Ахметов в зоні АТО передасть в оренду торгову мережу «Брусничка»

Все про економіку та фінанси

Із 18 травня 2015 ТОВ «Український Рітейл» тимчасово призупиняє роботу магазинів торгової мережі «Брусничка» на територіях Донецької та Луганської областей, непідконтрольних Україні. Це 54 торгових точки в Донецькій і Луганській областях, Всього станом на 18 травня 2015 року «Брусничка» налічує 152 торгові точки, розташовані в шести областях України, повідомляє прес-служба СКМ.

«Закриття магазинів - вимушений крок, непросте рішення, продиктоване незалежними від нас обставинами. Донецьк був і залишається рідною домівкою для компанії і більшості співробітників. Проте в даний час склалася ситуація, при якій продовження поставок продуктів з території України стало неможливо, а складські запаси мережі підійшли до критичного мінімуму, - прокоментував ситуацію генеральний директор ТОВ «Український Рітейл» Дмитро Кулик. - Ми знаємо, наскільки складною є гуманітарна ситуація на деяких територіях Донецької та Луганської областей, і як тільки з`явиться можливість доставляти продукти, ми готові повернутися в базовий регіон».

У повідомленні компанії відзначається, що для з метою «збереження робочих місць і можливості забезпечення продуктами харчування населення, керівництвом торговельної мережі «Брусничка» розглядається можливість передачі розбрендованих приміщень та обладнання робочим колективам на умовах оренди до моменту повернення мережі. У разі передачі приміщень в оренду «Український Рітейл» не здійснюватиме ні контроль, ні управління цими магазинами з боку центрального офісу».

Нагадаємо, що 23 квітня у Верховну Раду був внесений законопроект №2709 «Про націоналізацію майна мережі магазинів "Фрешмаркет Брусничка"». Його автори – нардепи Парасюк В., Луценко І., Чорновол Т., Корчинська О., Кириченко О., Лінько Д., Вітко А., Амельченко В., Суслова І.

У пояснювальній записці вказується, що мережа магазинів "Фрешмаркет Брусничка" входить до групи компаній "СКМ", а «за відомостями, що регулярно повідомляються засобами масової інформації власник групи компаній "СКМ" - Рінат Ахметов є особою, причетною до фінансування озброєних формувань так званих "ДНР" та "ЛНР" - "Восток" та "Оплот"

«Суспільна необхідність націоналізації майна мережі магазинів “Фрешмаркет Брусничка” зумовлена небезпекою фінансування тероризму, й передусім терористичних організацій «Донецької і Луганської народних республік», а також тим, що такі дії створюють умови для існування та ефективної діяльності терористів, сприяють вчиненню ними тяжких злочинів, зокрема як злочинів проти особи, так і злочинів, спрямованих на підрив незалежності, територіальної цілісності України, підтримку збройної агресії Росії проти України», - констатується в документі.

У законопроекті передбачено «проведення примусового відчуження об’єктів права приватної власності (націоналізації) – майна мережі магазинів “Фрешмаркет Брусничка” – на користь держави з мотивів суспільної необхідності». Йдеться про рухоме і нерухоме майно, кошти, цінні папери та інші активи чи корпоративні права, інші об’єкти права приватної власності, розташовані (зареєстровані) на території України, що безпосередньо або через афілійованих осіб належать ТОВ «Український рітейл».

Передбачається, що націоналізація майна мережі магазинів “Фрешмаркет Брусничка” «проводиться за умови попереднього та повного відшкодування його вартості». «Виплата відшкодування вартості об’єктів націоналізації здійснюється в грошовій формі за рахунок надходжень до державного бюджету України коштів від приватизації державного майна <…> Реєстрація права власності на об’єкти націоналізації за державою здійснюється після повного відшкодування його вартості», - прописано в законопроекті.

У пояснювальній записці вказується, що статтею 41 Конституції України передбачена можливість вилучення об`єктів права приватної власності у випадках суспільної необхідності. «Примусове відчуження об`єктів права приватної власності (націоналізація) може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості. Згідно пункту 36 частини першої статті 85 Конституції України визначення правових засад вилучення об’єктів права приватної власності (націоналізації) належить до повноважень Верховної Ради України», - зазначається в пояснювальній записці до законопроекту.

Натомість в офіційній заяві компанії «Український рітейл» (яка працює під брендом «Брусничка») підкреслювалося, що вона «неодноразово пояснювала, чому регіональна торгова мережа «Брусничка», як соціально відповідальна компанія, продовжує роботу на окупованій території». «Наша мета - запобігти гуманітарній катастрофі і зберегти робочі місця. При цьому компанія «Український рітейл» зареєстрована на території України і щомісяця відраховує податки та обов`язкові платежі до бюджетів України різних рівнів», - переконують у компанії Р. Ахметова.

Там також запевняли, що публічні звинувачення нардепів у контрабанді розглядають як «завідомо неправдиву інформацію, яка не підкріплена жодними фактами і не підтверджена жодними доказами. Будь-які звинувачення з цього приводу безпідставні і позбавлені сенсу». «Сама ідея подібної націоналізації є прямим порушенням Конституції України, популістськими спробами депутатів відволікти громадськість від обговорення більш актуальних економічних проблем. Подібні заяви суперечать базовим принципам правової держави і європейським цінностям», - вважають у ТОВ «Український рітейл».

Крім того, 21 квітня у Верховній Раді був зареєстрований законопроект №2689 «Про націоналізацію майна торгівельної мережі "АТБ"». Серед авторів документу – О. Ляшко, І. Луценко, В. Парасюк, С. Семенченко, А. Іллєнко, М. Гаврилюк та ін.

Згідно з оприлюдненою до законопроекту пояснювальною запискою, необхідність такого кроку нардепи обґрунтовують тим, що «до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42015050000000124 на даний час внесені відомості щодо фінансування тероризму співвласником мережі дискаунтерів «АТБ» Буткевичем Г.В. з правовою кваліфікацією злочину за частиною 1 статті 258-5 Кримінального кодексу України».

«Розвиток бізнесу торгівельної мережі «АТБ» досяг свого піку за часів злочинного режиму Віктора Януковича. Магазини «АТБ» працювали до Революції гідності під протекторатом попередньої влади, а зараз, за інформацією спецслужб, через власників офшорних компаній мережа супермаркетів має у співвласниках свого бізнесу відомого російського олігарха Костянтина Малафєєва, засновника інвестиційного фонду Marshall Capital Partners, який, за публікаціями у ЗМІ, здійснює масштабну фінансову підтримку терористичних організацій ДНР та ЛНР. Цей факт пояснює чому, незважаючи на російську окупацію АР Крим та військову агресію Російської Федерації на сході України, мережа супермаркетів «АТБ» без перешкод працює на окупованих територіях та продовжує отримувати прибутки», - зауважується в пояснювальній записці.

У документі також уточнюється, що законопроект передбачає націоналізацію майна торгівельної мережі “АТБ” – рухомого і нерухомого майна, коштів, цінних паперів та інших активів чи корпоративних прав, інших об’єктів права приватної власності, розташованих (зареєстрованих) на території України, що безпосередньо або через афілійованих осіб належать ТОВ «АТБ-маркет», ТОВ «АТБ-торгстрой», ТОВ «АТБ-інвест», ТОВ «Ріал Істейт», ТОВ «Істрейт.

При цьому йдеться про націоналізацію майна торгівельної мережі “АТБ” «за умови попереднього та повного відшкодування його вартості». «З огляду на приписи статті 41 Конституції України щодо попереднього і повного відшкодування вартості майна, що примусово відчужується, прийняття цього проекту Закону потребуватиме витрат із Державного бюджету України після оцінки вартості об’єктів націоналізації. Виплата відшкодування їхньої вартості здійснюватиметься в грошовій формі за рахунок надходжень до Державного бюджету України коштів від приватизації державного майна», - констатується в пояснювальній записці.

Разом з тим «Асоціація ритейлерів України» оприлюднила таку заяву-реакцію «АТБ-Маркета» на законопроект:

1. Аргументация данного документа, который якобы направлен на недопущение финансирования терроризма и незаконных вооруженных формирований, на 100% не соответствует действительности. Не существует никаких достоверных фактов, свидетельствующих о причастности компании или ее отдельных сотрудников к любым действиям, которые противоречат принципам национальных интересов, национальной безопасности, суверенитета и территориальной целостности Украины. Более того, Корпорация АТБ является стороной, пострадавшей в результате террористической деятельности отдельных группировок на востоке Украины. Так, в зоне АТО незаконные вооруженные формирования криминальным путем отобрали у Корпорации более 150 магазинов и складскую недвижимость.
2. Идеология законопроекта противоречит базовым принципам функционирования правого демократического государства, какой должна быть Украина в соответствии с народным волеизъявлением во время революционных событий конца 2013-начала 2014 года. А также является ярким примером политической безответственности, правового нигилизма и экономического невежества.
Фактически речь идет о призыве к перераспределению собственности в стране во внеэкономическом и внесудебном порядке, наносит непоправимый ущерб международному реноме нашего государства и доверию к ней зарубежных инвесторов.
Авторы документа демонстрируют полное несоответствие высокому званию народных избранников, и своей деятельностью в любой стране с развитой демократией были бы лишены депутатских мандатов или через механизм отзыва избирателями, решеним своей фракции или политической силы. Кроме того, есть основания для подозрения в том, что проект закона является заказным и инициирован по причинам личной неприязни определенных лиц к руководству Корпорации АТБ.
3. Корпорация АТБ является одним из крупнейших работодателей и налогоплательщиков в Украине, а также добропорядочным корпоративным гражданином Украины, который системно реализует социальные программы сотрудничества с местными общинами и поддерживает малообеспеченных граждан.
Авторы законопроекта №2689 утверждают о своих намерениях создать общенациональную розничную торговую сеть социальной направленности, однако своей инициативой фактически ликвидируют уже успешно работающую общенациональную розничную торговую сеть социальной направленности (т.е. АТБ).
Следует подчеркнуть, что убытки, которые понесла компания в проблемных регионах страны из-за реквизиции, уничтожения или повреждения имущества, составляют миллиарды гривен. Соответственно, мы уверены в том, что имеем право на защиту государства от клеветы политических аферистов.
4. Корпорация АТБ будет обращаться в соответствующие украинские и международные судебные инстанции с исками о защите чести, достоинства и деловой репутации, а также инициировать лишение авторов документа депутатской неприкосновенности в установленном действующим законодательством порядке.
5. Корпорация АТБ призывает бизнес-омбудсмена Украины Альгирдаса Шемета объединить усилия для защиты свободы предпринимательской деятельности и инвестиционного климата и не допустить создания опасного для будущего страны прецедента. Со своей стороны, наша компания приложит надлежащие усилия для того, чтобы сообщить о безответственной инициативе авторов законопроекта представителям европейской и международной деловой и политической элиты.
6. Руководство АТБ отмечает, что подобные законодательные инициативы имеют признаки популизма и политического пиара. Они свидетельствуют о политической незрелости и неспособности определенных народных избранников. Мы надеемся на то, что такие документы получают надлежащую оценку как со стороны соответствующих государственных и надгосударственных органов, так и со стороны сознательных представителей общества.