Глава ДФС про ПДВ-рахунки: все працює

Все про економіку та фінанси

За перші три тижні в системі електронного адміністрування ПДВ зареєстровано 18,5 млн накладних, при тому, що раніше в Україні в середньому на місяць їх реєструвалося 20 млн накладних. Такі дані навів глава ДФС Роман Насіров на колегії Мінфіну.

«Все працює», - зазначив головний фіскальний держави.

За його словами, податкових накладних та розрахунків коригування зареєстровано на 52,7 млрд грн, митних декларацій (а їх більше 50 тис.) – майже на 10 млрд грн. При цьому ПДВ-рахунки поповнено десь на 9 млрд грн.

«Щодо відволікання обігових коштів. Ви знаєте, законодавством передбачено, а фіскальною службою надано овердрафт. Він зараз є у 150 тис підприємств десь на 7,8 млрд грн. це середнє значення по місяцю, яке ми бачили в оплаті ПДВ. Що ми бачимо зараз: з цих 7,8 млрд грн скористалися приблизно 3 млрд грн цього овердрафту. І додатково на 9 млрд грн зробили поповнення. Тобто ті підприємства, які завжди законослухняно платили ПДВ, вони лише на третину використовують овердрафт, а деякі інші підприємства, які користувалися фіктивним кредитом, вони повинні підвищувати та сплачувати реальні гроші до бюджету з ПДВ, з якого в основному і наповнюється наш бюджет», - констатував Роман Насіров.

«Я думаю вже за тиждень у цьому місяці ми будемо бачити, що порівняно з минулими місяцями збільшення надходжень від ПДВ на 2-3 млрд гр», - додав керівник ДФС.

Він також уточнив, що «тільки з 1-го травня схемного кредиту було виявлено більш ніж на 17 млрд грн». «Це ті податкові накладні, які ми не дали зареєструвати в системі та не дали їм впливати на виконання бюджету», - зауважив Р. Насіров.

Говорячи про відшкодування ПДВ, він нагадав, що уряд запропонував Верховній Раді підвищити відповідний ліміт на 12 млрд грн – з 58 млрд грн до 70 млрд грн.

«Ми взяли на себе зобов’язання більше зібрати та відшкодувати. Я думаю, вже в перші тижні вересня Верховна Рада прийме цей закон, і кожного місяця в нас буде достатньо ліміту та фізичних коштів, щоб заборгованість по відшкодуванню ПДВ не зростала», - зазначив Р. Насіров.

За його даними, наразі борг держави по відшкодуванню ПДВ складає близько 21,5 млрд грн., «і щомісяця не вистачає 1-1,2 млрд грн, щоб покривати поточні витрати». 

Нагадаємо, що в коментарях для Finbalance своє бачення нинішньої системи ПДВ-рахунків вже описали представники Ради підприємців при КабмініФедерації роботодавцівАсоціації платників податків, холдингу «Метінвест», аудиторських компаній "Делойт", PSP Audit й "Аксьонова та партнери".

За словами Р. Насірова, Президент може підписати прийнятий парламентом законопроект №2173а у вівторок. І в такому разі цей документ запрацює ще до п’ятниці (з урахуванням потреби вирішення Державною фіскальною службою відповідних технічних питань). 

Нагадаємо, як зазначала глава парламентського комітету з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна, у кінцевій редакції урядового законопроекту №2173а "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість" передбачені зміни в пункт 34 "Перехідних положень" Податкового кодексу, що штрафи за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних не застосовуються до платників податків до 1 жовтня 2015 року.

«Це питання відволікання грошових коштів. Тобто немає можливості зареєструвати протягом 15 днів – ні 10, ні 30, ні 40 відсотків штрафна санкція не наступає. При можливості ця реєстрація має відбутися. Це тому що ми тестовий режим якби в повному розумінні розвернути знову назад не можемо», - зауважувала Н. Южаніна.

Крім того, вона наголосила, що із законопроекту №2173а вилучаються всі положення, що стосуються скасування спецрежиму ПДВ.

Як констатували в Мінфіні, з огляду на те, що система електронного адміністрування ПДВ дозволяє платникам ПДВ – покупцям отримувати податкові накладні з ЄРПН, законопроект закріплює право покупців відображати податковий кредит по таким податковим накладним.

Крім того, передбачається можливість складання раз на місяць зведених податкових накладних у разі здійснення постачання товарів/послуг, що має безперервний або ритмічний характер (постачання тепла газу, електроенергії, послуг зв’язку тощо). Це, у свою чергу, має скоротити кількість податкових накладних та зменшить відволікання обігових коштів платників ПДВ.

Водночас для зменшення відволікання обігових коштів платників при роботі системи електронного адміністрування в повноцінному режимі пропонувалося продовжити з 15 до 31 календарного дня строки реєстрації податкових накладних, складених протягом трьох місяців роботи системи на постійній основі.

У первинній редакції цього законопроекту ще передбачалося

1. надання права платнику податку протягом 365 календарних днів з дати складання податкової накладної на включення до податкового кредиту суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних;

2. скасування необхідності проведення перерахунку частки використання необоротних активів, придбаних після 01.07.2015, в оподатковуваних операціях за підсумками одного, двох і трьох календарних років їх використання;

3. скорочення реквізитів податкової накладної, які втратили актуальність у зв’язку із запровадженням системи електронного адміністрування ПДВ (реквізити щодо місцезнаходження покупця/продавця та вид цивільно-правового договору);

4. врегулювання питання отримання податкових накладних філіями (структурними підрозділами) платника податкових накладних шляхом відображення в податковій накладній числового номера філії (структурного підрозділу) покупця, якій здійснюється постачання товарів/послуг;

5. визначити, що податкові накладні, отримані з ЄРПН, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту;

6. надання можливості складання раз на місяць (в останній день місяця) зведених податкових накладних у разі здійснення постачання товарів (послуг), постачання яких має безперервний або ритмічний характер (як платникам так і неплатникам ПДВ);

7. надання можливості складати податкові накладні за щоденним підсумком операцій;

8. продовження до 365 днів строку, протягом якого платники податку можуть подати скаргу на продавця/покупця товарів/послуг у разі порушення ним порядку заповнення та/або порядку реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної та/або розрахунку коригування;

9. для забезпечення коректного формування з 01.07.2015 показника суми податку, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН, пропонується передбачити „обнуління” такого показника станом на 01.07.2015 та включити до нього:

- суми середньомісячного розміру сум податку, задекларованих платником до сплати до бюджету та погашених за останні 12 звітних місяців/ 4 квартали (т.з. „овердрафт”);
- суми помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань з податку на додану вартість станом на 01.07.2015;
- суми від’ємного значення, непогашеного станом на 01.07.2015;
- залишку коштів на електронному рахунку платника;

10. продовження строків реєстрації податкових накладних, складених в період з 01.07.2015 по 31.08.2015, в Єдиному реєстрі податкових накладних до 31 календарного дня;

11. визначити, що на кошти, які знаходяться на електронних рахунках платників, не поширюється дія Закону України „Про виконавче провадження”, та зобов’язати знати арешт з коштів, на які такий арешт був накладений.