НАБУ розслідує можливі збитки "Укрзалізниці" на 205 млн грн через невиплату боргів ПІБу

Все про економіку та фінанси

Відповідно до ухвали Солом’янського райсуду м. Києва від 20 червня, детективи НАБУ здійснюють досудове розслідування в кримінальному провадженні №52017000000000522 за фактом “зловживання службовими особами ПАТ «Укрзалізниця» своїм службовим становищем, шляхом невиконання/несвоєчасного та не у повному обсязі виконання грошових зобов`язань у вигляді сплати кредитної заборгованості по кредитним договорам, укладеними ДП «Південна залізниця» і ДТГО «Південно-Західна залізниця» з ПАТ «Промінвестбанк», строк погашення яких минув 03.03.2015 та 22.12.2014 відповідно, що завдало тяжких наслідків ПАТ «Укрзалізниця» у вигляді нарахування неустойки, 3% річних та інфляційних нарахувань в сумі 204 591 560 грн” (цитата).

Крім того, зазначається, що “внаслідок невиконання/несвоєчасного та не у повному обсязі виконання грошових зобов`язань ДП «Південна залізниця» і ДТГО «Південно-Західна залізниця» за вищевказаними кредитними договорами, ПАТ "Укрзалізниця" зобов`язано було виплатити держателям облігацій розміщених Компанією "Шортлайн Пі Ел Сі" в 2013 р. на Ірландській фондовій біржі вейвер, що потягло за собою додаткові витрати” (цитата).

20 червня суд задовольнив клопотання НАБУ та надав детективам НАБУ доступ документів, які становлять охоронювану законом таємницю та перебувають у володінні ПАТ «Укрзалізниця» з наданням можливості отримати їх копії. Йдеться про

- всі протоколи засідань правління ПАТ «Укрзалізниця» за період з 2015 року по дату винесення ухвали слідчим суддею, з усіма додатками, а також всі документи, які надавалися членам правління на засідання правління та перед засіданнями правління; копії відеозаписів, аудіозаписів, стенограм засідань правління ПАТ «Укрзалізниця»;
- всі контракти, укладені з головою правління ПАТ «Укрзалізниця» та членами правління ПАТ «Укрзалізниця» за період з 2015 року по дату винесення ухвали слідчим суддею.

Як писав Finbalance, Промінвестбанк подав позови до “Укрзалізниці” та її структурних підрозділів про стягнення заборгованості на 214 млн дол. Обсяг позовних вимог Сбербанку сягає 118 млн дол, у випадку ВТБ Банку - 1,2 млрд грн. Про боргові спори «Укрзалізниці» з Таскомбанком, ПУМБ, Ощадбанком, ВБР, Альфа-Банком читайте тут.

Разом з тим, “Укрзалізниця” подала низку позовів до Промінвестбанку про визнання недійсними низки положень кредитних договорів та внесення змін до них. Частину з позовних вимог “Укрзалізниця” аргументовує тим, що зміни до угод вносилися без погодження з Мінфіном та Мінінфраструктури. Принаймні один з позовів “Укрзалізниці” - в справі №910/15453/17 - був задоволений судом першої інстанції, який визнав недійсним положення одного з кредитних договорів щодо встановленого дедлайну для повернення позики (22.12.2014).

У березні-2017 «Укрзалізниця» звернулася за роз’ясненнями до Кабміну, чи варто повертати Промінвестбанку борги, з огляду на ризик того, що відповідні кошти, як зазначалося, можуть бути спрямовані на фінансування тероризму та підтримку військової агресії Росії проти України. 07.12.2017 Госпсуд м. Києва задовольнив позов Промінвестбанку та визнав вказану інформацію УЗ “недостовірною та такою, що принижує ділову репутацію Промінвестбанку” (цитата з матеріалів судової справи №910/16027/17).

Як писав Finbalance, відповідно до ухвали Печерського райсуду м. Києва від 09.08.2017, Головна військова прокуратура Генпрокуратури здійснює процесуальне керівництво у кримінальному провадженні №42017000000000861 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст.258-5 Кримінального кодексу («Фінансування тероризму»).

У документі наводилися дані прокуратури, що «керівництво та посадові особи ПАТ «Укрзалізниця» шляхом формального представництва інтересів ПАТ «Укрзалізниця» в судах створюють широку можливість стягнення понад 7 мільярдів 758 мільйонів гривень [боргів] утворених протягом 2007-2013 років ДП «Донецька залізниця» перед банківськими установами із капіталом Російської Федерації». Як констатувалося, виконання рішень судів «тягне тяжкі наслідки ПАТ «Укрзалізниця». В ухвалі суду серед банків з російським держкапіталом був названий лише Сбербанк (59 млн дол), також згадана компанія «ВТБ Лізинг України» (34,9 млн дол).

Відповідно до ухвали Печерського райсуду м. Києва від 22.06.2018, Генпрокуратура здійснює процесуальне керівництво досудовим розслідуванням у кримінальному провадженні № 42018000000001287 за “фактами ухилення від сплати податків, зборів (обов`язкових платежів), зловживання службовим становищем та службового підроблення, що спричинило тяжкі наслідки службовими особами ПАТ «Українська залізниця» та її структурними підрозділами” (цитата).

За даними слідства, мала місце несплата податку з доходів нерезидента на суму близько 150 млн грн при тому, що службові особи ДП «Донецька залізниця», ДТГО «Львівська залізниця», ДП «Придніпровська залізниця», ДП «Одеська залізниця», ДТГО «Південно-Західна залізниця», ДП «Південна залізниця», ПАТ «Українська залізниця» з 2013 року вносили та вносять в податку та фінансову звітність, пов`язану із відображенням взаємовідносин з нерезидентом - позикодавцем «SHORTLINE PLC» (за договорами позик від 16.05.2013 на загальну суму 500 млн. доларів США), “завідомо неправдиві відомості, зокрема щодо застосування положення Конвенції між Урядом України і Урядом Сполученого Королівства Великобританії і Північної Ірландії про усунення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на доходи і на приріст вартості майна від 10.02.1993” (цитата).

Як зауважувалося, 16.05.2013 ДП «Донецька залізниця», ДТГО «Львівська залізниця», ДП «Придніпровська залізниця», ДП «Одеська залізниця», ДТГО «Південно-Західна залізниця», ДП «Південна залізниця» уклали з нерезидентом «SHORTLINE PLC» шість договорів позик на загальну суму 500 млн. доларів США. Згодом відбулись зміни первісних резидентів - позичальників на резидента-позичальника ПАТ «Українська залізниця» на підставі одного договору про внесення змін і доповнень від 19.02.2016, що зареєстровано в НБУ 10.03.2016 за №19026 з одночасним анулюванням реєстрації договорів первісних резидентів - позичальників.

На 01.05.2018 заборгованість за основною сумою лишалася 500 млн дол. За весь період дії угод було сплачено відсотки на 192,8 млн дол, комісії та додаткові платежі - на 2,2 млн дол.

22.06.2018 Печерський райсуд м. Києва кількома своїми ухвалами задовольнив клопотання ГПУ та надав прокурорам тимчасовий доступ до документів (з можливістю виїмки копій), які знаходяться в Кабміні, “Укрзалізниці” та Ощадбанку і стосуються залучення структурними підрозділами “Укрзалізниці” згаданих позик на 500 млн дол.

Нагадаємо, "Укрзалізниця" в травні 2013 року розмістила дебютний випуск єврооблігацій на $500 млн із терміном обігу п`ять років через спеціально створену компанію Shortline PLC.

У березні 2016 року "Укрзалізниця" реструктуризувала єврооблігації, пролонгувавши термін погашення до 15 вересня 2021 року і підвищивши процентну ставку з 9,5% до 9,875% річних. Також було змінено графік погашення основної суми позики: 60% повинно бути оплачено в 2019 році, 20% - у 2020 році і 20% - у 2021 році.

Крім того, власники цінних паперів кілька разів погоджувалися на відмову від умови крос-дефолту в зв`язку з реструктуризацією держпідприємством певної внутрішньої заборгованості.

В. о. голови "Укрзалізниці" Євген Кравцов розповідав, що борг УЗ перед кредиторами сягає 39 млрд грн. «Цього року у нас не заплановано великих виплат. Вони починаються з 2019 року. Це виплати за єврооблігаціями - 300 млн євро. Цього року - лише регулярна виплата кредиторам. У цілому «Укрзалізниці» потрібно виплатити 39 млрд грн боргів. Це не таке велике навантаження, і у нас є запас для запозичення», - сказав він.

Є. Кравцов зазначав, що наступного року планується провести реструктуризацію кредитів у зв`язку з високими процентними ставками. «На наступний рік ми плануємо провести реструктуризацію. Потрібно попрацювати з внутрішнім портфелем, адже у нас історично високі процентні ставки. Нам необхідно попрацювати з кредиторами і знизити їх. Також потрібно почати підготовку до випуску єврооблігацій. Зараз у нас є 500 млн доларів на Ірландській біржі», - сказав в. о. голови держкомпанії.

Крім того, він повідомив, що тривають переговори і судові процеси з російськими банками. «Є питання і політичного плану. Ми в судових процедурах з одним банком на кілька мільярдів гривень і абсолютно спокійно ставимося до цього. Аудиторський висновок є, і ризиків ми не бачимо», - наголосив Кравцов.

Раніше Кравцов заявив, що «Укрзалізниця» планує упродовж 1,5-2 років здійснити емісію єврооблігацій на 1-1,5 млрд дол.

У квітні агентство S&P підвищило довгостроковий рейтинг дефолту емітента (РДЕ) "Укрзалізниці" до рівня "ССС +" з "SD" (обмежений дефолт).

"Підвищення рейтингу відображає той факт, що "Укрзалізниця" завершила реструктуризацію значної частки боргів і домоглася виключення з умов обігу єврооблігацій на $500 млн з терміном обігу до 2021 року застереження про крос-дефолт за ще неврегульованим зобов`язаннями на 3,9 млрд грн ($153 млн) перед місцевим банком", - констатували фахівці агентства.

S&P додало, що переговори із неврегульованих зобов`язань, що становлять близько 12% боргів підприємства, тривають протягом кількох років. Агентство очікує, що уряд України намагатиметься всіляко уникнути будь-якої процедури банкрутства, тоді як тривалі переговори не впливають на операційну діяльність "Укрзалізниці", на її капітальні витрати і здатність обслуговувати інші непогашені борги.

S&P також підтвердило рейтинг зазначених єврооблігацій "Укрзалізниці" на рівні "ССС +".

Як заявляв Є. Кравцов, фінансовим планом "Укрзалізниці" на 2018 рік передбачено доходи компанії в сумі 92,2 млрд грн, прибуток - 0,7 млрд грн, податки і збори до бюджету - 18 млрд грн, капітальні інвестиції - 26,9 млрд грн, обсяги вантажних перевезень планується збільшити на 2,7% до 347,5 млн т.

"Укрзалізниця" заявляла, що на окупованій частині Донецької та Луганської областей залишилося близько 25 тисяч вагонів - як УЗ, так і інших власників.

"Це приблизно чверть вагонів парку компанії. Крім того, там залишилося багато нерухомого майна УЗ. Приблизно 60-70% майна "Донецької залізниці" залишилися там", - зауважували в "Укрзалізниці".