НАБУ розслідує купівлю Укрексімбанком локомотивів General Electric для Укрзалізниці

Все про економіку та фінанси

6 вересня Солом’янський райсуд м. Києва в рамках кримінального провадження №52018000000000428 задовольнив клопотання детективів НАБУ та надав їм тимчасовий доступ до документів (з можливістю вилучення копій), які перебувають у володінні Укрексімбанку й стосуються укладання в 2018 році договору фінансового лізингу між Укрексімбанком і ПАТ «Укрзалізниця» та відповідної поставки 30 залізничних локомотивів General Electric.

Як зазначається, розслідування було розпочате за заявою нардепа (його ім’я та прізвище не уточнюється) на виконання ухвали слідчого судді Солом`янського райсуду м. Києва від 11.04.2018, базуючись на інформації, що “лізингодавцем та лізингоодержувачем було допущено суттєве перевищення цін на вказані локомотиви в порівнянні з ринковими цінами за якими здійснювалася поставка локомотивів іншим покупцям” (цитата).

Детективи НАБУ отримали право доступу в т.ч. до

- договорів поставки (купівлі-продажу) або інших договорів, що їх замінюють та/або доповнюють, між Укрексімбанком, ПАТ “Укрзалізниця” і ТОВ «Джиі Україна» (у держреєстру його засновником вказана компанія “Дженерал Електрик Інтернешнл (Бенілюкс) Б.В.”, відповідно до яких вказані структури домовилися щодо поставки банку локомотивів для подальшої передачі їх банком у фінансовий лізинг “Укрзалізниці”;
- документів на погодження Кабміном як вищим органом ПАТ «Укрзалізниця» та іншими центральними органами виконавчої влади отримання у користування локомотивів на умовах фінансового лізингу;
- документів, складених за результатами проведення випробування в тестовому режимі локомотивів General Electric ТЕ33А (General Electric ТЕ33АС) в Україні;
- обгрунтування вибору компанії «General Electric» як продавця та виробника локомотивів.

Нагадаємо, в лютому 2018 року «Укрзалізниця» та General Electric підписали рамкову угоду щодо 15-річного партнерства оновлення та модернізації рухомого тягового складу. Як зазначалося, загальна вартість проекту може сягнути 1 млрд дол.

Як повідомлялося, наприкінці 2018 року та впродовж першого кварталу 2019 року планується постачання 30 вантажних дизельних локомотивів GE TE33AC з рівнем локалізації 10%. Їх виробництво стартує на початку 2018 року в США і перші поставки заплановані цієї осені. При цьому поступово рівень локалізації буде доведений до 40%. Українські підприємства, які будуть залучені в кооперацію та сертифіковані GE, отримають змогу стати постачальником товарів та послуг для GE та інших виробників під час реалізації аналогічних проектів в інших країнах. Попередньо йшлося про локалізацію виробництва на базі Крюківського вагонобудівного заводу. Загальний обсяг постачань локомотивів до 2034 року сягне 225.

Як констатувалося, для постачання перших 30 тепловозів було укладено договір купівлі-продажу між General Electric і державним Укрексімбанком на 140 млн дол. Голова правління Укрексімбанку Олександр Гриценко повідомляв, що договір підписано під гарантії американського банку Citi.

Також зауважувалося, що в рамках угоди в Україні необхідно також створити базу для довгострокового технічного обслуговування тепловозів і модернізувати 75 локомотивів із наявного парку "Укрзалізниці".

Глава “Укрзалізниці” Андрій Кравцов заявляв, що “ціна покупки локомотивів General Electric була як мінімум не вищою, ніж покупка аналогічних локомотивів іншими країнами” (цитата).

У вересні він повідомляв, що в Україну прибув перший локомотив General Electric.