Експерти ВР бачать ризик зростання фінтиску на державу через реструктуризацію боргів

Все про економіку та фінанси

Головне науково-експертне управління Верховної Ради у своєму висновку до урядового законопроекту №3058 «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо реструктуризації державного та гарантованого державою боргу та його часткового списання)» вказує серед іншого на ризик «значного фінансового навантаження на економіку країни в майбутньому».

«Погоджуючись в цілому з необхідністю оптимізації державного та гарантованого державою боргу, у той же час вважаємо, що запропоновані у законопроекті умови його реструктуризації містять певні фінансові ризики, особливо з огляду на довгостроковий період прогнозованого зростання економіки України (йдеться аж про 2027 рік).

Недосягнення прогнозованих умов зростання економіки країни та необхідність виконання взятих фінансових зобов’язань, які передбачені визначеними у законопроекті умовами реструктуризації державного та гарантованого державою боргу, можуть привести до ще більш значного фінансового навантаження на економіку країни в майбутньому.

У зв’язку з цим звертаємо увагу також на вимоги ст. 91 Регламенту Верховної Ради України та ст. 27 Бюджетного кодексу України, за якими до проекту слід надати належне фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки)», - констатується у висновку експертів ВР.

Як писав Finbalance, експерти агентства Moody`s вважають, що втрати кредиторів від реструктуризації українського державного боргу, домовленість про яку була досягнута 27 серпня, в довгостроковій перспективі в півтора рази перевищать розмір нинішньої боргової «стрижки» і складуть не 20% від номіналу євробондів, як вказується в угоді про реструктуризацію, а 30-35%.

У свою чергу низка експертів західних інвестиційних фондів у коментарях агентству Reuters не виключали, що враховуючи досить лояльні до кредиторів України умови реструктуризації боргів офіційному Києву може знадобитися ще додаткове списання частини зобов`язань.

У пояснювальній записці до законопроекту №3058 уряд зазначає, що станом на 31 грудня 2014 року обсяг державного та гарантованого державою боргу складав 70,3% до ВВП, що є перевищенням 60% загального обсягу боргу до ВВП, передбаченого статтею 18 Бюджетним кодексом України. За попередніми прогнозами обсяг державного та гарантованого державою боргу на кінець 2015 року може складати 91,1% до ВВП (до проведення боргової операції)».

Відповідно, урядом «була проведена робота та досягнуто згоди зі Спеціальним комітетом кредиторів щодо умов вчинення правочинів з державним та гарантованим державою боргом, яка в цілому відповідає цілям Програми МВФ», згідно з якими має здійснюватися реструктуризація державного боргу «у формі обміну існуючих облігацій на нові облігації».

Крім того, «попередні умови передбачають списання 20% номінальної вартості непогашених зовнішніх державних та гарантованих державою єврооблігацій, продовження строку погашення до 2019-2027 років, середню процентну ставку у розмірі 7,75% річних, а списання номінальної вартості боргу супроводжуватиметься «механізмом компенсації» у формі інструменту компенсації вартості у випадку істотного покращення економічного становища України, а саме досягнення певних показників валового внутрішнього продукту України в майбутньому, починаючи з 2019 року. Таким інструментом виступатимуть державні деривативи, платежі за якими будуть прив’язані до показника приросту реального ВВП».