Банк Тігіпка програв "Укрзалізниці" борговий спір у Верховному Суді на $5,4 млн

Все про економіку та фінанси

15 березня Верховний Суд скасував рішення Госпсуду м. Києва від 09.06.2016 (залишене без змін постановами Київського апеляційного госпсуду від 22.09.2016 і Вищого госпсуду від 15.11.2016), згідно з яким з ПАТ «Українська залізниця» як правонаступника ДП «Донецька залізниця» на користь «Таскомбанку» було стягнуто 5,4 млн дол боргу (на підставі кредитного договору від 2012 року). Верховний Суд відправив справу на новий розгляд. 10 квітня Госпсуд м. Києва прийняв її до провадження.

Під час розгляду Верховним Судом цієї справи «Укрзалізниця» посилалася на низку інших рішень Вищого госпсуду (винесених в рамках інших спорів УЗ з іншими банками), відповідно до яких ВГСУ дійшов висновку, що «Укрзалізниця» не стала правонаступником підприємств залізничного транспорту, розташованих на тимчасово окупованій території та території проведення АТО, зокрема і ДП «Донецька залізниця», оскільки процедуру реорганізації цих підприємств і передачу всіх їх прав та зобов’язань до ПАТ «Українська залізниця» постановою Кабміну №604 від 12.11.2014 призупинено до завершення АТО.

Як писав Finbalance, 04 квітня Госпсуд м. Києва відмовився задовольнити позов Ощадбанку до «Укрзалізниці» про стягнення 61,1 млн грн «облігаційного» боргу ДП «Донецька залізниця». 24 квітня Київський апеляційний госпсуд прийняв до провадження апеляційну скаргу Ощадбанку на рішення суду першої інстанції.

20 березня Госпсуд м. Києва відмовився задовольнити позов Сбербанку до УЗ про стягнення 47,8 млн дол та 59,6 млн грн за кредитними договорами 2012 року (боржник – ДП «Донецька халізниця»). Крім того, 13 березня Госпсуд м. Києва відмовився задовольнити позов Сбербанку до УЗ щодо стягнення 55 млн дол на підставі договору про відкриття кредитної лінії від 2011 року (боржник – ДП «Донецька залізниця»). У квітні Київський апеляційний госпсуд прийняв до провадження апеляційні скарги Сбербанку (1, 2) на ці рішення.

Як писав Finbalance, 23 листопада 2016 року Вищий госпсуд скасував рішення судів нижчих інстанцій, які задовольнили позов ПУМБ щодо стягнення з ПАТ «Українська залізниця» 549 млн грн заборгованості «Донецької залізниці»: ВГСУ передав цю справу в Госпсуд м. Києва на новий розгляд в іншому складі суду.

11 січня 2017 року Вищий госпсуд задовольнив касаційну скаргу ліквідатора «Всеукраїнського банку розвитку»: ВГСУ скасував постанову апеляційного госпсуду від 08.11.2016 та лишив у силі ухвалу суду першої інстанції від 10.08.2016. Таким чином, згідно з рішенням ВГСУ, ПАТ «Укрзалізниця» мала погасити борг «Донецької залізниці» перед ВБР на 7,5 млн дол. 28 квітня Верховний Суд відкрив провадження за заявою УЗ про перегляд постанови ВГСУ від 11.01.2017.

У лютому "Укрзалізниця" заявила, що завдяки рішенню Верховного Суду, який ухвалив, що УЗ не може автоматично вважатися правонаступницею ДП "Донецька залізниця", УЗ може повернути 1 млрд грн стягнутих коштів. Як зазначалося, УЗ – до проведення інвентаризації та оцінки майна ДП "Донецька залізниця" в зоні АТО – не має зобов’язання відповідати за неналежне виконання своїх зобов`язань "Донецькою залізницею". Озвучена сума зобов`язань ДП "Донецька залізниця" – 4,4 млрд грн.

Контекст

За часів Януковичів «Укрзалізниця» та її регіональні підрозділи активно кредитувалися, зокрема, в банків російського походження (Сбербанк, ВТБ, Альфа) і банків, підконтрольним близьким до тодішньої влади особам (ВБР, ПУМБ, Таскомбанк, Форум, Експрес-банк, Юнісон).

У травні 2015 року «Укрзалізниця» повідомила кредиторам про настання технічного дефолту й зазначила, що планує провести реструктуризацію боргу перед приватними кредиторами на 32 млрд грн при загальній сумі боргу в 37,5 млрд грн. Із них внутрішній борг перед приватними кредиторами становив близько 22 млрд грн. На початок 2016 року кредитний портфель компанії, 85% якого номіновано в іноземній валюті, становив 46,9 млрд грн.

У січні-2016 «Укрзалізниця» реструктуризувала зобов`язання на суму 500 млн дол за євробондами, домовившись про продовження терміну користування позикою до 2021 року. У грудні власники єврооблігацій «Укрзалізниці» на суму 500 млн дол погодилися до кінця 2017 року продовжити відмову від крос-дефолту за внутрішньою заборгованістю, в т.ч. Донецької залізниці.

На початку листопада 2016 року голова правління "Укрзалізниці" Войцех Балчун повідомив, що кредитний портфель компанії становить 43 млрд грн, із яких 83% в іноземній валюті. За словами В. Балчуна, керівництво компанії веде переговори з кредиторами про переведення боргу на нацвалюту для скорочення валютних ризиків.

У лютому 2017 року Президент Петро Порошенко підписав прийнятий Верховною Радою закон про введення тимчасового мораторію на примусове стягнення коштів з рахунків ПАТ "Укрзалізниця" за борги "Донецької залізниці". Також на період дії мораторію зупинені виконавчі провадження та заходи примусового виконання рішень за такими зобов`язаннями. Згідно з документом, мораторій втрачає силу після проведення згідно із законодавством інвентаризації та оцінки майна філій "Укрзалізниці", майно яких розташовано в зоні АТО, і затвердження передавального акта цього майна, але не пізніше ніж через 6 місяців з дня завершення АТО.

Голова парламентського комітету з питань транспорту Ярослав Дубневич під час розгляду законопроекту в парламенті зазначав, що майно Донецької магістралі не включено у статутний капітал "Укрзалізниці", але кредитори не полишають спроб стягнути з компанії понад 4 млрд грн боргів Донецької залізниці. Заступник міністра інфраструктури Дмитро Роменський повідомляв, що більшість боргів – за кредитами, наданими в 2011-2013 рр. банками із російським капіталом.

P.S. 

У січні Госпсуд м. Києва припинив провадження по двом справам за позовом Альфа-Банку до ПАТ «Українська залізниця» в зв’язку з погашенням боргу (йшлося про 20 млн дол).

Наприкінці грудня "Укрзалізниця" і "Укргазбанк" підписали договір, що передбачає надання компанії кредиту в розмірі 4 млрд грн на 5 років.