуть внесені зміни до Податкового кодексу, і всі платежі на суму більше 50 тис. грн. підлягатимуть обов`язковій реєстрації в ДФС. Регулятор, таким чином, прагне істотно збільшити дохідну частину держбюджету України», - констатував А. Баронін.

Як повідомляв Finbalance, 11 березня Кабінет Міністрів та Національний банк прийняли спільну постанову №99 «Про затвердження плану заходів на 2015 рік із запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».

У документі серед іншого передбачено доручення Мінфіну, Державній фіскальній службі та Мін’юсту до кінця першого півріччя-2015 вивчити питання щодо необхідності внесення змін до Податкового кодексу України стосовно «особливого порядку одноразового декларування фізичними особами коштів, майна та валютних цінностей для подальшого контролю за витратами і доходами громадян із застосуванням непрямих методів».

Додамо, що в Меморандумі з МВФ українська влада взяла на себе зобов`язання продовжити реалізовувати заходи, започатковані в 2015 році з розширення бази і подальшого підвищення прогресивності оподаткування. «Це включатиме кроки в напрямку кращого визначення і оподаткування доходів і статків заможних громадян за технічної підтримки з боку МВФ», - йдеться в документі.

У законі «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо податкової реформи», який був прийнятий Верховною Радою 28 грудня, передбачено, що Кабінет Міністрів має до 1 березня 2015 року розробити та подати на розгляд Верховної Ради законопроект щодо формування “нульової” бази оподаткування для здійснення у подальшому контролю за доходами і витратами громадян (це зроблено не було, - ред.).

Воно мало передбачати обов’язкове одноразове декларування фізичними особами своїх активів (матеріальних, нематеріальних, грошових) з наданням таким фізичним особам – декларантам державних гарантій щодо звільнення від оподаткування задекларованих активів, звільнення від відповідальності за несплату податків із задекларованих активів під час їх одержання (набуття у власність) та відсутності вимог до обов’язкового розміщення задекларованих грошових коштів на банківських рахунках, а також запровадження непрямих методів контролю за відповідністю доходів і витрат фізичних осіб, передбачивши на рівні закону конкретні механізми та порядок здійснення непрямих методів контролю.

Згідно з проектом змін до законодавства, який у грудні підготував Мінфін, передбачалося, що декларування активів (з наступною податковою амністією) буде добровільне. У разі неподання разової декларації для визначення зобов’язань за непрямими методами задекларованими буде вважатися вартість активів у розмірі 200 тисяч гривень та вартість інших активів, які зареєстровані у встановленому законодавством порядку станом на 1 січня 2015 року.

За версією Мінфіну застосування непрямих методів оподаткування доходів передбачатиметься у разі коли:

- вартість активів, що перебувають у власності платника податків, перевищує суму документально підтверджених та/або задекларованих джерел походження коштів або майна, використаних для придбання таких активів, в розмірі, що перевищує розмір 40 мінімальних заробітних плат;

- обсяг здійснених витрат платником податків перевищує суму документально підтверджених та/або задекларованих джерел походження активів, використаних для здійснення таких витрат, в розмірі, що перевищує розмір 40 мінімальних заробітних плат.