ГПУ: "Укрзалізниця" не повинна повертати борги росбанкам

Все про економіку та фінанси

Відповідно до ухвали Печерського райсуду м. Києва від 09 серпня, Головна військова прокуратура Генпрокуратури здійснює процесуальне керівництво у кримінальному провадженні №42017000000000861 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст.258-5 Кримінального кодексу («Фінансування тероризму»).

У документі наводяться дані прокуратури, що «керівництво та посадові особи ПАТ «Укрзалізниця» шляхом формального представництва інтересів ПАТ «Укрзалізниця» в судах створюють широку можливість стягнення понад 7 мільярдів 758 мільйонів гривень [боргів] утворених протягом 2007-2013 років ДП «Донецька залізниця» перед банківськими установами із капіталом Російської Федерації». Як констатується, виконання рішень судів «тягне тяжкі наслідки ПАТ «Укрзалізниця».

Серед банків з російським держкапіталом названий лише Сбербанк (59 млн дол), також згадана компанія «ВТБ Лізинг України» (34,9 млн дол). Крім того, в судовій ухвалі фігурують два банки з українським капіталом: ПУМБ (22,5 млн дол) та «Форум», який на ліквідації (13,6 млн дол).

Як писав Finbalance, 20 березня Госпсуд м. Києва відмовився задовольнити позов Сбербанку до УЗ про стягнення 47,8 млн дол та 59,6 млн грн за кредитними договорами 2012 року (боржник – ДП «Донецька халізниця»). Крім того, 13 березня Госпсуд м. Києва відмовився задовольнити позов Сбербанку до УЗ щодо стягнення 55 млн дол на підставі договору про відкриття кредитної лінії від 2011 року (боржник – ДП «Донецька залізниця»). У квітні Київський апеляційний госпсуд прийняв до провадження апеляційні скарги Сбербанку на ці рішення.

У березні «Укрзалізниця» звернулася за роз’ясненнями до уряду, чи варто повертати Промінвестбанку борги, з огляду на ризик того, що відповідні кошти, як зазначалося, можуть бути спрямовані на фінансування тероризму та підтримку військової агресії Росії проти України.

Промінвестбанк подав позови до "Укрзалізниці" на 100 млн дол. 26 липня Госпсуд м. Києва задовольнив позов Промінвестбанку до ПАТ «Українська залізниця» та вирішив стягнути з відповідача 12,6 млн дол та 121,3 млн грн заборгованості за договором про відкриття кредитної лінії від 29.12.2011 №20-3760/2-1 (позичальником було Державне територіально-галузеве об`єднання "Південо-Західна залізниця").

15 березня Верховний Суд скасував рішення Госпсуду м. Києва від 09.06.2016 (залишене без змін постановами Київського апеляційного госпсуду від 22.09.2016 і Вищого госпсуду від 15.11.2016), згідно з яким з ПАТ «Українська залізниця» як правонаступника ДП «Донецька залізниця» на користь «Таскомбанку» було стягнуто 5,4 млн дол боргу (на підставі кредитного договору від 2012 року). Верховний Суд відправив справу на новий розгляд.

Під час розгляду Верховним Судом цієї справи «Укрзалізниця» посилалася на низку інших рішень Вищого госпсуду (винесених в рамках інших спорів УЗ з іншими банками), відповідно до яких ВГСУ дійшов висновку, що «Укрзалізниця» не стала правонаступником підприємств залізничного транспорту, розташованих на тимчасово окупованій території та території проведення АТО, зокрема і ДП «Донецька залізниця», оскільки процедуру реорганізації цих підприємств і передачу всіх їх прав та зобов’язань до ПАТ «Українська залізниця» постановою Кабміну №604 від 12.11.2014 призупинено до завершення АТО.

У листопаді 2016 року Вищий госпсуд скасував рішення судів нижчих інстанцій, які задовольнили позов ПУМБ щодо стягнення з ПАТ «Українська залізниця» 549 млн грн заборгованості «Донецької залізниці»: ВГСУ передав цю справу в Госпсуд м. Києва на новий розгляд в іншому складі суду.

21 червня Верховний Суд задовольнив заяву ПАТ "Українська залізниця", скасував постанову Вищого госпсуду від 11.01.2017 та лишив без змін постанову Донецького апеляційного госпсуду від 08.11.2016, якою "Донецькій залізниці" було відмовлено в задоволенні клопотання щодо стягнення 7,5 млн дол її боргу перед "Всеукраїнським банком розвитку" з "Укрзалізниці". 

У лютому "Укрзалізниця" заявила, що завдяки рішенню Верховного Суду, який ухвалив, що УЗ не може автоматично вважатися правонаступницею ДП "Донецька залізниця", УЗ може повернути 1 млрд грн стягнутих коштів. Як зазначалося, УЗ – до проведення інвентаризації та оцінки майна ДП "Донецька залізниця" в зоні АТО – не має зобов’язання відповідати за неналежне виконання своїх зобов`язань "Донецькою залізницею". Озвучена сума зобов`язань ДП "Донецька залізниця" – 4,4 млрд грн.

P.S. У січні Госпсуд м. Києва припинив провадження по двом справам за позовом Альфа-Банку до ПАТ «Українська залізниця» в зв’язку з погашенням боргу (йшлося про 20 млн дол).

Наприкінці грудня "Укрзалізниця" і "Укргазбанк" підписали договір, що передбачає надання компанії кредиту в розмірі 4 млрд грн на 5 років.