Між Лондоном і Парижем: Україна хоче відбити спроби РФ визнати державним борг на 3 млрд дол.

Все про економіку та фінанси

У четвер представник МВФ Вільям Мюррей на брифінгу висловив думку, що борг України перед Росією на 3 млрд дол по єврооблігаціям є зобов’язанням перед офіційним (державним) сектором, адже відповідні папери в грудні-2013 були викуплені російським Фондом національного добробуту. Проте згодом В. Мюррей спростував власну ж заяву та констатував, що МВФ ще не визначився остаточно щодо статусу боргу, повідомляє Reuters.

Це питання важливе, зокрема, тому, що регламенти МВФ забороняють йому кредитувати країни, що оголосили дефолт по кредиту перед іншою державою. Крім того, країни-позичальники Фонду не повинні накопичувати офіційні двосторонні кредити.

Москва вважає, що 3-мільярдний борг відноситься до категорії офіційних, а тому питання про його реструктуризацію не може підніматися в контексті переговорів з приватними кредиторами (вже не кажучи, що РФ у принципі заявляє про неготовність йти на його реструктуризацію).

Як пише Reuters, класифікація зобов’язань як офіційних може дозволити Росії уникнути реструктуризації боргів, яка передбачається для приватних кредиторів. Крім того, РФ може схилятися до того, щоб врегульовувати відповідне питання на рівні Паризького клубу кредиторів, а не Лондонського (який спеціалізується на питання приватних боргів).

Водночас Reuters констатує, що офіційний Київ переконаний у своїй позиції, що питання боргу перед Москвою має розглядатися в одному ряді з зобов’язаннями перед приватними кредиторами. Джерело, близьке до переговорів, серед іншоговідзначило, що Паризький клуб ніколи не розглядав боргові питання, які пов’язані з єврооблігаціями.

Професор права Джорджтаунського університету (США) Анна Гелперн констатує, що росіяни знаходяться в зручній позиції, адже борг є приватним по формі та офіційним по суті.

Reuters звертає увагу, що в 2013 році суверенні єврооблігації України, викуплені Росією, були випущені під пільгові 5% річних, що вдвічі менше від тодішніх ринкових значень. Також агентство нагадує, що Європейський центробанк уникнув реструктуризації грецьких облігацій в 2012 році, але разом з тим тоді ж інші центробанки та держструктури були в числі тих, хто прийняв на себе негативні наслідки реструктуризації.

Нагадаємо, що міністр фінансів Наталія Яресько заявляла, що якщо Україна до кінця травня не домовиться з кредиторами щодо реструктуризації, то може опинитися поза програмою з МВФ (і відповідно не зможе розраховувати на отримання другого траншу кредиту від Фонду).

При цьому джерело Reuters, близьке до переговорів про реструктуризацію заборгованості офіційного Києва, запевняло, що Україна не буде в змозі виконати боргові зобов’язання в 2020-2022 рр. без "значного" скорочення боргу.

Наразі Україна намагається домовитися про полегшення боргового тягаря на 15 млрд дол у рамках програми співпраці з МВФ. Серед можливих варіантів називається скорочення боргу («стрижка» основної суми заборгованості), що принесе втрати для кредиторів, а такж пролонгація терміну обігу цінних паперів.