Банк Ахметова хоче стягнути з "Укрзалізниці" 550 млн грн боргу "Донецької залізниці"

15.08.2016, 09:00

25 липня Господарський суд м. Києва задовольнив позов банку ПУМБ до ПАТ «Українська залізниця» та вирішив стягнути з відповідача 549 млн грн на підставі низки кредитних договорів, що укладалися банком в листопаді 2013 року з держпідприємством «Донецька залізниця».

Свої позовні вимоги банк обґрунтовані неналежним виконанням умов кредитних угод, а тому звернувся з вимогою про дострокове повернення кредиту з ПАТ «Українська залізниця» як правонаступника за правами та обов`язками ДП «Донецька залізниця».

Натомість відповідач заперечував проти позовних вимог, обґрунтовуючи тим, що не став правонаступником ДП «Донецька залізниця», у зв`язку із відсутністю держреєстрації припинення ДП «Донецька залізниця», відсутністю укладеного між позивачем та ДП «Донецька залізниця» передавального акту, який би підтверджував перехід прав та зобов`язань, та положеннями постанови Кабміну від 12.11.2014 №604 «Деякі питання інвентаризації майна підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, яке розміщено на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції».

Цитата з рішення суду:

«Шляхом системно-логічного тлумачення законодавства, судом встановлено, що моментом виникнення універсального правонаступництва ПАТ «Українська залізниця» є дата державної реєстрації товариства. Після створення ПАТ «Українська залізниця» реорганізаційні відносини щодо припинення підприємств транспорту, на базі яких утворилося товариство шляхом злиття, залишаються внутрішньогосподарськими відносинами цього товариства, і їх подальша динаміка не може впливати на права та інтереси кредиторів <…>.

<…> Судом встановлено, що у відповідності до умов п. 5.4. ст. 5 кредитних договорів, з 06.06.2016 у відповідача, як правонаступника ДП «Донецька залізниця», виникло зобов`язання достроково повернути позивачу отримані за кредитними договорами кошти у повному обсязі, а саме: заборгованість по тілу кредиту в розмірі 18 766 420,60 доларів США, за офіційним курсом НБУ станом на 16.06.2016 становить 467 051 958,01 грн., а також заборгованість по сплаті відсотків у розмірі 3 285 116,99 доларів США, що за офіційним курсом НБУ станом на 16.06.2016 становить 81 758 815,58 грн.

Посилання відповідача на обставини непереборної сили, які на його думку виключають відповідальність за неналежне виконання кредитних договорів, не є підтвердженими належними доказами. Окрім того, ані кредитними договорами договорами, ані чинним законодавством, не передбачено заборону на вимогу щодо дострокового виконання грошових зобов`язань, якщо таким правом наділений кредитор.

Також не приймаються до уваги заперечення відповідача стосовно стягнення пені та штрафних санкцій у зв`язку із дією мораторію на їх нарахування у відповідності до положень Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», оскільки позивач не заявляв до стягнення пеню або інші штрафні санкції за порушення умов кредитних договорів».

Довідково

12 травня 2015 року «Укрзалізниця» повідомила кредиторів про настання технічного дефолту підприємства у зв`язку з порушеннями зобов`язань з виплати основної суми за деяким внутрішніми двосторонніми кредитними угодами, крос-дефолтом за єврооблігаціями. Відомство також повідомило про плани провести реструктуризацію боргу перед приватними кредиторами на 32 млрд грн при загальній сумі боргу в 37,5 млрд грн. З них, за словами керівництва УЗ, внутрішній борг перед приватними кредиторами становив близько 22 млрд грн.

Під реструктуризацію не підпадали борги «Укрзалізниці» перед офіційними кредиторами, зокрема перед Європейським банком реконструкції та розвитку і за офіційними двосторонніми позиками перед Ексімбанком Кореї.

У липні 2015 року повідомлялося, що "Укрзалізниця" досягла домовленості з приватними кредиторами про реструктуризацію близько 82% внутрішніх боргових зобов`язань, що підлягають реструктуризації.

У Мінфіні зауважували, що технічний дефолт «Укрзалізниці» не вплине на її зобов’язання перед Укрексімбанком та Ощадбанком. «І хоча в майбутньому деякі зобов’язання перед Ощадбанком мають бути включені в процес реструктуризації, це не створить матеріальних проблем для банку через невеликий обсяг боргу "Укрзалізниці" перед ним», - констатували в міністерстві.

У І кварталі 2016 року була завершена реструктуризація єврооблігацій «Укрзалізниці» на суму 500 млн дол з доходністю 9,5% і строком погашення у 2018 році, які випущені Shortline plc. Репрофілювання полягало в обміні облігацій на нові на суму 500 млн дол з доходністю 9,875% та строком погашення у 2021 році.

На днях в «Укрзалізниці» повідомляли, що є план до вересня поточного року реструктуризувати боргові зобов’язання на суму 5 млрд грн. Як наслідок, залишиться ще 3-4 млрд грн боргу [слід розуміти, неврегульованого, - ред.], який пов`язаний з «Донецькою залізницею.

За даними УЗ, на кінець минулого року сума її боргових зобов’язань сягала 42 млрд грн (з них 20,8 млрд грн – короткострокові). При цьому 25,8 млрд грн – це були банківські позики; 12,13 млрд грн – євро бонди; 3,7 млрд грн – внутрішні облігації; 346,5 млн грн – інші позики.

Згідно з консолідованою звітністю ПАТ "Укрзалізниця", складної за міжнародними стандартами, його збиток в 2015 року склав понад 16 млрд. грн. Як зазначається в повідомленні компанії, в основному за рахунок курсових різниць, збиток по яких майже 14 млрд. грн. та який виник у зв’язку з падінням офіційного курсу гривні по відношенню до основних іноземних валют, встановленого НБУ. При цьому доходи від реалізації за 2015 рік збільшилися порівняно із 2014 роком на 10,7 млрд. грн. або 21,6 % і склали 60,1 млрд. грн.

Фінансовий план «Укрзалізниці» на 2016 рік передбачає отримання чистого прибутку за підсумками року в сумі 96,8 млн. грн. Доходи від діяльності товариства заплановані в сумі 78,423 млрд. грн. Чистий дохід від реалізації продукції планується в сумі 74,712 млрд. грн., в якому доходи від перевезення вантажів і пасажирів - 66,586 млрд. грн., доходи від допоміжного виробництва – 7,826 млрд. грн

Загальний фінансовий результат по ПАТ «Укрзалізниця» за І квартал 2016 року був збитковий - 2 млрд грн.

Про фінансовий стан банку ПУМБ (у т.ч. збитки й потребу в докапіталізації на 1,28 млрд грн) читайте тут.
 

comments powered by Disqus