10 жовтня у Верховній Раді був зареєстрований ще один законопроект щодо криптовалют - №7183-1, автором якого значиться Сергій Рибалка, глава парламентського комітету з питань фінансової політики і банківської діяльності (про законопроект №7183 див. тут).
Згідно з пояснювальною запискою, законопроект №7183-1 передбачає введення 2% збору на обов’язкове державне пенсійне страхування з кожної криптообмінної операції.
«За оціночними даними у 2016 році, коли криптовалюта ще не мала правового статусу, вивід криптовалюти у національну валюту становив 775,2 млн гривень, ввід національної валюти на біржі криптовалют становив 856,8 млн. гривень. Додаткові надходження до Пенсійного фонду України за песимістичним прогнозом становитимуть 32,6 млн. грн. в рік», - йдеться в пояснювальній записці.
У законопроекті криптовалюта означена як «децентралізований цифровий вимір вартості», який для цілей правового регулювання вважається «фінансовим активом», а криптообмінними операціями – «операції з обміну національної валюти на криптовалюту, криптовалюти на національну валюту, а також одного виду криптовалюти на інший».
До професійних учасників ринку криптовалют віднесені криптобіржі, інші фінансові установи, що надають фінансові послуги на ринку криптовалют, інвестори на ринку криптовалют (криптоінвестори), а також суб’єкти підприємницької діяльності, що здійснюють діяльність з видобування (майнінгу) криптовалют.
Регулятором ринку криптовалют визначений держорган, який здійснює держрегулювання та нагляд за діяльністю на ринках небанківських фінпослуг (крім діяльності на ринках цінних паперів) у межах та порядку, передбачених Законом України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" [тобто це буде або Нацкомфінпослуг, або НБУ в разі переходу до нього відповідних повноважень після прийняття законопроект про «спліт», - ред.].
До повноважень регулятора віднесені в т.ч. ліцензування криптобірж та інших фінансових установ, що надають фінансові послуги на ринку криптовалют; застосування санкцій адміністративного чи фінансового характеру до фінансових установ; пруденційний нагляд тощо.
«Професійні учасники ринку криптовалют не відповідають за зобов`язаннями держави, а держава - за зобов`язаннями таких учасників ринку криптовалют. Всі операції на ринку криптовалют здійснюються їх учасниками на власний ризик.
Держава гарантує дотримання і захист майнових та інших прав і законних інтересів професійних учасників ринку криптовалют та інших осіб, що здійснюють майнінг або операції з криптовалютами, умов вільної конкуренції при наданні фінансових послуг на ринку криптовалют», - йдеться в законопроекті.
Серед можливих форм стимулювання діяльності з видобування (майнінгу) криптовалют передбачене в т.ч. встановлення пільгового оподаткування й стимулюючих тарифів на електроенергію (суб’єктам господарювання – в межах індустріальних парків, для інших майнерів – шляхом зниження тарифів на використання електричної енергії в нічний час).
Згідно із законопроектом, криптобіржею може бути виключно юрособа, яка створена у формі господарського товариства та отримала відповідно до закону статус фінансової установи. Мінімальний розмір статутного капіталу криптобіржі повинен становити не менше 5 млн грн на день видачі ліцензії на провадження діяльності криптобіржі. Документом визначено, що не менше 51% у статутному капіталі криптобіржі має належати громадянам України. Водночас встановлена заборона на участь в капіталі крипто біржі офшорних структур та компаній, бенефіціаром яких є громадяни держави-агресора (тобто Росії).
«Криптобіржі мають право відкривати рахунки у криптовалюті резидентам України (юридичним особам, їх відокремленим підрозділам, фізичним особам), нерезидентам України (юридичним особам-інвесторам, представництвам юридичних осіб в Україні та фізичним особам). Відкриття анонімних рахунків у криптовалюті забороняється.
Криптообмінні операції можуть здійснюватися виключно через криптобіржі та пункти обміну криптовалют», - констатується в законопроекті.
Документ встановлює, що майнінг криптовалют мають право здійснювати виключно фізособи та юрособи, що мають статус суб’єктів підприємницької діяльності. При цьому забороняється видобування (майнінг) криптовалют з повним або частковим використанням обчислювальних та інших засобів, належних третім особам, без згоди на це таких третіх осіб (за це загрожує адмінштраф 5-10 тис неоподатковуваних мінімумів доходів громадян).
У законопроекті №7183-1 окремий розділ присвячений похідним інструментам (деривативам) на ринку криптовалют, регулятором якого визначено Нацкомісію з цінних паперів і фондового ринку. Передбачається, що деривативи на криптовалюту укладаються як на організованому ринку (фондовій біржі), так і поза ним.
«Якщо на момент виконання обов’язку сторони дериватива щодо відчуження криптовалюти здійснити таке відчуження неможливо, обов’язок щодо відчуження криптовалюти замінюється грошовими розрахунками між сторонами, виходячи з ціни відповідного базового активу (криптовалюти), якщо інше не передбачено законодавством або договором», - йдеться в законопроекті.
При цьому в прикінцевих та перехідних положеннях законопроекту серед іншого передбачено внесення змін до ст. 9 закону «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», а саме підвищення порогу для проведення суб`єктами фінансового моніторингу ідентифікації та верифікації клієнтів з нинішніх 150 тис грн до 500 тис грн.