Згідно з проектом оновленого Меморандуму про співпрацю України та МВФ, офіційному Києву для продовження співпраці з Фондом потрібно в т.ч. підвищити пенсійний вік до 63 років, скоротити кількість держслужбовців і бюджетників, скасувати з січня 2018 року "спрощенку", відкрити земельний ринок, пише «Економічна правда».
Проект меморандуму передбачає 12 структурних маяків, з них сім - нові.
По-перше, Кабмін повинен до кінця січня 2017 року ухвалити рішення про монетизацію субсидій.
По-друге - пенсійна реформа. Встановлено новий термін - кінець березня 2017 року. Чинний проект меморандуму передбачав прийняття закону про пенсійну реформу до кінця грудня минулого року. Цього не сталося, тому МВФ посилив вимоги.
Маяк передбачає поступове підвищення пенсійного віку: для чоловіків - на чотири місяці щороку, починаючи з липня 2017, для жінок - на шість місяців після 2021 року, до тих пір, поки для обох пенсійний вік не досягне 63 років - в 2027 році.
Також передбачається підвищення робочого стажу до 25 років з січня 2017 року з введенням мінімального страхового стажу на рівні 16 років. Зараз необхідний робочий стаж становить 15 років з поступовим його підвищенням на рік до тих пір, поки він не досягне 35 років в 2036 році.
По-третє - земельна реформа. Новий термін - кінець березня 2017 року. Подати закон про ринок земель в парламент влада зобов`язувалася до кінця вересня минулого року, але не подала. Зараз маяк виписаний знову, але жорсткіше - до кінця березня закон повинен бути прийнятий.
По-четверте, треба вибрати міжнародну компанію з хорошою діловою репутацією для проведення аудиту Приватбанку. Термін - кінець січня 2017 року.
Аудитори повинні виявити, чи були допущені порушення у складанні фінансової звітності протягом шести місяців, що передують націоналізації.
По-п`яте, треба вибрати міжнародного аудитора для оцінки виконання акціонерами Приватбанку умов реструктуризації. Термін - кінець червня 2017 року. Компанія повинна оцінити, чи дозволяють умови реструктуризації компенсувати втрати по позиках, виданих пов`язаним особам.
По-шосте - створення єдиного реєстру отримувачів соціальних виплат - до кінця червня 2017 року. Ідея зі створенням реєстру не нова. Його поява необхідна, в тому числі для продовження процесу верифікації соціальних виплат. Поки далі розмов і точкових починань справа з місця не зрушила.
По-сьоме - створення законодавчого поля для роботи антикорупційних судів. Термін - до кінця червня 2017 року.
Як попередні заходи в проекті Меморандуму також фігурують:
1. Вирішення питання банків з недостатнім рівнем капіталу (тут можна згадати про нещодавнє рішення НБУ щодо визнання Платинум Банку неплатоспроможним, - Finbalance).
2. Зміна механізму перегляду тарифів на енергоносії (перехід на поквартальний перегляд, який передбачає коригування тарифів у разі їх відхилення від рівня собівартості більш ніж на 10%).
3. Зниження соціальної норми споживання газу (для індивідуального опалення необхідно знизити: споживання газу - з 5,5 до 4,5 куб м на "квадратний" метр, електроенергії - з 65 до 51 кВт/год, централізованого опалення - з 0,0548 до 0,0431 Гкал за "квадратний "метр).
4. НАЗК повинен передати інформацію в Національне антикорупційне бюро про посадових осіб, які не подали своєчасно електронні декларації або сфальсифікували їх.
Виходячи з меморандуму, парламент повинен узаконити роботу фінансової поліції до кінця квітня. З документу випливає, що цей орган повинен бути створений за моделлю, запропонованою Мінфіном. Фінполіція позиціонується як окремий орган з "набагато меншим штатом". Його поява дозволить зосередити всі функції по економічних злочинах проти держави в одному органі.
Судячи з документу, ДФС може отримати доступ до банківських рахунків українців. Очікується, що до кінця червня парламент надасть фіскальної службі, таку опцію як і можливість використовувати непрямі методи оцінки доходів громадян.
Серед пунктів меморандуму також - аудит баз даних ДФС. У минулому році рішення про аудит баз даних стало компромісом, який дозволив не передавати бази даних в управління Мінфіну, на чому принципово наполягав міністр фінансів Олександр Данилюк. МВФ був проти такої передачі.
Підписавши меморандум МВФ, українська сторона також візьме на себе зобов`язання утриматися від будь-яких кроків у бік збереження або створення податкових пільг. Зокрема, мова про те, що уряд утримується від введення пільгового режиму оподаткування в індустріальних парках, не буде поки створювати експортно-кредитне агентство.
Проект меморандуму розширює і зобов`язання української сторони щодо приватизації. Підтверджуються наміри продати Одеський припортовий завод, і ініціювати процес приватизації ряду великих держоб`єктів: ДПЗКУ, Турбоатому, Центренерго, обленерго. Очікується також прийняття законодавства, яке дозволить продати "Укрспирт".
Підписавши меморандум в такій редакції українська сторона погодиться на перегляд закону про держслужбу, а також на скорочення працівників бюджетної сфери і держслужбовців. У 2017 році скоротити кількість бюджетників планується на 4%, а в середньостроковій перспективі - до кінця 2019 року - більш ніж на 10%.
Серед інших обов`язкових до виконання норм: подача в парламент законопроекту про приєднання до правил BEPS і легалізація видобутку бурштину та грального бізнесу з 2018 року.
Нагадаємо, на днях офіційний представник МВФ Джеррі Райс, говорячи про Україну, заявив, що місія Фонду «в найближчі тижні може рекомендувати раді директорів провести третій перегляд програми EFF». Він відзначив суттєвий прогрес України в останні місяці в реалізації необхідних для перегляду програми реформ. А саме: прийняття відповідного цілям програми EFF держбюджету, запуск системи e-декларування, "рішучі дії щодо забезпечення фінансової стабільності в країні". За словами представника МВФ, місія Фонду продовжує консультації з владою України щодо питань, які лишаються.